Hur får man vänner?

Okej! Vet du om det finns sånt överallt? Liksom är det som en stor förening i hela Sverige eller kan det heta o lika saker?
Att vara med i en förening är ett bra tips! När jag var i tonåren var jag med i SBK-U, med en lånad shiba:rofl:! Medlemskap i Sveriges hundungdom kan man koppla till rasklubben https://ssrk.se/verksamheter/ssrk-ungdom/sa-har-blir-du-medlem/

Ridklubben är också bra. Där är det kanske ännu större chans att hitta någon som också går i samma skola, så träffas man naturligt på mer än en plats.

När jag var ung var jag väldigt blyg (det gick över!), nu brukar jag ofta sätta mig bredvid personer som jag inte känner om jag är på en konferens, kurs eller liknande. Så frågar jag lite om varifrån den personen kommer etc. Passar kanske inte så bra i skolan, men man kan fråga om andra saker som vilka ämnen en person läser, om den vet var man kan köpa bra smink eller något annat. Innan dess kanske fråga om det är ok att man sitter bredvid, tala om vad man heter och fråga vad den andra heter (om man inte vet det). Även (speciellt!) om den också är blyg så brukar det uppskattas om man tar första kontakten. Men det är förstås helt ok att sitta tysta också i början. Så småningom brukar det bli något som gör att man pratar några ord.
 
Ja jag håller med att det nog är lättare om man tillexempel för ett grupp arbete eller nånting! Men det kan ändå vara svårt då också tycker jag. Eller det är ju som en gräns då mellan skol saken och att börja prata om annat liksom. Och det är svårt att veta om man kan börja prata om annat och när osv eller om denandra kanske bara vill göra skol saken och inte prata om nånting annat.
Och somsagt jag har svårt att fatta alla sånadär sociala regler så jag vet liksom inte hur man vet om denandra tycker att man är jobbig och inte vill prata med en.
Jag tänker att det är helt naturligt att en ny människa i en grupp, klass eller arbetsplats försöker lära känna de som redan finns i gruppen - t.ex. genom att fråga vad de gillar att göra på fritiden, om de har några djur och annat man tycker är intressant att veta om dem. Är då någon i gruppen intresserad tillbaka brukar de också fråga saker och kanske berätta mer ingående om sig själva. Om någon bara vill prata skolarbete kommer den förmodligen försöka styra tillbaka samtalet till att handla om just skolarbetet. Om någon inte vill prata alls brukar de svara ganska kortfattat, inte ställa särskilt många motfrågor, och försöka rikta uppmärksamheten mot någon/något annat än dig.

Något jag inte insåg när jag var i din ålder är att när någon inte är intresserad av att umgås med en betyder det inte att man själv är dålig. Det betyder bara att just den personen just då inte klickar med en. Är man inte en sådan som blir bästis med allt och alla kan man behöva bekanta sig lite grann med ganska många olika personer innan man hittar någon att verkligen bli vän med.
 
Att vara med i en förening är ett bra tips! När jag var i tonåren var jag med i SBK-U, med en lånad shiba:rofl:! Medlemskap i Sveriges hundungdom kan man koppla till rasklubben https://ssrk.se/verksamheter/ssrk-ungdom/sa-har-blir-du-medlem/

Ridklubben är också bra. Där är det kanske ännu större chans att hitta någon som också går i samma skola, så träffas man naturligt på mer än en plats.

När jag var ung var jag väldigt blyg (det gick över!), nu brukar jag ofta sätta mig bredvid personer som jag inte känner om jag är på en konferens, kurs eller liknande. Så frågar jag lite om varifrån den personen kommer etc. Passar kanske inte så bra i skolan, men man kan fråga om andra saker som vilka ämnen en person läser, om den vet var man kan köpa bra smink eller något annat. Innan dess kanske fråga om det är ok att man sitter bredvid, tala om vad man heter och fråga vad den andra heter (om man inte vet det). Även (speciellt!) om den också är blyg så brukar det uppskattas om man tar första kontakten. Men det är förstås helt ok att sitta tysta också i början. Så småningom brukar det bli något som gör att man pratar några ord.
Jag ska kolla upp det med hund ungdom iallafall! Rid klubb är lite svårare för att där jag rider ligger lite halv långt bort. Så det är inte den närmaste så domflesta där bor nog i en annan stad osv.
Jag ska iallafall verkligen försöka att prata med nån i skolan imorgon. Så kanske det inte spelar nån roll exakt vad jag säger men iallafall nånting och bara FÖRSÖKA att prata med nån. För det är ju iallafall bättre än inget! Och jag vill verkligen ha andra vänner och inte bli som helt isso lerad och BARA um gås med min pojkvän.
 
Jag ska kolla upp det med hund ungdom iallafall! Rid klubb är lite svårare för att där jag rider ligger lite halv långt bort. Så det är inte den närmaste så domflesta där bor nog i en annan stad osv.
Jag ska iallafall verkligen försöka att prata med nån i skolan imorgon. Så kanske det inte spelar nån roll exakt vad jag säger men iallafall nånting och bara FÖRSÖKA att prata med nån. För det är ju iallafall bättre än inget! Och jag vill verkligen ha andra vänner och inte bli som helt isso lerad och BARA um gås med min pojkvän.

Ja det är jättebra att våga testa! Jag tror på dig. :up:Du får gärna skriva här imorgon hur det gick om du vill eller bara berätta om du vågade testa. Förstår att det blir en annan sak med någon du har bott med och inte kan hämta idéer därifrån. Hundungdom tycker jag låter som ett toppenförslag också!
 
Jag tänker att det är helt naturligt att en ny människa i en grupp, klass eller arbetsplats försöker lära känna de som redan finns i gruppen - t.ex. genom att fråga vad de gillar att göra på fritiden, om de har några djur och annat man tycker är intressant att veta om dem. Är då någon i gruppen intresserad tillbaka brukar de också fråga saker och kanske berätta mer ingående om sig själva. Om någon bara vill prata skolarbete kommer den förmodligen försöka styra tillbaka samtalet till att handla om just skolarbetet. Om någon inte vill prata alls brukar de svara ganska kortfattat, inte ställa särskilt många motfrågor, och försöka rikta uppmärksamheten mot någon/något annat än dig.

Något jag inte insåg när jag var i din ålder är att när någon inte är intresserad av att umgås med en betyder det inte att man själv är dålig. Det betyder bara att just den personen just då inte klickar med en. Är man inte en sådan som blir bästis med allt och alla kan man behöva bekanta sig lite grann med ganska många olika personer innan man hittar någon att verkligen bli vän med.
Okej dethär är nog en dum fråga. Men om jag tillexempel skulle försöka att prata med nån imorgon. Eller sådär i en grupp och se ifall nån svarar tillbaka osv. Hur gör man då för att dom ska veta att man säger nånting till alla? Så att det inte blir att kanske ingen svarar för att alla bara tror att man pratade med nånannan. Eller så svarar ingen för att ingen vill prata med en och vad gör man då?
Och ja detsista ska jag försöka att komma håg! Det är nog lite som med djur också egentligen. Alltså jag letar ju häst nu och det kan ju vara en jätte fin och bra ponny bara att det inte känns som MIN. Det är nog lite samma sak som att man vill klicka med en vän liksom?
Och jag har ju favorit hund raser men det be tyder såklart inte att det är nåt fel på andra raser bara att jag inte passar lika bra med dom.
 
Jag ska kolla upp det med hund ungdom iallafall! Rid klubb är lite svårare för att där jag rider ligger lite halv långt bort. Så det är inte den närmaste så domflesta där bor nog i en annan stad osv.
Jag ska iallafall verkligen försöka att prata med nån i skolan imorgon. Så kanske det inte spelar nån roll exakt vad jag säger men iallafall nånting och bara FÖRSÖKA att prata med nån. För det är ju iallafall bättre än inget! Och jag vill verkligen ha andra vänner och inte bli som helt isso lerad och BARA um gås med min pojkvän.
Tror jättemycket på att bara testa, precis som du är inne på. Jag är vuxen men ändå ganska blyg, var superblyg som yngre, men har övat på att prata med folk och på att skaffa vänner, numera går det riktigt bra :)
 
Ja det är jättebra att våga testa! Jag tror på dig. :up:Du får gärna skriva här imorgon hur det gick om du vill eller bara berätta om du vågade testa. Förstår att det blir en annan sak med någon du har bott med och inte kan hämta idéer därifrån. Hundungdom tycker jag låter som ett toppenförslag också!
Tack ❤️ Jag kan nog skriva här så blir det lite mera som ett krav för migsjälv att våga testa för att jag ska skriva om det sen liksom. Så jag ska iallafall försöka!
 
Tack ❤️ Jag kan nog skriva här så blir det lite mera som ett krav för migsjälv att våga testa för att jag ska skriva om det sen liksom. Så jag ska iallafall försöka!
Så här brukar jag också göra :) alltså berätta för någon att jag ska göra något och sen när jag gjort det.

"Hej vad gör ni/du?" Och sen "får jag vara med" är ett sätt att börja prata med folk, sen får man försöka hänga med bara... :)
 
. Eller sådär i en grupp och se ifall nån svarar tillbaka osv. Hur gör man då för att dom ska veta att man säger nånting till alla? Så att det inte blir att kanske ingen svarar för att alla bara tror att man pratade med nånannan.
När du ställer din fråga, titta runt på alla. Då visar du att frågan gäller alla.
 
Okej dethär är nog en dum fråga. Men om jag tillexempel skulle försöka att prata med nån imorgon. Eller sådär i en grupp och se ifall nån svarar tillbaka osv. Hur gör man då för att dom ska veta att man säger nånting till alla? Så att det inte blir att kanske ingen svarar för att alla bara tror att man pratade med nånannan. Eller så svarar ingen för att ingen vill prata med en och vad gör man då?
Och ja detsista ska jag försöka att komma håg! Det är nog lite som med djur också egentligen. Alltså jag letar ju häst nu och det kan ju vara en jätte fin och bra ponny bara att det inte känns som MIN. Det är nog lite samma sak som att man vill klicka med en vän liksom?
Och jag har ju favorit hund raser men det be tyder såklart inte att det är nåt fel på andra raser bara att jag inte passar lika bra med dom.

För det första finns det inga dumma frågor! Man kan vara tydlig med hur man formulerar sig, till exempel jag undrar vad ni tycker, jag har en fundering om detta vad tycker ni o.s.v. Sen titta runt på alla precis som @gammalek tipsar om.
 
Okej dethär är nog en dum fråga. Men om jag tillexempel skulle försöka att prata med nån imorgon. Eller sådär i en grupp och se ifall nån svarar tillbaka osv. Hur gör man då för att dom ska veta att man säger nånting till alla? Så att det inte blir att kanske ingen svarar för att alla bara tror att man pratade med nånannan. Eller så svarar ingen för att ingen vill prata med en och vad gör man då?
Och ja detsista ska jag försöka att komma håg! Det är nog lite som med djur också egentligen. Alltså jag letar ju häst nu och det kan ju vara en jätte fin och bra ponny bara att det inte känns som MIN. Det är nog lite samma sak som att man vill klicka med en vän liksom?
Och jag har ju favorit hund raser men det be tyder såklart inte att det är nåt fel på andra raser bara att jag inte passar lika bra med dom.
Sociala koder ÄR svårt, och kan dessutom variera mellan olika grupper. Jag brukar nog överlag säga "ni" om jag vänder mig till en grupp, och "du" om jag vänder mig till en viss person. Samt titta på den eller de jag pratat med. Vänder man sig lite ospecifikt till en grupp är det ofta åtminstone någon i gruppen som är social och framåt och svarar. Skulle det vara så att alla är tysta och hoppas att någon annan ska svara får man helt enkelt konstatera att ingen i just den här gruppen är på prathumör just då. Så kan det ju också vara.
 
Jag ska kolla upp det med hund ungdom iallafall! Rid klubb är lite svårare för att där jag rider ligger lite halv långt bort. Så det är inte den närmaste så domflesta där bor nog i en annan stad osv.
Jag ska iallafall verkligen försöka att prata med nån i skolan imorgon. Så kanske det inte spelar nån roll exakt vad jag säger men iallafall nånting och bara FÖRSÖKA att prata med nån. För det är ju iallafall bättre än inget! Och jag vill verkligen ha andra vänner och inte bli som helt isso lerad och BARA um gås med min pojkvän.
medlemskap i hundungdom kan också kopplas till lokal brukshundsklubb. Så om det finns en brukshundsklubb i närheten så kan det vara ett tips. Är kanske större sannolikhet att de har aktiviteter för ungdomar där du bor än en rasklubb. Jag tror att man är välkommen med alla raser.

När du får din egen ponny, vilken klubb tror du passar bäst då? Du kan ju börja spana in den redan nu.
 
Tack ❤️ Jag kan nog skriva här så blir det lite mera som ett krav för migsjälv att våga testa för att jag ska skriva om det sen liksom. Så jag ska iallafall försöka!
Tänk på att andra kan vara jätteblyga också. Kanske har de inte tagit initiativet innan för att de varit blyga? Och börjar inte orden flöda på en gång så låt det ta lite tid. Det är helt ok att treva sig fram. Kom på en sak till att prata om: vilken musik eller vilka artister man gillar. Om någon t ex lyssnar på något kan man fråga om det och sedan prata vidare.
 
Hoppas det går bra idag @L(i)FE och att du vågat testa att prata med någon :) Annars finns det en dag imorgon med och en ny möjlighet att våga prova!
Tack! Jag hinner inte skriva såmycket nu men jag började på ett grupp arbete idag med två andra så då pratade jag iallafall lite med dom! Alltså om andra saker än själva skol jobbet. Men ja det var extremt läskigt men jag gjorde det ändå.
 
Tack! Jag hinner inte skriva såmycket nu men jag började på ett grupp arbete idag med två andra så då pratade jag iallafall lite med dom! Alltså om andra saker än själva skol jobbet. Men ja det var extremt läskigt men jag gjorde det ändå.


Vad bra att du fick en så naturlig ingång till att prata med några! Bra jobbat att våga prata om lite andra saker :up: Övning gör att det blir lite mindre läskigt för varje gång även om man tar små steg :)
 

Liknande trådar

Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
765
Senast: astronaut
·
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 244
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 552
Senast: LiviaFilippa
·
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
2 872
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp