Intressant, exakt vad är det som gör täcket värdelöst?
De sitter oftast åt längre ner över bogen så oavsett hur du spänner så blir det inte bra, täckena åker ofta snett. Sedan blir det alltid glapp framtill då kardborren inte håller ihop efter ett tag. Den viks liksom in och det blir skav och obekvämt.
Ett bra täcke sitter inte åt över bogarna, de sitter liksom högre upp ovanför bogarna.
 
Nej självklart inte. Det hade ju varit idiotiskt.
Tänkte bara att det står när man köper en back on trackhjälm att den är gjord så den ska gå sönder om man ramlar av men det är inte alltid det syns jag har aldrig varit med om att hjälmen synligt går sönder när någon ramlar av. Också skärmen är bara en plastbit undrar hur bra den håller.
 
Nej självklart inte. Det hade ju varit idiotiskt.

Eller.

I vissa fall skall materialen gå sönder (lättare). Det är den söndringen som tar upp energin som annars hade skadat ens huvud. Man använder idag andra material än man gjorde 'förr' som ev går sönder lättare för att det gör att hjälmen funkar bättre
 
Tänkte bara att det står när man köper en back on trackhjälm att den är gjord så den ska gå sönder om man ramlar av men det är inte alltid det syns jag har aldrig varit med om att hjälmen synligt går sönder när någon ramlar av. Också skärmen är bara en plastbit undrar hur bra den håller.
Så har det alltid varit. Inget nytt.
 
Eller.

I vissa fall skall materialen gå sönder (lättare). Det är den söndringen som tar upp energin som annars hade skadat ens huvud. Man använder idag andra material än man gjorde 'förr' som ev går sönder lättare för att det gör att hjälmen funkar bättre
Ja så kan det ju vara, men det ör väl ngt annat än det jag tolkade att ts tänkte kring.
 
Tänkte bara att det står när man köper en back on trackhjälm att den är gjord så den ska gå sönder om man ramlar av men det är inte alltid det syns jag har aldrig varit med om att hjälmen synligt går sönder när någon ramlar av. Också skärmen är bara en plastbit undrar hur bra den håller.
Det är väl för att det är mips. Det är väl flera lager eller nått sånt (googla så kan du läsa på hur det fungerar) och dom ska dela på sig vid en smäll för att fördela smällen.
Men det blir alltid en skada på hjälmen när den får en smäll oavsett om det är synligt eller ej.
Skärmen på en hjälm SKA gå sönder om man ramlar av och slå i den. Totalt livsfarligt om den inte skulle gå sönder
 
Det är väl för att det är mips. Det är väl flera lager eller nått sånt (googla så kan du läsa på hur det fungerar) och dom ska dela på sig vid en smäll för att fördela smällen.
Men det blir alltid en skada på hjälmen när den får en smäll oavsett om det är synligt eller ej.
Skärmen på en hjälm SKA gå sönder om man ramlar av och slå i den. Totalt livsfarligt om den inte skulle gå sönder
Visst men jag har inte haft någon annan hjälm än back on track med sådan plastskärm.
 
Tänkte bara att det står när man köper en back on trackhjälm att den är gjord så den ska gå sönder om man ramlar av men det är inte alltid det syns jag har aldrig varit med om att hjälmen synligt går sönder när någon ramlar av. Också skärmen är bara en plastbit undrar hur bra den håller.
Skärmen ska gå av. Det är hög risk att bryta nacken annars om du kommer med huvudet före och skärmen tar i backen och bromsar och huvudet böjs in framåt. Det är därför fälttävlansryttare inte vill ha skärm.

Det är fint att det blir säkrare för oss alla över tid. Du har inte funderat på varför det är färre och färre sammetshjälmar? Det är också en säkerhetsaspekt.

Man hade inte ens bälten i bilar förr. Nu har man airbags och krockgardiner...
 
Skärmen ska gå av. Det är hög risk att bryta nacken annars om du kommer med huvudet före och skärmen tar i backen och bromsar och huvudet böjs in framåt. Det är därför fälttävlansryttare inte vill ha skärm.

Det är fint att det blir säkrare för oss alla över tid. Du har inte funderat på varför det är färre och färre sammetshjälmar? Det är också en säkerhetsaspekt.

Man hade inte ens bälten i bilar förr. Nu har man airbags och krockgardiner...
Jag kände en tjej som dog just så, knäckte nacken pga skärmen. Hon var 14 år...
 

Liknande trådar

Utrustning Min man behöver köpa sig en ridhjälm och han har tydligen abnormt stor huvud 😅 Storlek 60 är alldeles för litet men jag hittar...
Svar
4
· Visningar
904
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag flög ju av Dolly i torsdags och landade på huvudet = hjälmen är kaputt. Jag hade väldigt svårt att hitta en hjälm som passar mitt...
Svar
5
· Visningar
680
Senast: Bapelsin
·
Utrustning Har beställt ett till regntäcke lite panik då det ska regna i dagar, och inser nu när det är på väg att det är t-spänne fram på täcket...
Svar
6
· Visningar
468
Senast: Fibusen
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 095

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp