Lösa benbitar

Horsepower1234

Trådstartare
Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades problem såsom ovilja att gå fram, stod på bakbenen, snubblig och verkade inte helt tillfreds med att bli riden. Bokade tid hos veterinär som gjorde hältutredning. Böjprov ua, longering ua. Diagnosen blev ryggont.

Hästen ordinerades smärtstillande och promenader, tömkörning, longering. Ett par knappa månader senare lugn igångsättning med ryttare i skritt. Problemen var tillbaka ganska snart därefter och hästen fortsattes att promeneras för hand till nytt besök hos veterinär.

Vid återbesöket ses hälta båda fram. Knäled och kotled bedövas bort och hältan blir bättre. Röntgen visar lös benbit i ena kotan. Fortsatt ont i ryggen, ryggröntgen gjordes som visade lite konstigt utseende på kotorna men ingen KS.

Utöver veterinär så har ET behandlat ryggen flera gånger (ok från vet att göra detta) och nu väntar en operation på en häst som ägts knappa halvåret. Kan detta vara grund för att häva köpet trots att röntgen inte gjordes vid besiktningen? Om det har någon betydelse så köptes hästen för 60'. Veterinären påstår att detta går under dolt fel.
 
Jag är ingen jurist men om hästen har fungerat hos tidigare ryttare så har jag svårt att se varför du skulle klaga. Att köpa häst är att ta en risk.
Köpte du av företag eller privatperson?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
485
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 329
Senast: KAROLIJNAH
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 385
Senast: WBanna
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 837

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp