Kolla klippet: Trebensgalopp och bugningar – spana in dressyr från förr

I dagens heta debatt kring dressyrens framtid talas det ofta om att det var bättre förr. Om detta är sant i just detta klipp låter vi vara osagt, men en sak är säker – det var annorlunda förr.
 
I dagens heta debatt kring dressyrens framtid talas det ofta om att det var bättre förr. Om detta är sant i just detta klipp låter vi vara osagt, men en sak är säker – det var annorlunda förr.
Jag tror jag är helt vrickad men jag får inte till det med kläderna o filmkvalitet och före 1922.
 
Vad är det du inte får till?
Att filmen ska vara från före 1922 :) (Tidigt 1900-tal, Ryssland. 1922 blir Sovjet.)
Med kvaliteten på filmen och kläderna på publiken. Men det är ju bara ngt irrelevant som jag funderade över och som jag säkert har fel om.

1720090795956.png

Fortfarande 1950-tal för TV OS är svartvitt tex.
 
Senast ändrad:
Puh, någon skriver på kommentar under första postningen av filmen att den definitivt är från efter 1943 då Sovjet bytte till en typ av uniform som visas det året och att en kille på bilderna är marskalk vilket han blev 1935. Någon annan (med ryskt namn) säger att den definitivt borde vara från före 1952 då Sovjet inför FEI reglerna för dressyr. Så mitten av 1900 talet i Sovjet :) inte början av 1900-talet i Ryssland och inte dressyr enligt FEI. Inte för att det spelar ngn roll (bortsett från att det då inte går att blanda med tex väst dressyr från tidigt 1900 -tal till 50-tal som ibland tas upp i diskussioner om hur dressyr ser ut). (Och jag är glad eftersom det såg "50-tal" ut för mig :rofl: och jag är då bara 10 år off istället för 30.)
 
Senast ändrad:
Det enda positiva är väl huvudets position på hästarna. Ingen går bakom lod, de är inte ens i närheten av att göra det.

Ändå ser de extremt spända ut i överlinjen och bakbenen är långt bakom och ryggen sänkt.

Visar än en gång att huvudets position inte är det viktigaste, hästar är skapta olika … tyvärr är det idag alldeles för många hästar som rids i för kort form och för spänd stångtygel.

Dressyrens största problem är att det är en bedömningssport och att det är människor som dömer. Precis som inom hund har det extrema belönats med höga poäng vilket har missgynnat både dressyren och hundaveln.
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 891
Senast: MML
·
  • Artikel
Hästnyheter Ett halvår återstår innan startsignalerna för 2022 års världsmästerskap i Herning i Danmark ljuder. Här kan du spana in arenorna. ...
Svar
0
· Visningar
385
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 874
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
922
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • A-kelpie, tollare eller collie?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp