Vilken bank när man köper gård?

En fördel med att låna till lantbruksfastighet är att få amorteringsfritt.
En nackdel är att inte kunna dra av räntan mot inkomst av tjänst.
Med en så liten gård så kan det vara bra att räkna på alternativen.

Jag har f.ö. Länsförsäkringar eftersom att de hade en underbar rådgivare på lantbruk, tyvärr så dog han och kontoret har inte riktigt återhämtat sig efter det.
Men Länsförsäkringar är bra på många andra sätt också.
En bra internetbank, bra bonus på försäkringar och en smidig kundservice.
Vi vill absolut inte ha amorteringsfritt, men det vore bra om alternativet med 15% i kontantinsats finns att välja på ifall vi måste nalla av våra pengar till ridbana och stall. :)

Deras internetbank är ju urusel, det är alldeles för mycket problem med den och alldeles för ofta man inte kan logga in. Men jag håller med om att det är bra med rabatten på försäkringarna och dom brukar faktiskt ha hyfsade priser på försäkringar även före rabatten.
 
SEB har vissa tider inte alls lånat ut till jordbruksfastigheter men där beror det mycket på vem man är. De ändra inriktning ibland verkar det som. Vi har både fått blankt nej pga att de inte lånar ut jtill jordbruksfastigheter av dem och sist jag var de intresserade av att ta över vårt lån. Vi har landshypotek.
 
SEB har vissa tider inte alls lånat ut till jordbruksfastigheter men där beror det mycket på vem man är. De ändra inriktning ibland verkar det som. Vi har både fått blankt nej pga att de inte lånar ut jtill jordbruksfastigheter av dem och sist jag var de intresserade av att ta över vårt lån. Vi har landshypotek.
De kan låna ut om bostadshuset på gården räcker som säkerhet.
Det blir då ett villalån.
 
Appen är rejält usel! Mycket krångel och buggar tycker jag... Även banken i webbläsaren funkar dåligt.
Jag tycker nog att Länsförsäkringars app och internetbank är betydligt bättre än de andra bankerna som jag har.
Jag har 4 banker.
Resurs räknas egentligen inte, men Swedbank och SEB är ju "på riktigt".
SEB var först med tillgång till datorstöd bank med uppringt modem.
 
Vi vill absolut inte ha amorteringsfritt, men det vore bra om alternativet med 15% i kontantinsats finns att välja på ifall vi måste nalla av våra pengar till ridbana och stall. :)
Då är nog ett helt vanligt villalån bäst för er.
Eventuellt så kan ni taxera om fastigheten till villa om det inte är så mycket mark.
Annars så kan banken anse att det verkliga värdet bara finns i bostaden och ge ett villalån ändå.
Dessutom så är det nästan en nödvändighet att kunna dra av räntan mot inkomst av tjänst om man inte har någon verksamhet.
Men jag håller med om att det är bra med rabatten på försäkringarna och dom brukar faktiskt ha hyfsade priser på försäkringar även före rabatten.
De har en fantastisk försäkring för hästverksamhet, men det kommer ni ju inte att behöva.
Villahem försäkring klarar de flesta bolag bra.
 
SEB har vissa tider inte alls lånat ut till jordbruksfastigheter men där beror det mycket på vem man är. De ändra inriktning ibland verkar det som. Vi har både fått blankt nej pga att de inte lånar ut jtill jordbruksfastigheter av dem och sist jag var de intresserade av att ta över vårt lån. Vi har landshypotek.
Det var ett tag sen nu. Men gick då iaf :)
 
Appen är rejält usel! Mycket krångel och buggar tycker jag... Även banken i webbläsaren funkar dåligt.

(Jag har ingen gård men har LF och är inte speciellt nöjd. De är svåra att få tag på, min bankperson krånglade en hel del när jag köpte ut mitt ex från huset etc. Rabatten på försäkring är bra men sen tar det nog stopp. Vore det inte för att jag har mitt bolån bundet till galet låg ränta i flera år till hade jag inte stannat kvar.)

Det låter som särbons erfarenhet av sagda bank (dock inget lån). Han avskyr eländet och kommer nog att byta inom kort. Senaste var att han inte kunde betala sina räkningar, vare sig i appen eller i webläsaren :meh: Varenda gång han hört av sig till dem (och det har ju blivit ofta pga allt krångel) har de varit sjukt otrevliga.

Jag funderande på att lägga över mitt huslån till LF men aldrig. Nog för att jag avskyr Swedbank men nog sjutton kan jag betala räkningarna och appen är helt ok.
 
Konstigt, vi har villalån och försäkringar hos LF och har aldrig haft krångel med bankapp, webbläsare, räkningar eller dylikt. Inte världens snyggaste app men det är inte Danske Banks heller, har dem också. Tvärtom är LFs snäppet bättre.
 
Senaste var att han inte kunde betala sina räkningar, vare sig i appen eller i webläsaren :meh:
Det kanske är olika beroende på webläsare och telefon?
Jag har Android 12 och kör Windows 10 med Firefox.
Det fungerar även bra med Android 11 och Crome.
Dock var jag tvungen att skaffa en ny telefon då Appen inte längre stödde Android 7

Jag vet inte hur den klarar iPhone eller Mac.
 
Nog för att jag avskyr Swedbank men nog sjutton kan jag betala räkningarna och appen är helt ok.
Den är faktiskt ganska så trögjobbad jämfört med Länsförsäkringar.
Sämst är att gamla transaktioner försvinner efter 18 månader. De är kvar i flera år på Länsförsäkringar.

Men jag bytte från Swedbank när de 2 mest otrevliga människor som jag har träffat blev ansvariga för företaget på banken i byn.
Först den ena och sedan den andra.
Innan dess så hade jag haft min väl fungerande kontakt på ett centralt kontor för företag och lantbruk.
Det var litet trist då kundservice är excellent.
Men jag går helst inte in på det kontoret igen om jag kan undvika det.
Och där jag bor nu så är det en lokal Sparbank så där finns inte Swedbank.
 
Det gäller ju också att inte blanda ihop problem med BankID med problem i bankens system.
När det är problem med BankID så blir det problem oavsett vilken bank som man har.
 
Det gäller ju också att inte blanda ihop problem med BankID med problem i bankens system.
När det är problem med BankID så blir det problem oavsett vilken bank som man har.
Kan bara svara för mig själv men det är aldrig BankID som krånglar, utan oftast ett felmeddelande från LFappen och besked om att försöka igen senare.
Har en ganska ny Googletelefon/Android.
 
Kan bara svara för mig själv men det är aldrig BankID som krånglar, utan oftast ett felmeddelande från LFappen och besked om att försöka igen senare.
Har en ganska ny Googletelefon/Android.
Samma här, det är alltid banken själva som strular (enligt meddelande som man får upp på skärmen). Jag brukar ha "tekniska problem" alldeles för ofta oavsett om jag loggar in via telefonen eller via dator.
 
Kan bara svara för mig själv men det är aldrig BankID som krånglar, utan oftast ett felmeddelande från LFappen och besked om att försöka igen senare.
Har en ganska ny Googletelefon/Android.

Samma här, det är alltid banken själva som strular (enligt meddelande som man får upp på skärmen). Jag brukar ha "tekniska problem" alldeles för ofta oavsett om jag loggar in via telefonen eller via dator.
Konstigt att inte jag också har det så?
Men jag tror inte att det är värre än andra banker.
Swedbank har ju också haft sina tekniska problem.
Typ tappat bort pengar under en period.
Visserligen så hittade de dem igen, men ändå.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/swedbank-drabbat-av-tekniska-problem-konton-star-pa-minus

Och inte verkar det gå att betala över internet alla gånger där heller.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/problem-for-swedbank/
https://marcusoscarsson.se/just-nu-swedbank-har-problem-kunder-drabbas/

BankID trasslar också emellanåt.
https://www.swedbank-aktiellt.se/telegram/EGLRuBEi

Helt ärligt så tror jag att det där är hugget som stucket oavsett vilken bank man har.
 
Konstigt att inte jag också har det så?
Men jag tror inte att det är värre än andra banker.
Swedbank har ju också haft sina tekniska problem.
Typ tappat bort pengar under en period.
Visserligen så hittade de dem igen, men ändå.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/swedbank-drabbat-av-tekniska-problem-konton-star-pa-minus

Och inte verkar det gå att betala över internet alla gånger där heller.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/problem-for-swedbank/
https://marcusoscarsson.se/just-nu-swedbank-har-problem-kunder-drabbas/

BankID trasslar också emellanåt.
https://www.swedbank-aktiellt.se/telegram/EGLRuBEi

Helt ärligt så tror jag att det där är hugget som stucket oavsett vilken bank man har.
Ok :)
 

Liknande trådar

Fritid Vilken djungel. Undrar om någon kanske har tips? Blir inte många tältnätter per år men är dags att köpa nytt. Vi är 2-3 vuxna. Tältar...
2
Svar
24
· Visningar
843
Senast: Zpunk
·
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
714
Hemmet Jag väljer att posta det här under ett nytt nick då jag inte är särskilt anonym och inte vill att det ska börja gå rykten om att jag...
Svar
15
· Visningar
2 216
Senast: Luff
·
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 348

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp