Smoothi

Trådstartare
Är det kutym att Vd i ett bolag köper/äger aktier i det bolag hen är vd i? Och när man avgår för att börja i ett annat bolag säljer sin andel innan man slutar?
 
Tack för svaren :). En vd i ett bolag har aviserat för en tid sedan att hen ska sluta. Hen avgår när en ny vd har utsetts. Detta fick aktien att rasa typ 17%. Analytikerna har sagt att aktien fick ta oförtjänt mycket stryk. Nu har smoothi insett köpläga och köpt på sig typ 2000 aktier och tänker göra sig ett✂️ när nya vd:n har köpt på sig en ansenlig post :D
 
Det är vanligt att aktieköp är kopplat till bonus. Dvs du får 50’ i bonus, köper du aktier för din bonus får du 100’. Då köper man på sig aktieposten under en längre tid.
 
En VD på börsnoterat bolag får som regel köpa och sälja aktier enligt samma regler som andra, dvs hen får köpa/sälja under förutsättningen att hen inte har någon insiderinformation. Vanligt även att börsbolag har incitamentsprogram, dvs bonusprogram där deltagarna får aktier i bolaget. Sen måste en VD rapportera sina köpa/försäljningar till FI, men det hindrar inte köp/försäljning.

Jag har aldrig hört att en avgående VD i ett börsnoterat bolag behöver sälja sina aktier när denna slutar. Sen är det dock inte ovanligt att aktiekursen blir lite volativ när det annonseras att en VD ska avgå. Det brukar dock som regel stabiliseras relativt snabbt (tänker nu när en VD avgår utan någon skandal eller liknande).
 
En VD på börsnoterat bolag får som regel köpa och sälja aktier enligt samma regler som andra, dvs hen får köpa/sälja under förutsättningen att hen inte har någon insiderinformation. Vanligt även att börsbolag har incitamentsprogram, dvs bonusprogram där deltagarna får aktier i bolaget. Sen måste en VD rapportera sina köpa/försäljningar till FI, men det hindrar inte köp/försäljning.

Jag har aldrig hört att en avgående VD i ett börsnoterat bolag behöver sälja sina aktier när denna slutar. Sen är det dock inte ovanligt att aktiekursen blir lite volativ när det annonseras att en VD ska avgå. Det brukar dock som regel stabiliseras relativt snabbt (tänker nu när en VD avgår utan någon skandal eller liknande).
Jag kan tycka att det skulle se märkligt ut om en vd inte hade aktier i det bolag hen leder. Det skulle ju tolkas som att vd inte trodde på bolaget.

Just i detta fall fick ju aktien lite extra stryk med tiden (gällde väl dom flesta bolag) då Iran avfyrade sina raketer mot Israel. Det sänkte ju börsen på några timmar vilket gjorde att aktien blev ännu billigare
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 348
Senast: Twihard
·
Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
1 209
Senast: julgrisen
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 549
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 574
Senast: Modest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp