Stora blodmasken

Lucifer

Trådstartare
Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet..
Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde vi maskkontroll, varvid jag odlade men det har framkommit att den andra inte gjorde någon odling. Hästarna delade beteshage början på förra sommaren, sedan gick mina över i vinterhage och de andra hästarna stod kvar. Hagen är inte mer än en hektar, och mockningen sköttes inte. I våras tog jag ett röj och mockade ut så mycket gammal dynga som jag kunde, men lite gamla skitar blev kvar. Nu har dock hästarna visat positivt för stor blodmask och både beteshagen och vinterhagen är smittade. Beteshagen har nu vuxit igen och jag kommer inte åt de gamla skitarna som blev kvar i det långa gräset. Hur tusan gör man nu?

Hästarna ska gå på ett tvåårigt avmaskningsprogram och fick sin första maskning för en vecka sen och har nu vart i karantän i paddocken.. vinterhagen är kliniskt mockad. Men den är så liten så vore synd om hästarna enbart har den att gå i de kommande två åren.. men man vågar väl knappt släppa hästarna i beteshagen med allt gräs när det finns en del gamla högar under gräset?

Har försökt att få hit några kor/får till att beta ned beteshagen så man kan mocka en vända till när gräset är kortare. Men så fungerar varken stängsel samt att gården inte är registrerad som produktionsplats vilket visade sig var en nödvändighet för att få ha djur med SE-nummer där.

Hur hade ni gjort?
 
Maskarna har redan gått ner i jorden/på gräset från den gamla gödslen, det som gör störst skillnad är att mocka dagligen och att följa avmaskningsprogrammet, vi avmaskade var 5e månad.

Absolut mest effektivt är att låta markerna vila 2 år men det har få möjlighet till.

Vi kan bara mocka vår vinterhage då sommarbetet är för stort, men lyckades ändå bli av med stor blodmask trots slarvigt mockat under vintermånaderna. Nu visade inte de andra 2 ( var 3 hästar) någon förekomst av stora men alla hästar som delar hage ska maskas enligt samma program. Det var min nya häst som hade stor blodmask, köpte henne i januari, träckprov i slutet på april och rätt in på avmaskingsprogram.
 
Har försökt att få hit några kor/får till att beta ned beteshagen så man kan mocka en vända till när gräset är kortare. Men så fungerar varken stängsel samt att gården inte är registrerad som produktionsplats vilket visade sig var en nödvändighet för att få ha djur med SE-nummer där.

Hur hade ni gjort?

Det är hur enkelt som helst att skaffa produktionsplats för gården där man skulle vilja beta lite. Bara att gå in på Jordbruksverkets hemsida så finns det där, sätter en nål i en karta , enkelt o snabbt.
 
Jag hade positivt för stor blodmask 2018. Troligtvis fått med mig från en seminstation. Alla andra hästar som kom till gården maskades innan, men jag glömde min egna… 😏

Jag har inte haft positivt svar sen dess (håller andan varje år jag tittar öppnar provsvaret…).
Våra fick givetvis maskas regelbundet i två års tid. Utöver det så lyckades jag få hit får som betade våra vinterhagar på sommaren. Vi betesputsade även mkt när det skulle vara fint väder så all hade en chans att torka ur. Peppar, peppar, verkar det ha funkat…
 
Maskarna har redan gått ner i jorden/på gräset från den gamla gödslen, det som gör störst skillnad är att mocka dagligen och att följa avmaskningsprogrammet, vi avmaskade var 5e månad.

Absolut mest effektivt är att låta markerna vila 2 år men det har få möjlighet till.

Vi kan bara mocka vår vinterhage då sommarbetet är för stort, men lyckades ändå bli av med stor blodmask trots slarvigt mockat under vintermånaderna. Nu visade inte de andra 2 ( var 3 hästar) någon förekomst av stora men alla hästar som delar hage ska maskas enligt samma program. Det var min nya häst som hade stor blodmask, köpte henne i januari, träckprov i slutet på april och rätt in på avmaskingsprogram.
Det som är, hade man haft mer mark så hade ju vila i 2 år vart mest optimalt.

Jaha då är det ändå försent att mocka ut det gamla nu? Men vågar man släppa hästarna i beteshagen när man nu går på avmaskningsprogrammet? Blir det inte återsmitta?
 
Det är hur enkelt som helst att skaffa produktionsplats för gården där man skulle vilja beta lite. Bara att gå in på Jordbruksverkets hemsida så finns det där, sätter en nål i en karta , enkelt o snabbt.
Jaha, trodde man behövde ha något tillstånd för SE-märkning eller något sådant (kan ej lantbruk) för att få regga. Kostar de något?
 
Jag hade positivt för stor blodmask 2018. Troligtvis fått med mig från en seminstation. Alla andra hästar som kom till gården maskades innan, men jag glömde min egna… 😏

Jag har inte haft positivt svar sen dess (håller andan varje år jag tittar öppnar provsvaret…).
Våra fick givetvis maskas regelbundet i två års tid. Utöver det så lyckades jag få hit får som betade våra vinterhagar på sommaren. Vi betesputsade även mkt när det skulle vara fint väder så all hade en chans att torka ur. Peppar, peppar, verkar det ha funkat…
Nej men så länge?? Att det ska vara så envist att lyckas bli av med 🥺
 
Jaha, trodde man behövde ha något tillstånd för SE-märkning eller något sådant (kan ej lantbruk) för att få regga. Kostar de något?
Är inte anläggningen registrerad för hästar? Det är krav nu sen något år tillbaka, då får du ett anläggningsnummer. Kostade 80:- sist jag betalade.

Kan ni köra med åkgräsklippare? Eller leta efter en bonde att hjälpa er putsa?
 
Är inte anläggningen registrerad för hästar? Det är krav nu sen något år tillbaka, då får du ett anläggningsnummer. Kostade 80:- sist jag betalade.

Kan ni köra med åkgräsklippare? Eller leta efter en bonde att hjälpa er putsa?
Jo det är den, men är det samma som produktionsplats för får/nötdjur?
 
Det som är, hade man haft mer mark så hade ju vila i 2 år vart mest optimalt.

Jaha då är det ändå försent att mocka ut det gamla nu? Men vågar man släppa hästarna i beteshagen när man nu går på avmaskningsprogrammet? Blir det inte återsmitta?
Varje gång vi avmaskade så gick våra på begränsad yta och det mockades dagligen, gällande betet så hade vi inte så mkt till val men peppar peppar tror jag vi kom åt det värsta stadiet av blodmask på första avmaskningen där på våren. Inga hästar har visat förekomst av stor blodmask sen dess, testar vår och höst.
 
Varje gång vi avmaskade så gick våra på begränsad yta och det mockades dagligen, gällande betet så hade vi inte så mkt till val men peppar peppar tror jag vi kom åt det värsta stadiet av blodmask på första avmaskningen där på våren. Inga hästar har visat förekomst av stor blodmask sen dess, testar vår och höst.
Så skönt! Så då vågar man kanske en vecka efter avmaskning släppa på betet igen och bara se till att mocka dagligen?
 
Vi hade stora blodmasken för ett antal år sen, vi hade inte möjlighet att låta beteshagarna vila. Vi fick ett 2 årigt avmaskning schema av vet och lät hästarna gå ut i hagarna som vanligt. Vi blev av med skiten ändå och har peppar peppar ta i trä, inte fått tebax den. 👍
 
Vi hade stora blodmasken för ett antal år sen, vi hade inte möjlighet att låta beteshagarna vila. Vi fick ett 2 årigt avmaskning schema av vet och lät hästarna gå ut i hagarna som vanligt. Vi blev av med skiten ändå och har peppar peppar ta i trä, inte fått tebax den. 👍
Vad skönt att ni fick bukt på det ändå. Men hur kan det inte bli återsmitta?
 

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 647
Hästvård Gjorde kolla masken för 2 v sen som visade: Lif: 750epg Bam: 350 epg Mist: 2100 epg(!!!) Aldrig haft så högt värde på Mist förut, men...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 392
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 746
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 458

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp