Hur högt upp i pannan får en ridhjälm sitta? Har man en ställbar hjälm typ 54-58 och ska ha 58 i storlek lär ju den hjälmen hamna högre upp på huvudet på någon med storlek 58 eftersom samma hjälm ska passa dom med mindre huvuden.
 
Hur högt upp i pannan får en ridhjälm sitta? Har man en ställbar hjälm typ 54-58 och ska ha 58 i storlek lär ju den hjälmen hamna högre upp på huvudet på någon med storlek 58 eftersom samma hjälm ska passa dom med mindre huvuden.
Varför skulle den nödvändigtvis det? Storleken syftar på omkrets, inte höjd. Har man ett "långt huvud" finns det hjälmar där man kan reglera djupet, eller olika modeller som sitter djupare. Finns säkert foder också om hjälmen i motsats sjunker för långt ner på pannan. Det som oftast uppfattas som att hjälmen inte kommer ner på huvudet ordentligt dock har främst med passformen att göra - man försöker sätta en rund hjälm på ett ovalt huvud, eller tvärtom. Även en ställbar hjälm kan vara skapt för ett runt eller ovalt huvud.
 
Kan de inte bara kapa remmen som håller fast spännet?
Baserat på vad jag hört, jag har alltså inte råkat ut för det själv utan det är hörsägen men många som det hänt för eller som jobbar med det säger samma, det är som med övriga kläder och stövlar, man klipper upp på enklaste sätt och det kan då vara hästsvansen.
 
Om man är i situationen att vårdpersonalen väljer att klippa av en svans för att få av hjälmen är det ens minsta problem.
Det tänker jag med, jag tänker att enklaste lösningen om man inte vill det är att ha tofsen under, jag blev iallafall avskräckt 😅
 
Då låter den för liten tycker jag. Den kan ju inte sitta bekvämt då heller utan måste ju klämma åt?
Själv gillar jag då hjälmen klämmer lite då vet man att den inte sitter för löst. Kan säga att det inte är roligt att ligga mellan olika storlekar på ställbara hjälmar antingen måste man spänna in den så mycket det går eller spänna ut remmen allt vad det går.
 
Själv gillar jag då hjälmen klämmer lite då vet man att den inte sitter för löst. Kan säga att det inte är roligt att ligga mellan olika storlekar på ställbara hjälmar antingen måste man spänna in den så mycket det går eller spänna ut remmen allt vad det går.
Fast om den glider uppåt så är den för liten. Då kommer den inte skydda bra om du slår i huvudet.
 
Åter igen, då behöver du prova andra märken/modeller tills du hittar en som är lagom och rätt passform. Hjälmen ska varken åka upp på huvudet eller glida runt. Uppenbarligen ligger du här precis mellan två storlekar eller så är passformen fel.
Vem orkar prova alla hjälmar som finns på marknaden liksom….
 
Vem orkar prova alla hjälmar som finns på marknaden liksom….
Det är därför det är värt besväret att ta en tur till en eller några välsorterade ridsportsbutiker. När jag köpte hjälm sist åkte jag till två olika grannstäder som tillsammans hade alla märken jag ville prova.
 

Liknande trådar

Utrustning Min man behöver köpa sig en ridhjälm och han har tydligen abnormt stor huvud 😅 Storlek 60 är alldeles för litet men jag hittar...
Svar
4
· Visningar
904
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag flög ju av Dolly i torsdags och landade på huvudet = hjälmen är kaputt. Jag hade väldigt svårt att hitta en hjälm som passar mitt...
Svar
5
· Visningar
680
Senast: Bapelsin
·
Utrustning Har beställt ett till regntäcke lite panik då det ska regna i dagar, och inser nu när det är på väg att det är t-spänne fram på täcket...
Svar
6
· Visningar
468
Senast: Fibusen
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 095

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp