Nej. Jag ser inte skruven som ett problem. Alls. Jag har läst på en hel del och har inte hittat att skruvarna är problematiska. Men om du hittar källor som säger annorlunda så länka gärna!
Ser inget problem i att vi tänker olika. jag kommer inte ändra uppfattning och är inte ute efter att ändra någon annas uppfattning.
 
Kan det visst vara, jag prioriterar en hjälm som passar framför olika frisyrer och mössor eller annat för att det är viktigt för mig.
Alltså vem köper en hjälm för flera tusen som inte sitter bra och passar?

Det finns en mängd varianter på marknaden. Man behöver inte prioritera. De är lika säkra oavsett.

Väljer man mellan en fast storlek och en exakt likadan som sitter exakt lika bra men med ratt, så gör man bara ett val- ingen prioritering.



Edit- felstav
 
Senast ändrad:
@Roxy Så en hjälm som sitter som gjuten vid utprovnings tillfället, som då givet, inte kommer sitta helt hundra perfekt om man behöver ha en mössa, ändrar sin frisyr, lr huvudet ändrar lite form under dagen (som någon skrev sitter bra i början av passet, alldeles för tight u slutet) är alltså mer säker, därför att den passar, än en hjälm som sitter som den ska vid utprovning tillfället, men som även sitter bra vid byte av frisyr lr med en mössa, för att den går o finjustera det där allra sista, för den hjälmen enligt din definition inte passar för den har skruv? O_o

Ingen köper ju en 4cm för stor hjälm och drar åt med skruv, man köper en hjälm som passar och justerar finliret efter behov med skruv.
 
Jag känner så här, att även om bandet sitter åt och hjälmen är den rekommenderade storleken till ens huvud så känner man att det är ett hålrum eller glapp mellan själva hjälmen och huvudet. Även om bandet sitter stadigt still runt huvudet åker själva hjälmen runt lite utanpå detta och det känns inget tryggt alls. Tänker att om man trillar av och slår i på ett sätt så hjälmen åker åt något håll, skrapas mot backen texnär man åker av i hög fart att det blir lite mer häveffekt än med en mindre hjälm som sitter tight runt huvudet och att eventuellt hakbandet drar åt under hakan då på ett intensivare sätt i fallet. Sett hjälmar där hjälmen sitter fast i bandet med kardborre som skulle kunna lossa i ett fall. Förr såg man sällan någon som red med hjälmen på sniskan men det är ingen ovanlig syn idag.
Fast det där är obefogad oro. Det händer inte. Det finns en rad tester. Och åtskilliga av oss som testat det i skarpt läge.

Jag tror du missförstått hur ställbara hjälmar med ratt är uppbyggda
 
Kom på en grej, jämför inte dom där svinbilliga skräphjälmarna i frigolit som sitter ovanpå huvudet, med dom riktiga seriösa hjälmarna som har god passform.

Man justerar vanligtvis millimetrar, inte centimetrar. Och där det justerar är ner mot nacken, dvs där det är mjukt och kan variera i storlek. Man kan få prova många olika modeller och märken innan man hittar en som passar ens huvudform.

Sitter hjälmen löst och skallrar så är det för stor, oavsett om det finns ratt eller inte. Och om den klämmer och gör ont så är den antingen fel form eller för liten.
 
Jag använde min ratt-hjälm igår.
Om jag skruvar ut den till Max sitter den bra på huvudet, hade den varit en fast storlek hade jag kunnat köpt den så.
Kanske hade jag kunnat ha en storlek mindre tom isåfall, kanske, men det handlar ju inte något om att den glappar eller inte skulle sitta bra på huvudet ens från början.
Jag fick ratta väldigt lite för att få den perfekt.

Men det är inte med bandet till ratten som den 'sitter fast' på huvudet med, utan det är ursprungsformen.


Dvs, prova och testa och skaffa information- innan man helt förkastar något som också har genomgått stora säkerhetstester för att ens få säljas.
 
Hei, ser alle er uenige med @Roxy men jeg må si meg litt enig med hen.
Jeg har et smalt hode, det er 58 cm rundt. Men siden det er smalt er det lengre i rett linje mellom bak og fram, enn hos en som har et trill rundt hode. Derfor må jeg ofte opp i str 59 og 60 cm for at hjelmen ikke skal klemme meg i pannen, siden skallet på de fleste hjelmer er laget for runde hoder.
Jeg har prøvd utallige hjelmer med skru/hjul. De jeg har prøvd har 3 skall størrelser, og jeg må ha den største. Den er oftest fra 58 cm til 62 cm. Når jeg strammer hjulet så båndet sitter tight rundt hodet mitt, og strammer hakebåndet, så kan jeg tippe hjelmen opptil 15 cm fra side til side. Jeg kan stikke flere fingre inn på hvert side av hodet.
Hjelmer med skru/ratt er derfor ikke sikre fordi de eksponerer tinningen min og store deler av hodeskallen for ytre elementer.

"Kjøp en hjelm som passer"
Når man har et så smalt hode som mitt så finnes det ingen hjelm under 3-4 tusen som passer. Selv Charles Owen, som har hjelmer for smalt hode, sitter ikke optimalt og er ubehagelige. Jeg har nå en Ayr8 og den kjennes hard ut mot hodet. Før hadde jeg en V8 som satt inntill rundt hele hodet og beveget seg ikke, men den produseres ikke lenger. Jeg har vært på messer og prøvd alt jeg har sett av hjelmer og ingen med ratt passer uten at de tipper, som jeg skrev over, og ingen uten tatt kjennes behagelige om jeg ikke kjøper flere linere, klipper ut sidene av ekstra lineren og limer på så det blir mer padding på sidene av hjelmen.

Skal jeg virkelig måtte drive med DIY på en hjelm til 4 tusen for å få den til å passe?
Hvorfor kan de ikke produsere hjelmer i hver enkelt størrelse billig når de klarte det før? Og hvorfor koster klatre og ski hjelmer med Mips fra de dyre merkene en brøkdel av prisen på ridehjelmene.

Jeg er ganske sikker på at vi kunne hatt billigere, sikre hjelmer om det ikke hadde gått mote i hjelmer.

Jeg skulle ønske det ble laget hjelmer som passet perfekt til mitt hode, som ikke kostet mange tusen, men jeg skjønner at hodet mitt er spesielt. Men det betyr fortsatt ikke at det er sikkert med en hjelm som ikke sitter inntill hodet, og at det er forsvarlig med disse hjelmene som går over flere størrelser. Hadde hjelmene som går over flere størrelser derimot blitt solgt med liner og ikke ratt så hadde jeg kunnet tilpasse de billige hjelemen så de passet hodet mitt.

Det er vare en observasjon fra en som ser poengene i diskusjonen, men også synes det er diskriminerende og på grensen til uforsvarlig med en design som skal "passe alle" enda den ikke gjør det på en sikker måte.
 
Hei, ser alle er uenige med @Roxy men jeg må si meg litt enig med hen.
Jeg har et smalt hode, det er 58 cm rundt. Men siden det er smalt er det lengre i rett linje mellom bak og fram, enn hos en som har et trill rundt hode. Derfor må jeg ofte opp i str 59 og 60 cm for at hjelmen ikke skal klemme meg i pannen, siden skallet på de fleste hjelmer er laget for runde hoder.
Jeg har prøvd utallige hjelmer med skru/hjul. De jeg har prøvd har 3 skall størrelser, og jeg må ha den største. Den er oftest fra 58 cm til 62 cm. Når jeg strammer hjulet så båndet sitter tight rundt hodet mitt, og strammer hakebåndet, så kan jeg tippe hjelmen opptil 15 cm fra side til side. Jeg kan stikke flere fingre inn på hvert side av hodet.
Hjelmer med skru/ratt er derfor ikke sikre fordi de eksponerer tinningen min og store deler av hodeskallen for ytre elementer.

"Kjøp en hjelm som passer"
Når man har et så smalt hode som mitt så finnes det ingen hjelm under 3-4 tusen som passer. Selv Charles Owen, som har hjelmer for smalt hode, sitter ikke optimalt og er ubehagelige. Jeg har nå en Ayr8 og den kjennes hard ut mot hodet. Før hadde jeg en V8 som satt inntill rundt hele hodet og beveget seg ikke, men den produseres ikke lenger. Jeg har vært på messer og prøvd alt jeg har sett av hjelmer og ingen med ratt passer uten at de tipper, som jeg skrev over, og ingen uten tatt kjennes behagelige om jeg ikke kjøper flere linere, klipper ut sidene av ekstra lineren og limer på så det blir mer padding på sidene av hjelmen.

Skal jeg virkelig måtte drive med DIY på en hjelm til 4 tusen for å få den til å passe?
Hvorfor kan de ikke produsere hjelmer i hver enkelt størrelse billig når de klarte det før? Og hvorfor koster klatre og ski hjelmer med Mips fra de dyre merkene en brøkdel av prisen på ridehjelmene.

Jeg er ganske sikker på at vi kunne hatt billigere, sikre hjelmer om det ikke hadde gått mote i hjelmer.

Jeg skulle ønske det ble laget hjelmer som passet perfekt til mitt hode, som ikke kostet mange tusen, men jeg skjønner at hodet mitt er spesielt. Men det betyr fortsatt ikke at det er sikkert med en hjelm som ikke sitter inntill hodet, og at det er forsvarlig med disse hjelmene som går over flere størrelser. Hadde hjelmene som går over flere størrelser derimot blitt solgt med liner og ikke ratt så hadde jeg kunnet tilpasse de billige hjelemen så de passet hodet mitt.

Det er vare en observasjon fra en som ser poengene i diskusjonen, men også synes det er diskriminerende og på grensen til uforsvarlig med en design som skal "passe alle" enda den ikke gjør det på en sikker måte.
Tips! Testa Uvex Exxential II mips.
 
Jag använde min ratt-hjälm igår.
Om jag skruvar ut den till Max sitter den bra på huvudet, hade den varit en fast storlek hade jag kunnat köpt den så.
Kanske hade jag kunnat ha en storlek mindre tom isåfall, kanske, men det handlar ju inte något om att den glappar eller inte skulle sitta bra på huvudet ens från början.
Jag fick ratta väldigt lite för att få den perfekt.

Men det är inte med bandet till ratten som den 'sitter fast' på huvudet med, utan det är ursprungsformen.


Dvs, prova och testa och skaffa information- innan man helt förkastar något som också har genomgått stora säkerhetstester för att ens få säljas.
Så var det inte då jag provade hjälm på affären. Jag provade storlek 56-58 den var för liten. Så provade 59-61 den var för stor och jag fick vrida på ratten för att den alls skulle sitta stilla på huvudet. Tyckte därmed inte att det kändes bra att hela hjälmens passform var beroende av ett ställbart band.
 
Hei, ser alle er uenige med @Roxy men jeg må si meg litt enig med hen.
Jeg har et smalt hode, det er 58 cm rundt. Men siden det er smalt er det lengre i rett linje mellom bak og fram, enn hos en som har et trill rundt hode. Derfor må jeg ofte opp i str 59 og 60 cm for at hjelmen ikke skal klemme meg i pannen, siden skallet på de fleste hjelmer er laget for runde hoder.
Jeg har prøvd utallige hjelmer med skru/hjul. De jeg har prøvd har 3 skall størrelser, og jeg må ha den største. Den er oftest fra 58 cm til 62 cm. Når jeg strammer hjulet så båndet sitter tight rundt hodet mitt, og strammer hakebåndet, så kan jeg tippe hjelmen opptil 15 cm fra side til side. Jeg kan stikke flere fingre inn på hvert side av hodet.
Hjelmer med skru/ratt er derfor ikke sikre fordi de eksponerer tinningen min og store deler av hodeskallen for ytre elementer.

"Kjøp en hjelm som passer"
Når man har et så smalt hode som mitt så finnes det ingen hjelm under 3-4 tusen som passer. Selv Charles Owen, som har hjelmer for smalt hode, sitter ikke optimalt og er ubehagelige. Jeg har nå en Ayr8 og den kjennes hard ut mot hodet. Før hadde jeg en V8 som satt inntill rundt hele hodet og beveget seg ikke, men den produseres ikke lenger. Jeg har vært på messer og prøvd alt jeg har sett av hjelmer og ingen med ratt passer uten at de tipper, som jeg skrev over, og ingen uten tatt kjennes behagelige om jeg ikke kjøper flere linere, klipper ut sidene av ekstra lineren og limer på så det blir mer padding på sidene av hjelmen.

Skal jeg virkelig måtte drive med DIY på en hjelm til 4 tusen for å få den til å passe?
Hvorfor kan de ikke produsere hjelmer i hver enkelt størrelse billig når de klarte det før? Og hvorfor koster klatre og ski hjelmer med Mips fra de dyre merkene en brøkdel av prisen på ridehjelmene.

Jeg er ganske sikker på at vi kunne hatt billigere, sikre hjelmer om det ikke hadde gått mote i hjelmer.

Jeg skulle ønske det ble laget hjelmer som passet perfekt til mitt hode, som ikke kostet mange tusen, men jeg skjønner at hodet mitt er spesielt. Men det betyr fortsatt ikke at det er sikkert med en hjelm som ikke sitter inntill hodet, og at det er forsvarlig med disse hjelmene som går over flere størrelser. Hadde hjelmene som går over flere størrelser derimot blitt solgt med liner og ikke ratt så hadde jeg kunnet tilpasse de billige hjelemen så de passet hodet mitt.

Det er vare en observasjon fra en som ser poengene i diskusjonen, men også synes det er diskriminerende og på grensen til uforsvarlig med en design som skal "passe alle" enda den ikke gjør det på en sikker måte.
Jag tolkar dock ditt problem som samma som jag har - svårt att hitta hjälm som passar ens huvudform. Där har ju ratten i princip ingen betydelse. Den hjälper inte upp fel passform alls. Men det skulle inte heller bli bättre utan ratt eller ens med halvstorlekat. För det är passformen som är fel.

Där är det nog tyvärr så att det inte är lönsamt att skapa t ex väldigt oval passform. Eller väldigt stora storlekar. Stora storlekar (62 och upp) är extremt svårt att hitta även bland cykelhjälm/skateboardhjälm mm också. Antagligen för det inte är lönsamt.

Jag har heller oavsett pris aldrig hittat en hjälm som passar perfekt utan modifiering (ilägg, ratt etc) och i många år blev det långt från bra ens MED justering. Men det är ju inte något som har med t ex ratt eller skal eller mips eller något annat att göra. Utan gjutform på skalet.

Dock har senaste 10.åren utbudet av mer ovala hjälmar ökat även om det fortfarande är klent och jag fortfarande inte hittat den perfekta. Ett tips är prova många exemplar av märke som nästan passar. Det kan skilja ganska mkt och då kan man hitta det där exemplaret som är mer ovalt (eller runt eller vad man nu söker) än sina kompisar
 
Så var det inte då jag provade hjälm på affären. Jag provade storlek 56-58 den var för liten. Så provade 59-61 den var för stor och jag fick vrida på ratten för att den alls skulle sitta stilla på huvudet. Tyckte därmed inte att det kändes bra att hela hjälmens passform var beroende av ett ställbart band.
Tänker du en modell ska passa alla lika bra? Eftersom du tänker det var rattens fel och inte att modellen inte passade
 
Så var det inte då jag provade hjälm på affären. Jag provade storlek 56-58 den var för liten. Så provade 59-61 den var för stor och jag fick vrida på ratten för att den alls skulle sitta stilla på huvudet. Tyckte därmed inte att det kändes bra att hela hjälmens passform var beroende av ett ställbart band.

Ja, då är väl den modellen av hjälm inte passande för just din huvudform.
 
Så var det inte då jag provade hjälm på affären. Jag provade storlek 56-58 den var för liten. Så provade 59-61 den var för stor och jag fick vrida på ratten för att den alls skulle sitta stilla på huvudet. Tyckte därmed inte att det kändes bra att hela hjälmens passform var beroende av ett ställbart band.
Så var det för min man när han provade Uvex. Så då konstaterade han att det var fel modell, och hittade istället en Back on track som funkade bra. Alla hjälmar passar inte till alla.
 
Så var det för min man när han provade Uvex. Så då konstaterade han att det var fel modell, och hittade istället en Back on track som funkade bra. Alla hjälmar passar inte till alla.
Okej så då är det så i alla fall att hjälmen ska passa utan ratt och ratten bara göra minimal skillnad då blir ju läget ett helt annat och man behöver egentligen nästan inte ratten heller då ser jag inte problemet med ratt förutom att en del kanske köper opassande hjälm och drar fast ratten vilket gör avramling farligt.
 
Okej så då är det så i alla fall att hjälmen ska passa utan ratt och ratten bara göra minimal skillnad då blir ju läget ett helt annat och man behöver egentligen nästan inte ratten heller då ser jag inte problemet med ratt förutom att en del kanske köper opassande hjälm och drar fast ratten vilket gör avramling farligt.

Men vad du tjatar om ratten. Ratten är till för att fler hjälmar ska passa fler. Den gör det INTE mindre säkert!

Men det är också så, helt orelaterat till rattens vara eller icke-vara, att alla hjälmmodeller inte passar alla huvud då en del huvud är rundare, andra mer avlånga osv. Det gäller alltså att inte bara hitta rätt storlek utan även rätt modell som har rätt form för just ens eget huvud. Det här är alltså helt orelaterat ratten!
 

Liknande trådar

Utrustning Min man behöver köpa sig en ridhjälm och han har tydligen abnormt stor huvud 😅 Storlek 60 är alldeles för litet men jag hittar...
Svar
4
· Visningar
904
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag flög ju av Dolly i torsdags och landade på huvudet = hjälmen är kaputt. Jag hade väldigt svårt att hitta en hjälm som passar mitt...
Svar
5
· Visningar
680
Senast: Bapelsin
·
Utrustning Har beställt ett till regntäcke lite panik då det ska regna i dagar, och inser nu när det är på väg att det är t-spänne fram på täcket...
Svar
6
· Visningar
464
Senast: Fibusen
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 095

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp