Fast har du hittat billigare hjälmar innan ratt kom? Det har inte jag. Förra hjälmen var en CO ayr8. Och den fick paddas på sidorna med skumgummi, dvs DIY lösning, för att passa okej. Inte mer än okej tyvärr. Nuvarande är en BoT Eq3 lynx med ratt. Provade typ 7 stycken av samma modell och hade turen hitta en som var mer oval än de andra. Den sitter tack vare ratten bättre än CO gjorde - och utan DIY/skumgummi mm

Jag lossar ratten ett halvt varv innan jag sätter på mig den (sätter jag på den "inspänd" känns den för trång få ner på huvudet) och drar åt det halva varvet igen när jag satt på den. Och det gör stor skillnad.

Men jag skulle såklart önska jag kunde köpa en billig hjälm som passade perfekt - men det har jag aldrig någonsin kunnat just pga ovalt huvud. Men jag skulle tro man i framtiden kommer kunna det. Just pga minskade tillverkningskostnad er
Jeg sjekker alltid at rattet er helt løst før jeg setter den på meg. Jeg hadde bare billig hjelmer før mine CO. Hadde en IRH, en john witaker fløyels hjelm, før det hadde jeg champion fløyels hjelmer. Ingen kostet over tusen kroner.
 
Om du köper ett par skor med snörning. Använder du då snörningen för att få till bäst passform eller ska skon passa med helt lös snörning?
Personligen så använder jag snörning för att få skon att sitta som bäst men skon måste vara i rätt storlek och form för mina fötter för att det ska fungera först och samma sätt med en ratt på en hjälm. Så man får den passform som är bäst men grundformen måste passa först.
Men, om en hjelm, med ratt, bare finnes i 4 cm storleker, feks de på Hööks, så må man ta den storleken som hodet går inn i. Og er man minste cm i storleken så vil hjelmen være for stor. Og sånn er det i alle hjelmene med ratt/skru for meg, for nesten alle har L skall fra 58 cm og oppover. Og det er det som er problemet med rattet, for selv om man strammer til for at båndet skal sitte etter hodet, så kan man putte inn flere fingre mellom selve hjelmen og hodet. Med liner hadde dette problemet ikke eksistert for da padder tomrommet mellom hodet og hjelmen.
Det spiller jo ingen rolle hvilken grunn form hjelmen har når man MÅ kjøpe den 4 cm for stor fordi de billige lages med ratt for "å passe alle". Det handler ikke om hodeform, det handler om at de lurer kundene til å tro at hjelmen sitter bra på alle hoder, bare båndet er strammet.
Det handler også om at det er umulig å finne billige hjelmer som passer annet enn runde hoder, og at det er urimelig at man skal betale mange tusen kroner for et sikkerhets utstyr som man må bytte hver gang man ramler av. Skal ikke ridning være en sport for alle?
 
Men, om en hjelm, med ratt, bare finnes i 4 cm storleker, feks de på Hööks, så må man ta den storleken som hodet går inn i. Og er man minste cm i storleken så vil hjelmen være for stor. Og sånn er det i alle hjelmene med ratt/skru for meg, for nesten alle har L skall fra 58 cm og oppover. Og det er det som er problemet med rattet, for selv om man strammer til for at båndet skal sitte etter hodet, så kan man putte inn flere fingre mellom selve hjelmen og hodet. Med liner hadde dette problemet ikke eksistert for da padder tomrommet mellom hodet og hjelmen.
Det spiller jo ingen rolle hvilken grunn form hjelmen har når man MÅ kjøpe den 4 cm for stor fordi de billige lages med ratt for "å passe alle". Det handler ikke om hodeform, det handler om at de lurer kundene til å tro at hjelmen sitter bra på alle hoder, bare båndet er strammet.
Det handler også om at det er umulig å finne billige hjelmer som passer annet enn runde hoder, og at det er urimelig at man skal betale mange tusen kroner for et sikkerhets utstyr som man må bytte hver gang man ramler av. Skal ikke ridning være en sport for alle?
Jag kan inte hitta dessa hjälmar som ska ha intervall på 4 cm.
De allra flesta har 55-57, 56-58, 58-60, 59-61

Hööks har även liner till sina billiga hjälmar för att få extra tillpassad passform (den får man köpa till extra dock)

Man måste inte köpa en hjälm som passar illa utan man kan leta efter en hjälm som sitter okej. Kanske inte perfekt men tillräckligt bra. Dock kanske man måste lägga lite mera pengar på det men så är det om man har en avvikande form/storlek. Tillverkarna gör för den stora massan och det som lönar sig bäst.
 
Men, om en hjelm, med ratt, bare finnes i 4 cm storleker, feks de på Hööks, så må man ta den storleken som hodet går inn i. Og er man minste cm i storleken så vil hjelmen være for stor. Og sånn er det i alle hjelmene med ratt/skru for meg, for nesten alle har L skall fra 58 cm og oppover. Og det er det som er problemet med rattet, for selv om man strammer til for at båndet skal sitte etter hodet, så kan man putte inn flere fingre mellom selve hjelmen og hodet. Med liner hadde dette problemet ikke eksistert for da padder tomrommet mellom hodet og hjelmen.
Det spiller jo ingen rolle hvilken grunn form hjelmen har når man MÅ kjøpe den 4 cm for stor fordi de billige lages med ratt for "å passe alle". Det handler ikke om hodeform, det handler om at de lurer kundene til å tro at hjelmen sitter bra på alle hoder, bare båndet er strammet.
Det handler også om at det er umulig å finne billige hjelmer som passer annet enn runde hoder, og at det er urimelig at man skal betale mange tusen kroner for et sikkerhets utstyr som man må bytte hver gang man ramler av. Skal ikke ridning være en sport for alle?
Ingen vill väl ha en hjälm som inte passar.
Om det känns som en hjälm passar, och den sitter stadigt och bekvämt samt att tester visar att det är en säker hjälm, Hur menar du då att man blir lurad? Liner eller luftspalt är säkert likvärdigt säkerhetsmässigt.

Det är beklagligt att du inte hittar någon hjälm som passar i önskad prisklass, men det är inte de som väljer en justerbar hjälms fel eller ansvar. Det är lite som att jag redan som normalviktig 15-åring inte kunde hitta ridstövlar billiga ridstövlar som passade mig (kraftiga vader) utan fick välja mellan att specialbeställa eller rida i ridskor. Det var inte de med smala vaders fel att det inte var ekonomiskt att tillverka passande ridstövlar till alla storlekar, lika lite som de med ovanlig huvudform/storlek.
 
Jeg sjekker alltid at rattet er helt løst før jeg setter den på meg. Jeg hadde bare billig hjelmer før mine CO. Hadde en IRH, en john witaker fløyels hjelm, før det hadde jeg champion fløyels hjelmer. Ingen kostet over tusen kroner.
IRH hade jag en för hundra år sen, men även den fick jag stoppa skumgummi i.

Men jag kan förstå att du är irriterad om du förr kunnat hitta billiga hjälmar men nu inte kan det. Jag tror dock det mer är som tex @sweep var inne på, att de gör hjälmar som passar stora massan. Och att det faktiskt har med huvudform att göra.

För en hjälm skruvas in 4 cm kommer inte sitta bra. Ingen kommer köpa dem .alltså behöver de flesta inte göra det
 
Det gör min också. Men hade ettan först och den satt lite bättre pga ännu mer oval
Är detta ettan? Det var den som var alldeles för rund för mig

Screenshot_20240704-192136.png
 
Jag kan inte hitta dessa hjälmar som ska ha intervall på 4 cm.
De allra flesta har 55-57, 56-58, 58-60, 59-61

Hööks har även liner till sina billiga hjälmar för att få extra tillpassad passform (den får man köpa till extra dock)

Man måste inte köpa en hjälm som passar illa utan man kan leta efter en hjälm som sitter okej. Kanske inte perfekt men tillräckligt bra. Dock kanske man måste lägga lite mera pengar på det men så är det om man har en avvikande form/storlek. Tillverkarna gör för den stora massan och det som lönar sig bäst.
Horze billigaste skithjälm har 4cm i strl M.
 
En liten reflektion så här efter många inlägg i en lång tråd.
Det är ju ändå positivt och verkligen en enorm förbättring i säkerhetsmedvetandet hos ryttare när diskussionen handlar om vilken hjälm som är tillräckligt säker och inte om man verkligen måste ha hjälm.
För 20 år sedan så var diskussionen en helt annan.
Då var det många som fortfarande vägrade att rida med hjälm.
Jag gläder mig något oerhört över den attitydförändringen.
 
En liten reflektion så här efter många inlägg i en lång tråd.
Det är ju ändå positivt och verkligen en enorm förbättring i säkerhetsmedvetandet hos ryttare när diskussionen handlar om vilken hjälm som är tillräckligt säker och inte om man verkligen måste ha hjälm.
För 20 år sedan så var diskussionen en helt annan.
Då var det många som fortfarande vägrade att rida med hjälm.
Jag gläder mig något oerhört över den attitydförändringen.
Ja, och för att inte tala om hur det var för 45 år sen, när jag började rida... Då hade precis "säkerhetshjälmarna" från Jofa och Boeri börjat komma (och jag var givetvis tvungen att ha en sån för att få rida), men "the cool kids" hade de där gamla sorternas hjälmar som var föga mer än papphattar... Jag minns att jag längtade SÅ efter att få ha en sån! 😱

Några år senare började jag med viss regelbundenhet åka till Danmark för att rida islandshäst (det gick knappt i Sverige då om man inte hade egen), och då var det väldigt många av oss svenskar som struntade i hjälmen, för "i Danmark behöver man inte hjälm när man rider". 🙈

Så ja, jag håller med om att säkerhetstänket utvecklats oerhört mycket och i alldeles rätt riktning!
 
Jag kan inte hitta dessa hjälmar som ska ha intervall på 4 cm.
De allra flesta har 55-57, 56-58, 58-60, 59-61

Hööks har även liner till sina billiga hjälmar för att få extra tillpassad passform (den får man köpa till extra dock)

Man måste inte köpa en hjälm som passar illa utan man kan leta efter en hjälm som sitter okej. Kanske inte perfekt men tillräckligt bra. Dock kanske man måste lägga lite mera pengar på det men så är det om man har en avvikande form/storlek. Tillverkarna gör för den stora massan och det som lönar sig bäst.
Kanskje det var Horze.
 
Ingen vill väl ha en hjälm som inte passar.
Om det känns som en hjälm passar, och den sitter stadigt och bekvämt samt att tester visar att det är en säker hjälm, Hur menar du då att man blir lurad? Liner eller luftspalt är säkert likvärdigt säkerhetsmässigt.

Det är beklagligt att du inte hittar någon hjälm som passar i önskad prisklass, men det är inte de som väljer en justerbar hjälms fel eller ansvar. Det är lite som att jag redan som normalviktig 15-åring inte kunde hitta ridstövlar billiga ridstövlar som passade mig (kraftiga vader) utan fick välja mellan att specialbeställa eller rida i ridskor. Det var inte de med smala vaders fel att det inte var ekonomiskt att tillverka passande ridstövlar till alla storlekar, lika lite som de med ovanlig huvudform/storlek.
Hei, hvis du leser første innlegget mitt, så ser du at de hjelmene med hjul, som har flere cm med luft mellom hjelmen og hoder, de kan tippe opp til 45 graders vinkel på hodet mitt selv med båndet spent stramt rundt hodet. Deler av hodet blir derfor ikke beskyttet ved fall. Med en liner som man kan padde opp, så vil det ikke være luft mellom hodet og hjelmen, ergo kan hjelmen ikke bevege seg...
 
Jag har också tittat på en på horze tyvärr var den slut i den storlek jag troligen behöver. Har nog haft min ridhjälm i säkert över 10 års tid och märkte först när jag började titta på hjälmar att alla behöver ställas in med spänne.
Om du är ute efter säkerhet så ska du verkligen inte ha samma hjälm i över 10 år!! 😲
Material blir sköra och en ridhjälm rekommenderas att bytas minst vart femte år.
 

Liknande trådar

Utrustning Efter ett par års uppehåll från ridning ska jag nu köpa mig en ny häst och har insett att min lastgamla hjälm har gjort sitt. Så jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 516
Senast: MiniLi
·
Utrustning Min man behöver köpa sig en ridhjälm och han har tydligen abnormt stor huvud 😅 Storlek 60 är alldeles för litet men jag hittar...
Svar
4
· Visningar
815
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag flög ju av Dolly i torsdags och landade på huvudet = hjälmen är kaputt. Jag hade väldigt svårt att hitta en hjälm som passar mitt...
Svar
5
· Visningar
629
Senast: Bapelsin
·
Utrustning Som frågan lyder så tycker jag det är svårt att hitta en solskärms hjälm till just ett smalt och avlångt ansikte, jag syftar inte på...
Svar
8
· Visningar
1 156
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp