Grekland inför sex dagars arbetsvecka

Men det är väll inte helt ovanligt att även kvinnor med utbildning och arbete "väljer" att vara hemma fruar efter att barnen fötts? Dvs det är inte bara lågutbildade kvinnor utan arbetserfarenhet som stannar hemma med barnen?
Jag vet inte? Utbildade kvinnor skaffar i regel färre barn - och med färre barn tänker jag (gissar vilt) att de på systemisk nivå borde vara mer på arbetsmarknaden.

Men jag vet inte ens om de har mer hemmafruar i Grekland, så det är kanske inte relevant oavsett :)
 
Men det är väll inte helt ovanligt att även kvinnor med utbildning och arbete "väljer" att vara hemma fruar efter att barnen fötts? Dvs det är inte bara lågutbildade kvinnor utan arbetserfarenhet som stannar hemma med barnen?
Jo det tänkte jag också på, är ju "vanligt" i vissa länder att man har utbildning, jobbar några år och slutar för att det inte går att ha barn och jobb. Samtidigt om man då är 50+ o läkare kanske man skulle behöva en uppfräschning av utbildningen?
 
Jo det tänkte jag också på, är ju "vanligt" i vissa länder att man har utbildning, jobbar några år och slutar för att det inte går att ha barn och jobb. Samtidigt om man då är 50+ o läkare kanske man skulle behöva en uppfräschning av utbildningen?
Det går säkert att lösa, man kan ju gå bredvid ett tag och oftast behöver man än intro utbildningar när man börjar ett nytt arbete.
 
Jag vet inte? Utbildade kvinnor skaffar i regel färre barn - och med färre barn tänker jag (gissar vilt) att de på systemisk nivå borde vara mer på arbetsmarknaden.

Men jag vet inte ens om de har mer hemmafruar i Grekland, så det är kanske inte relevant oavsett :)
Tror de skaffar färre barn i allmänhet?

Maktförhållanden som skiftar i äktenskapet tex kanske.

(även om de är hemma och sköter gården? Dvs när insatser som skola i väldigt lågutbildade områden påverkar mycket så är det nog mer kunskaper om hur det går till med själva barngrejen och hur man skippar den och maktförhållanden som skiftar om kvinnan är äldre, erfarnare och mer utbildad och kan lite ekonomi och att break even nivån på barnen höjs radikalt, alltså gränsen då man börjar gå plus på dem. Om det sedan är pga att mamma tjänar mer när hon är bra på att läsa och räkna eller om det är pga att de går i skolan och är mindre lönsamma därför vet jag inte. Break even kunde ju vara runt 5 eller så i vissa länder.)

Men vet inte om det där gäller västvärlden dit Grekland ju hör, om inte kvinnan är i yrkeslivet. Är ju inte säkert de har hemmafruar eller att utbildning och antal barn har ngt samband där.
 
Jag vet inte? Utbildade kvinnor skaffar i regel färre barn - och med färre barn tänker jag (gissar vilt) att de på systemisk nivå borde vara mer på arbetsmarknaden.

Men jag vet inte ens om de har mer hemmafruar i Grekland, så det är kanske inte relevant oavsett :)
Ha lustigt, du o @grodan21 var verkligen och skällde under rätt träd.

I många länder är skillnaden mellan kvinnors och mäns sysselsättningsgrad stor. Den största skillnaden inom EU återfinns i Grekland där den uppgår till 19,8 procentenheter. Lägst skillnad uppvisar Finland där gapet mellan män och kvinnor ligger på 0,2 procentenheter.
https://www.ekonomifakta.se/sakomra...-arbetsmarknaden-internationellt_1209566.html

Fortsätter

Jag med, förskola och föräldraledighet och fritids borde ge rak direkt impact på antal kvinnor som jobbar. Fler utbildningsplatser skulle ge fler med utbildning som stannar i landet.
Andelen greker som skaffar sig högre utbildning är högre än i många andra OECD-länder. Drygt hälften av de nya studenterna är kvinnor. I landet finns ett 40-tal statliga universitet och högskolor, men undervisningsplatserna är begränsade och det gör att en del söker sig till utlandet för att skaffa sig en högre utbildning.


Men potentialen bland nära pension är rakt usel.
Den allmänna utbildningsnivån var länge låg; på 1950-talet kunde bara var fjärde grek läsa och skriva. Numera är läs- och skrivkunnigheten hög. Nio av tio skolelever går vidare till gymnasiet.
 
Senast ändrad:
Ha lustigt, du o @grodan21 var verkligen och skällde under rätt träd.


https://www.ekonomifakta.se/sakomra...-arbetsmarknaden-internationellt_1209566.html

Fortsätter

Jag med, förskola och föräldraledighet och fritids borde ge rak direkt impact på antal kvinnor som jobbar. Fler utbildningsplatser skulle ge fler med utbildning som stannar i landet.



Men potentialen bland nära pension är rakt usel.
Och ändå är Greklands födelsetal lägre än Sveriges. Spännande!
 
Och ändå är Greklands födelsetal lägre än Sveriges. Spännande!
Italien och Spanien ligger också riktigt lågt, Japan vinner ligan totalt.
(Visste inte att Grekland låg lågt dock)

Sverige är väl snarare känt för att vi håller födelsetalen uppe pga just att det går att jobba o ha råd med dem. Å andra sidan kan vi ju inte öka i evighet :)

Tror bara det är i Afrika o Indien som födelsetalen fortfarande ökar utan att man ser en klar minskningspotential framöver.
 
Italien och Spanien ligger också riktigt lågt, Japan vinner ligan totalt.
(Visste inte att Grekland låg lågt dock)

Sverige är väl snarare känt för att vi håller födelsetalen uppe pga just att det går att jobba o ha råd med dem. Å andra sidan kan vi ju inte öka i evighet :)

Tror bara det är i Afrika o Indien som födelsetalen fortfarande ökar utan att man ser en klar minskningspotential framöver.
Vinner ligan totalt? Lägst födelsetal har väl sydkorea? 0,72 barn/kvinna. Om det var det du menar, jag hängde inte riktigt med :D
 
De allra flesta som jag kanner, inklusive jag sjalv, jobbar redan sex dagar i veckan. Flera som jobbar sasong (april-november) jobbar sju dagar i veckan. / Bor i Grekland
 
Som Chaufför, fattar jag inte riktigt vad alla bråkar om, enligt våra kör och vilotider samt vägarbetslagen kan vi jobba 69 timmar pr vecka, varav 47 timmar körtid och det utnyttjas till fullo av både speditörer och åkerier för att få lönsamhet i rörelserna. Inte många av oss som klagar dock. Även om vi åker hemifrån vid lunch på söndag och är hemma igen sent på fredag, bara vi får våran 45 timmars helg (Vecko)vila.
 
Som Chaufför, fattar jag inte riktigt vad alla bråkar om, enligt våra kör och vilotider samt vägarbetslagen kan vi jobba 69 timmar pr vecka, varav 47 timmar körtid och det utnyttjas till fullo av både speditörer och åkerier för att få lönsamhet i rörelserna. Inte många av oss som klagar dock. Även om vi åker hemifrån vid lunch på söndag och är hemma igen sent på fredag, bara vi får våran 45 timmars helg (Vecko)vila.
Fast det där ser jag som en litet annan diskussion. De 69 respektive 47 timmarna handlar ju om hur mycket man rent tekniskt bedöms kunna jobba utan att bli en för stor trafikfara, inte om hur mycket man förväntas jobba ur pensionshänseende. Den dåliga lönsamheten beror ju inte heller på att chaufförer jobbar för litet, utan på att hela godstransportsektorn havererat med extrem priskonkurrens.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp