Vilken bank när man köper gård?

WBanna

Trådstartare
Vi ska eventuellt köpa en liten gård och måste då byta bank för bolånet. Vi har SBAB i dagsläget och är supernöjda, men tyvärr så lånar ju inte dom ut till gårdar. Länsförsäkringar är jag väldigt väldigt tveksam till, men tar gärna tips på andra banker som ni är nöjda med.
 
Vi ska eventuellt köpa en liten gård och måste då byta bank för bolånet. Vi har SBAB i dagsläget och är supernöjda, men tyvärr så lånar ju inte dom ut till gårdar. Länsförsäkringar är jag väldigt väldigt tveksam till, men tar gärna tips på andra banker som ni är nöjda med.
Varför tveksam till Länsförsäkringar? De har ofta en lokal närvaro, vilket gör lån till gård enklare, och är en av få banker som är duktiga på att hantera lantbruk.

Annars är det "bara" att prata med de banker som existerar fysiskt i närområdet till där ni ska köpa.

Observera att bankerna ofta hanterar "hästgårdar" med fåtal hektar mark och ingen kommersiell verksamhet, annorlunda än "lantbruk" med mångtalet hektar jordbruksmark och skog och där kommersiell verksamhet bedrivs.
 
Varför tveksam till Länsförsäkringar? De har ofta en lokal närvaro, vilket gör lån till gård enklare, och är en av få banker som är duktiga på att hantera lantbruk.
Dels för att vi blivit väldigt dåligt bemötta där när vi skulle låna till hus och dels för att dom undervärderade min kompis gård med miljontals kronor i kombination med en otrolig byråkrati jämfört med andra banker, därför är jag väldigt skeptisk till LF. Har själv varit med om en helt galen värdering av ett hus som vi hyrde, plus alldeles för många undervärderade (lockpriser?) fastigheter hos deras fastighetsförmedling här i stan. Så jag har inget jättestort förtroende för LF...
 
Beror lite på hur många HA gården är på. Under 10 så funkar Swedbank men annars Landshypotek som ofta lånar ut till gårdar.
 
Beror lite på hur många HA gården är på. Under 10 så funkar Swedbank men annars Landshypotek som ofta lånar ut till gårdar.
Den vi funderar på just nu är strax under 4 hektar. Är Landshypotek ett bra alternativ ändå? Har hört bra omdömen om dem.
 
Vi har Nordea. Fick lån som en vanlig villa eftersom vi inte bedriver lantbruk.
Stor skillnad för oss med 15 % kontantinsats eller 25 %.
 
Jag har Swedbank och för mig räckte det med 15 procent i kontantinsats (förra året). Pappa har Landshypoteket till släktgården. Den är större, även om det mesta i dagsläget är utarrenderat. Min gård är mindre och enbart till husbehov (hästar för hobbynivå).
 
Jag har Swedbank och för mig räckte det med 15 procent i kontantinsats (förra året). Pappa har Landshypoteket till släktgården. Den är större, även om det mesta i dagsläget är utarrenderat. Min gård är mindre och enbart till husbehov (hästar för hobbynivå).
Men så bra! Vi kommer att köpa en gård med samma syfte som din. Tack så mycket för infon!
 
Varför tveksam till Länsförsäkringar? De har ofta en lokal närvaro, vilket gör lån till gård enklare, och är en av få banker som är duktiga på att hantera lantbruk.

Annars är det "bara" att prata med de banker som existerar fysiskt i närområdet till där ni ska köpa.

Observera att bankerna ofta hanterar "hästgårdar" med fåtal hektar mark och ingen kommersiell verksamhet, annorlunda än "lantbruk" med mångtalet hektar jordbruksmark och skog och där kommersiell verksamhet bedrivs.
Jag har Länsförsäkringar just nu och skulle aldrig rekommendera dom till någon. Skaffade dom enbart pga bra ränterabatt och inte behov kring extra värdering pga mäklarfirman som sålde huset. ”Vår” bankman glömde bort att ordna med våra lånepapper så det blev akut akut när vi skulle skriva kontrakt. Kom med massor med ursäkter där de skyllde på oss att vi borde kontaktat någon annan på banken när han inte svarade eller skickade ut underlag när han sagt att han skulle. Extremt oprofessionellt bemötande. Bankappen de har är till på köpet enormt instabil. Är glad att jag behållit konto på Handelsbanken också så jag kan betala saker när deras app och sida är nere.
 
Vi ska eventuellt köpa en liten gård och måste då byta bank för bolånet. Vi har SBAB i dagsläget och är supernöjda, men tyvärr så lånar ju inte dom ut till gårdar. Länsförsäkringar är jag väldigt väldigt tveksam till, men tar gärna tips på andra banker som ni är nöjda med.
Handelsbanken har varit utmärkt partner i 20+ år. Vi har en liten gård på 11 hektar och till det en extra fastighet intill. Marken har köpts till efter initiala köpet av det som såldes som hästgård fast helt utan mark utanför byggnaderna….
 
Vi ska eventuellt köpa en liten gård och måste då byta bank för bolånet. Vi har SBAB i dagsläget och är supernöjda, men tyvärr så lånar ju inte dom ut till gårdar. Länsförsäkringar är jag väldigt väldigt tveksam till, men tar gärna tips på andra banker som ni är nöjda med.
SEB
 
En fördel med att låna till lantbruksfastighet är att få amorteringsfritt.
En nackdel är att inte kunna dra av räntan mot inkomst av tjänst.
Med en så liten gård så kan det vara bra att räkna på alternativen.

Jag har f.ö. Länsförsäkringar eftersom att de hade en underbar rådgivare på lantbruk, tyvärr så dog han och kontoret har inte riktigt återhämtat sig efter det.
Men Länsförsäkringar är bra på många andra sätt också.
En bra internetbank, bra bonus på försäkringar och en smidig kundservice.
 
Vi har länsförsäkringar. Har inget direlt negativt att säga om dem. Vi hade dock krav på 25% i kontantinsats.
 
Jag har Länsförsäkringar just nu och skulle aldrig rekommendera dom till någon. Skaffade dom enbart pga bra ränterabatt och inte behov kring extra värdering pga mäklarfirman som sålde huset. ”Vår” bankman glömde bort att ordna med våra lånepapper så det blev akut akut när vi skulle skriva kontrakt. Kom med massor med ursäkter där de skyllde på oss att vi borde kontaktat någon annan på banken när han inte svarade eller skickade ut underlag när han sagt att han skulle. Extremt oprofessionellt bemötande. Bankappen de har är till på köpet enormt instabil. Är glad att jag behållit konto på Handelsbanken också så jag kan betala saker när deras app och sida är nere.
Har också Länsförsäkringar (men inte så länge till). Fnyser ofta när jag använder appen; när vi blev kunder hos banken så skröt rådgivaren med att deras app minsann var prisbelönt för den var så bra.
 
Har också Länsförsäkringar (men inte så länge till). Fnyser ofta när jag använder appen; när vi blev kunder hos banken så skröt rådgivaren med att deras app minsann var prisbelönt för den var så bra.
Appen är rejält usel! Mycket krångel och buggar tycker jag... Även banken i webbläsaren funkar dåligt.

(Jag har ingen gård men har LF och är inte speciellt nöjd. De är svåra att få tag på, min bankperson krånglade en hel del när jag köpte ut mitt ex från huset etc. Rabatten på försäkring är bra men sen tar det nog stopp. Vore det inte för att jag har mitt bolån bundet till galet låg ränta i flera år till hade jag inte stannat kvar.)
 
Jag har Länsförsäkringar just nu och skulle aldrig rekommendera dom till någon. Skaffade dom enbart pga bra ränterabatt och inte behov kring extra värdering pga mäklarfirman som sålde huset. ”Vår” bankman glömde bort att ordna med våra lånepapper så det blev akut akut när vi skulle skriva kontrakt. Kom med massor med ursäkter där de skyllde på oss att vi borde kontaktat någon annan på banken när han inte svarade eller skickade ut underlag när han sagt att han skulle. Extremt oprofessionellt bemötande. Bankappen de har är till på köpet enormt instabil. Är glad att jag behållit konto på Handelsbanken också så jag kan betala saker när deras app och sida är nere.
Eller hur! Det är problem med appen hela tiden. Senast idag gick det inte att logga in. :rage:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 602
Fritid Vilken djungel. Undrar om någon kanske har tips? Blir inte många tältnätter per år men är dags att köpa nytt. Vi är 2-3 vuxna. Tältar...
2
Svar
24
· Visningar
928
Senast: Zpunk
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
757
Hemmet Jag väljer att posta det här under ett nytt nick då jag inte är särskilt anonym och inte vill att det ska börja gå rykten om att jag...
Svar
15
· Visningar
2 245
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp