L(i)FE

Trådstartare
Är det nån skillnad på snö blandat regn och regn blandad snö?
Jag har nog bara hört snö blandat regn förut men idag så hörde jag regn blandad snö på radio. Så då började jag tänka på det.
 
Snöblandat regn är (mest) regn som har inslag av snö.
Regnblandad snö är (mest) snö som har inslag av regn.

T.ex. så blir det som regel något blaskigt liggande på backen när det faller regnblandad snö (i vart fall en stund, beroende på markens och luftens temperatur), medan det som regel rinner bort direkt om det är snöblandat regn (ifall det inte är på kall backe eller underkylt). Men de kan väl rätt snabbt växla om temperaturen förändras för det måste vara rätt hårfina skillnader som avgör vilket det blir på en viss plats vid en viss tidpunkt?

Jag skulle tro anledningen till att regnblandad snö används mindre är att det tangerar en större flora av uttryck för snö som ligger nära noll, som blötsnö, snöblask osv. Man är helt enkelt mer intresserad av vilken karaktär den snön har när den väl ligger på marken och ska hanteras, såsom egenskaper för hur den påverkar väglaget, hur den är att skotta, hur den beter sig vid frysning osv. Och då ligger andra ord närmare till hands att använda.
Jag skulle i alla fall bara säga att snön är regnblandad när det handlar om den fallande nederbörden, det som väl ligger på backen sedan använder man andra ord för. Regn är ju aldrig regn när det väl kommit ner, utan regnvatten.

För regn är det däremot en mycket viktig avgränsning att skilja regn med eventuella inslag av frysrisk från regn utan det. Därför blir sådana preciseringar som snöblandat eller underkylt mer betydelsefulla inom en regnterminologi jämfört med vad en precisering som regnblandad är inom blötsnöterminologin.
 
Snöblandat regn är (mest) regn som har inslag av snö.
Regnblandad snö är (mest) snö som har inslag av regn.

T.ex. så blir det som regel något blaskigt liggande på backen när det faller regnblandad snö (i vart fall en stund, beroende på markens och luftens temperatur), medan det som regel rinner bort direkt om det är snöblandat regn (ifall det inte är på kall backe eller underkylt). Men de kan väl rätt snabbt växla om temperaturen förändras för det måste vara rätt hårfina skillnader som avgör vilket det blir på en viss plats vid en viss tidpunkt?

Jag skulle tro anledningen till att regnblandad snö används mindre är att det tangerar en större flora av uttryck för snö som ligger nära noll, som blötsnö, snöblask osv. Man är helt enkelt mer intresserad av vilken karaktär den snön har när den väl ligger på marken och ska hanteras, såsom egenskaper för hur den påverkar väglaget, hur den är att skotta, hur den beter sig vid frysning osv. Och då ligger andra ord närmare till hands att använda.
Jag skulle i alla fall bara säga att snön är regnblandad när det handlar om den fallande nederbörden, det som väl ligger på backen sedan använder man andra ord för. Regn är ju aldrig regn när det väl kommit ner, utan regnvatten.

För regn är det däremot en mycket viktig avgränsning att skilja regn med eventuella inslag av frysrisk från regn utan det. Därför blir sådana preciseringar som snöblandat eller underkylt mer betydelsefulla inom en regnterminologi jämfört med vad en precisering som regnblandad är inom blötsnöterminologin.
Och många gånger är det dialektalt. Även mellan kommun till kommun.
 
Det måste vara hårfin skillnad om ens det går säkert att säga rätt, eller ffa sia rätt.
I praktiken lär det väl dessuom kunna växla med rätt små temperaturförändringar?
I vilken mån det är svårt att sia påverkar väl inte benämningen av det som faller när det väl faller?

Men själva terminologin handlar ju om gränsdragningen mellan om det som faller är snö eller regn. Och den överlappande zonen när det är omöjligt att avgöra är ändå väldigt liten om man ser till konkreta fall i verkligheten.
 
Har aldrig hört regnblandad snö i hela mitt liv 😅
Hade tänkt att det vara precis samma sak som snöblandat regn.
En blandning av regn och snö. Som tidigare nämnts kan de växla en hel del. Här kan det börja som regn, övergå i snöblandat regn, till snö, tillbaka till snöblandat regn, till regn osv under en dag 😅
 

Liknande trådar

Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 438
Senast: L(i)FE
·
Hundträning Jag har aldrig varit allvarlig nog med mitt tävlande för att tänka annat än "vi gör vårt bästa och ser hur det går", men nu har jag...
Svar
15
· Visningar
1 517
Senast: Migo
·
Fordon Jag bor i Valdres. Allt här lutar, mer eller mindre brant. Dessutom är det is och snö oktober-april. Förra bilen (Caddy) hade en knapp...
Svar
18
· Visningar
1 904
Senast: Jeffery
·
Samhälle Barnen har skolresor till Stockholm nu i slutet av terminen, 16 åringen har rätt mycket fri tid där de går runt själva och är såklart...
2
Svar
22
· Visningar
2 735
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp