Grekland inför sex dagars arbetsvecka

grodan21

Trådstartare
Greklands regering har inför sex dagaras arbetsvecka i vissa bracher, eller att de jobbar två timmar extre per dag. Det känns i mina ögen som fel väg att gå? Även om de har arbetsbrist! Enligt artikeln jobbar grekerna redan mest i europa med sin igenomsnitt 41 timmar per vecka. Jag tänker att den kvalificerade arbetskraften kommer att minska ytterligare.

https://www.dn.se/ekonomi/grekland-gar-emot-strommen-infor-sexdagarsvecka/
 
Greklands regering har inför sex dagaras arbetsvecka i vissa bracher, eller att de jobbar två timmar extre per dag. Det känns i mina ögen som fel väg att gå? Även om de har arbetsbrist! Enligt artikeln jobbar grekerna redan mest i europa med sin igenomsnitt 41 timmar per vecka. Jag tänker att den kvalificerade arbetskraften kommer att minska ytterligare.

https://www.dn.se/ekonomi/grekland-gar-emot-strommen-infor-sexdagarsvecka/
"Regeringen säger att åtgärden kommer lösa bristen på kvalificerad arbetskraft och samtidigt lösa problemet med att anställda tidigare inte fick betalt när de har jobbat övertid."

Varför inte bara göra det olagligt för arbetsgivare att inte betala övertidsarbete, om de nu vill åt det?

Jag är glad att jag inte bor i Grekland :(
 
"Regeringen säger att åtgärden kommer lösa bristen på kvalificerad arbetskraft och samtidigt lösa problemet med att anställda tidigare inte fick betalt när de har jobbat övertid."

Varför inte bara göra det olagligt för arbetsgivare att inte betala övertidsarbete, om de nu vill åt det?

Jag är glad att jag inte bor i Grekland :(
Jag också! Hur många fixar att jobba sex dagars veckor under en längre period? Eller de kanske har mer hemmafruar i Grekland.
 
Greklands regering har inför sex dagaras arbetsvecka i vissa bracher, eller att de jobbar två timmar extre per dag. Det känns i mina ögen som fel väg att gå? Även om de har arbetsbrist! Enligt artikeln jobbar grekerna redan mest i europa med sin igenomsnitt 41 timmar per vecka. Jag tänker att den kvalificerade arbetskraften kommer att minska ytterligare.

https://www.dn.se/ekonomi/grekland-gar-emot-strommen-infor-sexdagarsvecka/
Kan de inte bara sluta gå i pension vid typ 55? 🤷🏻‍♀️
 
Mtp Greklands ekonomi och lönesättning kommer det här högt troligtvis att öka migrationen av kvalificerad arbetskraft, just de som det är brist på. Även klimatförändringarna tror jag kommer påverka Grekland över tid. Redan nu är det nästan outhärdligt för boende, snarare än turister, under vissa delar av året.
 
Vi har sexdagars-veckor på mitt jobb,men då har jag ju i gengäld veckor där jag jobbar färre dagar också. Hade aldrig orkat jobba 6 dagar varje vecka.
 
Jag också! Hur många fixar att jobba sex dagars veckor under en längre period? Eller de kanske har mer hemmafruar i Grekland.
Det finns ju mängder med människor som alltid jobbar 6 eller till och med 7 dagar i veckan. Vissa bönder, hästtränare, egenföretagare, krogpersonal, säsongsarbetare tex.

Men kollar man internationellt så jobbar 1 miljard indier 6 dagar/veckan. Japan, Singapore, Hong Kong mfl länder har också 6-dagars arbetsvecka.

I västvärlden är det inte ett dugg ovanligt att folk jobbar 6 dagar i veckan för att få ekonomin att gå runt. Vi har flera på mitt jobb som har ett heltidsjobb på veckodagarna, men ”jobbar extra” hos oss på kvällar och helger. Och då inte bara ett pass i månaden, utan kanske 6-7 st pass i månaden.
 
Jag hade hellre jobbat 2 timmar extra om dagen, att jobba 8 timmar (om det är måttet) är ju lite kan jag tycka, 10 timmar är ju inget konstigt alls, för mig är 2 timmar extra "restiden" till jobbet så hade jag kunnat gå eller cykla till jobbet hade det varit samma sak.
Nu är det inte heltid men jag har ju vänner här i Sverige som jobbar 12 dagar, ledig 2, jobbar 12, ledig 2 etc.
 
Det finns ju mängder med människor som alltid jobbar 6 eller till och med 7 dagar i veckan. Vissa bönder, hästtränare, egenföretagare, krogpersonal, säsongsarbetare tex.

Men kollar man internationellt så jobbar 1 miljard indier 6 dagar/veckan. Japan, Singapore, Hong Kong mfl länder har också 6-dagars arbetsvecka.

I västvärlden är det inte ett dugg ovanligt att folk jobbar 6 dagar i veckan för att få ekonomin att gå runt. Vi har flera på mitt jobb som har ett heltidsjobb på veckodagarna, men ”jobbar extra” hos oss på kvällar och helger. Och då inte bara ett pass i månaden, utan kanske 6-7 st pass i månaden.
Absolut. Hur mår dessa personer efter ett tag? Det finns liksom massor forskning på detta som visar att det inte är hälsosamt.

Jag har själv jobbat så. Följt av 2,5 års sjukskrivning.
 
Det finns ju mängder med människor som alltid jobbar 6 eller till och med 7 dagar i veckan. Vissa bönder, hästtränare, egenföretagare, krogpersonal, säsongsarbetare tex.

Men kollar man internationellt så jobbar 1 miljard indier 6 dagar/veckan. Japan, Singapore, Hong Kong mfl länder har också 6-dagars arbetsvecka.

I västvärlden är det inte ett dugg ovanligt att folk jobbar 6 dagar i veckan för att få ekonomin att gå runt. Vi har flera på mitt jobb som har ett heltidsjobb på veckodagarna, men ”jobbar extra” hos oss på kvällar och helger. Och då inte bara ett pass i månaden, utan kanske 6-7 st pass i månaden.
Jag jobbar som regel sju dagar i veckan. Inte ett ideal, men jag går inte under.

Kortare dagar dock, och olika arbeten.
 
Det finns ju mängder med människor som alltid jobbar 6 eller till och med 7 dagar i veckan. Vissa bönder, hästtränare, egenföretagare, krogpersonal, säsongsarbetare tex.

Men kollar man internationellt så jobbar 1 miljard indier 6 dagar/veckan. Japan, Singapore, Hong Kong mfl länder har också 6-dagars arbetsvecka.

I västvärlden är det inte ett dugg ovanligt att folk jobbar 6 dagar i veckan för att få ekonomin att gå runt. Vi har flera på mitt jobb som har ett heltidsjobb på veckodagarna, men ”jobbar extra” hos oss på kvällar och helger. Och då inte bara ett pass i månaden, utan kanske 6-7 st pass i månaden.
Men så är väll inte de länderna ett under av folkhälsa heller. I Japan hade man ju problem med dödsfall på grund av arbetsbelastning https://kollega.se/arbetsmiljo/japans-arbetsliv-leder-till-doden.

Undrar hur Grekland förhåller sig till EUs regler om veckovila och dygnsvila.
 
Det finns ju mängder med människor som alltid jobbar 6 eller till och med 7 dagar i veckan. Vissa bönder, hästtränare, egenföretagare, krogpersonal, säsongsarbetare tex.

Men kollar man internationellt så jobbar 1 miljard indier 6 dagar/veckan. Japan, Singapore, Hong Kong mfl länder har också 6-dagars arbetsvecka.

I västvärlden är det inte ett dugg ovanligt att folk jobbar 6 dagar i veckan för att få ekonomin att gå runt. Vi har flera på mitt jobb som har ett heltidsjobb på veckodagarna, men ”jobbar extra” hos oss på kvällar och helger. Och då inte bara ett pass i månaden, utan kanske 6-7 st pass i månaden.
Det är ju inte heller ovanligt att ha kortare livslängd än i Sverige.
 
Det förutsätter ju att hemmafruarna har högre utbildning, vilket man nog kan anta att de oftast inte har? Men man kan ju alltid utbilda dem.
Ja det är kanske på lite längre sikt, men kan ju öka ganska snabbt isf i de yngre lagren 18-30 åringar. Speciellt innan man är gift. Snabbaste sättet kanske vore gratis förskola, fritids och skollunch om man inte har det. (typ säkert samma lösning som skulle kunna fixa Italens låga födelsetal) Svårt att starta jobba när man är 60 typ.

Sedan vet jag ju inte om de har många hemmafruar, bara att om de skulle ha det så är det en väldigt stor resurs som kan höja kapaciteten på tio år i alla fall.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp