En fråga, från när behövde man börja kasta hjälmen efter att man ramlat av med den en gång?

Jag är drygt 33år gammal. Det där har jag blivit tillsagd sedan jag fick min första ridhjälm. Då fanns det typ sammetshjälmar och JOFA-hjälmar. Det är verkligen ingenting som kommit på senare tid, att en hjälm som fått en smäll bör kasseras.


Jag hör för övrigt till skaran som behöver prova ett stort antal hjälmar och modeller när jag köper ridhjälm. Det är ett himla projekt att hitta en som sitter riktigt riktigt bra på mitt huvud. Ofta har jag provat mig igenom en hel ridsportsbutik och sen fått åka vidare. Det är lite drygt ibland, det håller jag med om. Men det får vara så, jag har bara ett huvud och behöver ha min hjärna i någorlunda fungerande skick 🤷 .
 
Jag är drygt 33år gammal. Det där har jag blivit tillsagd sedan jag fick min första ridhjälm. Då fanns det typ sammetshjälmar och JOFA-hjälmar. Det är verkligen ingenting som kommit på senare tid, att en hjälm som fått en smäll bör kasseras.


Jag hör för övrigt till skaran som behöver prova ett stort antal hjälmar och modeller när jag köper ridhjälm. Det är ett himla projekt att hitta en som sitter riktigt riktigt bra på mitt huvud. Ofta har jag provat mig igenom en hel ridsportsbutik och sen fått åka vidare. Det är lite drygt ibland, det håller jag med om. Men det får vara så, jag har bara ett huvud och behöver ha min hjärna i någorlunda fungerande skick 🤷 .
Ja alla e vi olika jag kommer nöja mig med en hjälm som sitter någorlunda bara den är stadig på huvudet liksom. Har inte heller hört om att hjälmar skulle behöva slängas efter avramling förrän på senare år. Sen tror jag inte ridskolor heller har hjälmar som sitter perfekt på allas huvuden att låna ut liksom.
 
Ja alla e vi olika jag kommer nöja mig med en hjälm som sitter någorlunda bara den är stadig på huvudet liksom. Har inte heller hört om att hjälmar skulle behöva slängas efter avramling förrän på senare år. Sen tror jag inte ridskolor heller har hjälmar som sitter perfekt på allas huvuden att låna ut liksom.

Ja, du gör ju som du vill. För mig spelar det ärligt talat ingen roll om du använder hjälm öht (inte för att vara elak, men vi känner ju inte varandra alls).

Jag får lätt spänningshuvudvärk av en hjälm som inte passar, eftersom jag har ovalt huvud. Många blir alltför runda = trycker i pannan och glappar i sidorna = sitter inte stadigt om huvudet får en rejäl smäll = mycket sämre skydd.

Vad gäller att kassera efter smällar så gäller det ju inte bara ridhjälmar. Det gäller andra typer av hjälmar också.
 
Ja alla e vi olika jag kommer nöja mig med en hjälm som sitter någorlunda bara den är stadig på huvudet liksom. Har inte heller hört om att hjälmar skulle behöva slängas efter avramling förrän på senare år. Sen tror jag inte ridskolor heller har hjälmar som sitter perfekt på allas huvuden att låna ut liksom.
Många ridskolor lånar inte ut hjälmar för ridning och även de som lånar ut rekommenderar att man så snart man bestämt sig för att fortsätta rida så köper man en egen.

Genuin fråga - är du okej med att om du trillar av så riskerar du allvarliga, permanenta skador, bara för att du tycker att det finns andra som också gör det?
 
Många ridskolor lånar inte ut hjälmar för ridning och även de som lånar ut rekommenderar att man så snart man bestämt sig för att fortsätta rida så köper man en egen.

Genuin fråga - är du okej med att om du trillar av så riskerar du allvarliga, permanenta skador, bara för att du tycker att det finns andra som också gör det?
Tror du seriöst att alla som rider har PERFEKT passande hjälm?
 
Tror du seriöst att alla som rider har PERFEKT passande hjälm?
Exakt alla? Nej. De allra flesta? Ja, definitivt. Barnen köper föräldrar hjälm åt och de är noggranna med sina barn. Vuxna inser själva riskerna och köper en passande hjälm.

Jag förstår bara inte hur man kan vara villig att riskera sin hälsa mer än nödvändigt. Vi håller redan på med en av de farligaste sporterna, jag förstår inte hur man inte minimerar riskerna.
 
Exakt alla? Nej. De allra flesta? Ja, definitivt. Barnen köper föräldrar hjälm åt och de är noggranna med sina barn. Vuxna inser själva riskerna och köper en passande hjälm.

Jag förstår bara inte hur man kan vara villig att riskera sin hälsa mer än nödvändigt. Vi håller redan på med en av de farligaste sporterna, jag förstår inte hur man inte minimerar riskerna.
Du vet också att en perfekt passande hjälm i affären kan bli för stor efter ett tags användning?
 
Ja alla e vi olika jag kommer nöja mig med en hjälm som sitter någorlunda bara den är stadig på huvudet liksom. Har inte heller hört om att hjälmar skulle behöva slängas efter avramling förrän på senare år. Sen tror jag inte ridskolor heller har hjälmar som sitter perfekt på allas huvuden att låna ut liksom.
Ridskolorna rekommenderar att man skaffar egen hjälm just därför
 
Hade jag ingen aning om. Vilken del är det som skulle töjas ut? Alla hjälmar jag har sett idag (men finns säkert andra) har bara väldigt tunt innerfoder (ett par mm om ens det). Och under det är den hårda hjälmen, det töjs ju inte.
En hjälm som inte töjs i någon form lär knappast forma sig efter huvudet heller om den nu är så stel.
 
En hjälm som inte töjs i någon form lär knappast forma sig efter huvudet heller om den nu är så stel.
Forma sig efter huvudet? Man köper en hjälm som från början har en form som passar ens huvud. Kanske får man leta mycket, kanske hittar man rätt hjälm direkt. Det är ju flera som har koll på hjälmar (jag har turen att ha hittat rätt snabbt) i tråden och som frågat vilka du testat
 
Du vet också att en perfekt passande hjälm i affären kan bli för stor efter ett tags användning?
Jag har flera gamla hjälmar hängande som år för gamla och inte används längre. De är mycket använda och ingen blir för stor efter ett tag. De har inte så mycket stoppning som plattas till att hjälmen glappar precis..
 
När jag var i butik och provade hjälmar i somras så sa butiksägaren att hennes upplevelse är att det är väldigt få som passar i Back on tracks hjälmar. Hon upplever att de har en passform som gör att de inte riktigt kommer ner på huvudet.
Så om det endast är BoT hjälmar du testat så kan det vara en bra idé att prova hjälm av annat märke.
Jag har haft Uvex senaste 15 åren, lätta svara och sköna. Men nu blev det en Hansbo med Mips, är mycket nöjd.
 
När jag var i butik och provade hjälmar i somras så sa butiksägaren att hennes upplevelse är att det är väldigt få som passar i Back on tracks hjälmar. Hon upplever att de har en passform som gör att de inte riktigt kommer ner på huvudet.
Så om det endast är BoT hjälmar du testat så kan det vara en bra idé att prova hjälm av annat märke.
Jag har haft Uvex senaste 15 åren, lätta svara och sköna. Men nu blev det en Hansbo med Mips, är mycket nöjd.
Det känns så, konstigt verkligen med tanke på hur många som faktiskt har dessa back on track hjälmar.
 

Liknande trådar

Utrustning Min man behöver köpa sig en ridhjälm och han har tydligen abnormt stor huvud 😅 Storlek 60 är alldeles för litet men jag hittar...
Svar
4
· Visningar
904
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag flög ju av Dolly i torsdags och landade på huvudet = hjälmen är kaputt. Jag hade väldigt svårt att hitta en hjälm som passar mitt...
Svar
5
· Visningar
680
Senast: Bapelsin
·
Utrustning Har beställt ett till regntäcke lite panik då det ska regna i dagar, och inser nu när det är på väg att det är t-spänne fram på täcket...
Svar
6
· Visningar
468
Senast: Fibusen
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 095

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp