E-coli hund

Hippocampus

Trådstartare
Min hund blir inte av med e-coli. En gammal dam. Njurprover visar inga förhöjda värden. Vad gör att hon inte blir av med det? Antibiotikan tar men när man slutar med den har det tagit 1-2 veckor så kommer det igen.
Ja, hon är gammal och jag vet hur det kan sluta men har någon varit med om detta?

Allt började när vi tömde analsäckarna och det blev en böld där, det behöver inte hänga ihop såklart men vill ändå skriva det.
 
Hon får alltså urinvägsinfektion. Hon är röntgad och ultraljudad buk och njurar. Ua.
Har haft njurbäckeninflammation precis pga detta, slutade med antibiotika för 2 veckor sen.
1 vecka sen tog vi nytt urinprov för att kolla, det var kvar bakterier men eftersom hon inte hade symtom så ville veterinären inte behandla.
Ikväll kissade hon inne.
Symtomen är kissa inne. Hon äter, dricker och agerar helt normalt förutom då kissa inne. Ingen feber etc.
 
Har man tagit en odling? Har ingen erfarenhet av just e coli men min förra hund fick någon multiresistent historia i munnen efter ett ingrepp, och efter odling fick han någon antibiotika med mer kräm i.
 
Har man tagit en odling? Har ingen erfarenhet av just e coli men min förra hund fick någon multiresistent historia i munnen efter ett ingrepp, och efter odling fick han någon antibiotika med mer kräm i.
Ja man tog odling när andra omgången ”kom” och de sa e-coli som är känslig mot all antibiotika.
När vi ultraljudade njurarna så sa en annan veterinär att vi skulle testa annan antibiotika men det gjordes inte utan vi fortsatte med den hon hade fått. Hög dos. Urinprovet visar att det finns noll bakterier med antibiotikan men tydligen kommer de igen.
 
Har ni provat med något tillskott, typ Uribalance? Det kan hjälpa att göra miljon otrevlig för ecolin..
 
Min hund blir inte av med e-coli. En gammal dam. Njurprover visar inga förhöjda värden. Vad gör att hon inte blir av med det? Antibiotikan tar men när man slutar med den har det tagit 1-2 veckor så kommer det igen.
Ja, hon är gammal och jag vet hur det kan sluta men har någon varit med om detta?

Allt började när vi tömde analsäckarna och det blev en böld där, det behöver inte hänga ihop såklart men vill ändå skriva det.
Ja de kan sitta både i blåsväggen och djupt inne i njurarna. Det krävs då ofta lång behandling och byte av preparat om det sitter i njurarna.
Min hund hade en väldigt envis e-coli UVI som jag trodde försvann efter 6 veckor på amoxicillin, men som sedan sannolikt satte sig i njurarna och orsakade njursvikt några månader senare. Hon är dock nu bra och njurarna har återhämtat sig sedan byte av antibiotika till enrofloxacin för att kunna komma åt bakterierna i njurvävnaden.
 
Har det gjorts odling med resistensbestämning?
Hade en omplaceringstik som var väääldigt svår att rumsrenhetsträna (9år gammal och bott i bur och tfoligen aldrig rastats, så inte så konstigt)
Hon hade uvi med Ekoli. Efter typ 3 omgångar amoxocillin visade resistensbestämningen att de var iaf halvresistenta mot amoxicillin, bytte till trimetoprimsulfa och hunden blev av med uvin och blev sen nästan rumsren, för o va chihuahua.
 
Ja de kan sitta både i blåsväggen och djupt inne i njurarna. Det krävs då ofta lång behandling och byte av preparat om det sitter i njurarna.
Min hund hade en väldigt envis e-coli UVI som jag trodde försvann efter 6 veckor på amoxicillin, men som sedan sannolikt satte sig i njurarna och orsakade njursvikt några månader senare. Hon är dock nu bra och njurarna har återhämtat sig sedan byte av antibiotika till enrofloxacin för att kunna komma åt bakterierna i njurvävnaden.
Jag frågade om byte av antibiotika (amoxicillin har hon fått) men de sa att "man byter inte preparat bara sådär". Detta är 4e gången hon får antibiotika sen i maj. Nu ska vi ju besöka annan klinik när de ringer så då kanske man kan prata med de mer om detta.
 
Har det gjorts odling med resistensbestämning?
Hade en omplaceringstik som var väääldigt svår att rumsrenhetsträna (9år gammal och bott i bur och tfoligen aldrig rastats, så inte så konstigt)
Hon hade uvi med Ekoli. Efter typ 3 omgångar amoxocillin visade resistensbestämningen att de var iaf halvresistenta mot amoxicillin, bytte till trimetoprimsulfa och hunden blev av med uvin och blev sen nästan rumsren, för o va chihuahua.
Jag tror det för de sa även imorse att odlingen visade att det är rätt antibiotika. Vi är på 4e turen med amoxocillin nu...
 
En vecka efter remiss och ingen har ringt. Så jag ringde idag och frågade om remiss. Tydligen har de skickat den (till två kliniker) men som sagt, ingen har ringt.
Gjordes om och i eftermiddag ringde en klinik.
Direkt när jag pratat med de kändes det nja… Hunden ska fasta. Ok. ”Vi ska undersöka urinvägarna”. Jaha, hur då? ”Vet inte”. Ska jag ge henne antibiotika den morgonen? ”Vet inte”.
Bokade en tid. De ringde igen. ”Du måste ha missuppfattat veterinären på ställe x för hunden ska inte ha antibiotika”. Jo sa jag, jag fick den utskriven för hon var dålig igen och på det skulle de skicka remiss. ” Nej, hon måste vara utan antibiotika i en vecka innan urinprov”. Urinprov igen? ”Eller ja, det kan ju bli falskt urinprov, vill du det?” Ja alltså vi har tagit en miljard urinprov sa jag. Men hon ska fasta 6 timmar, ska ni söva henne? ”Nej men ultraljuda och då kan hon behöva lugnande”. Ok sa jag, så det ultraljud vi gjort är inte ok? ”Det vet jag inte.

Jag fattar att man inte vet innan man sett hunden men bara efter 2 meningar fick jag lite dålig magkänsla, egentligen inte vad de sa utan hur de sa det.
Tiden är bokad men jag ska faktiskt ringa andra kliniken imorgon som ska ha fått remiss och fråga efter den...o känna lite hur magkänslan är där. Självklart går jag till någon av de.
 
En vecka efter remiss och ingen har ringt. Så jag ringde idag och frågade om remiss. Tydligen har de skickat den (till två kliniker) men som sagt, ingen har ringt.
Gjordes om och i eftermiddag ringde en klinik.
Direkt när jag pratat med de kändes det nja… Hunden ska fasta. Ok. ”Vi ska undersöka urinvägarna”. Jaha, hur då? ”Vet inte”. Ska jag ge henne antibiotika den morgonen? ”Vet inte”.
Bokade en tid. De ringde igen. ”Du måste ha missuppfattat veterinären på ställe x för hunden ska inte ha antibiotika”. Jo sa jag, jag fick den utskriven för hon var dålig igen och på det skulle de skicka remiss. ” Nej, hon måste vara utan antibiotika i en vecka innan urinprov”. Urinprov igen? ”Eller ja, det kan ju bli falskt urinprov, vill du det?” Ja alltså vi har tagit en miljard urinprov sa jag. Men hon ska fasta 6 timmar, ska ni söva henne? ”Nej men ultraljuda och då kan hon behöva lugnande”. Ok sa jag, så det ultraljud vi gjort är inte ok? ”Det vet jag inte.

Jag fattar att man inte vet innan man sett hunden men bara efter 2 meningar fick jag lite dålig magkänsla, egentligen inte vad de sa utan hur de sa det.
Tiden är bokad men jag ska faktiskt ringa andra kliniken imorgon som ska ha fått remiss och fråga efter den...o känna lite hur magkänslan är där. Självklart går jag till någon av de.
Men vilket tråkigt bemötande av telefonpersonalen! Sådant kan ju få en att dissa ett helt ställe, som kanske egentligen är jättebra.
 
Uppdatering. Vi kom till remiss-instansen (som inte hörde av sig pga kö) och har gjort ett utökat ultraljud. De hittade cystor på ena njuren. Alla blodprover var bra utom ett njurprov som var lite förhöjt, men det var samma som de senaste åren.
Så vi ska dit igen nästa vecka och de ska ta prover på cystorna i njurarna. De vill ju inte ge mer antibiotika alls.
Hunden har förändrats sen förra veckan, hon är så otroligt pigg. Hon slutade på antibiotikan igår för undersökningen på tisdag. Jag kan inte tänka tanken att hon inte ska klara detta med tanke på den stora förändringen nu. Veterinären sa igår att antingen gör vi undersökningen nu eller så får jag åka in akut för de vägrar skriva ut antibiotika.
Så nu ska vi göra undersökningen o se hur vi ska fortsätta. Vill de inte behandla så behöver jag leta upp nån annan, för även om det är dumt att äta antibiotika lång tid, så är hunden så otroligt pigg.
 
Imorgon gäller det. Hunden är fortfarande otroligt pigg, nästan som en unghund igen. Väldigt välkommet men vi förstår inte varför :D Kanske cystorna har spruckit av sig själva? Vi får se imorgon.
 
:heart Provtagningen hade gått bra i njurarna. Nu väntar vi på svaren, de kan komma denna vecka. Inget konstigt i vaginan som de också kollade.
IMG_3249.jpeg
 

Liknande trådar

Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 026
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Med min förra hund var jag ofta hos veterinären pga oturshund, så jag har liksom koll på hur det brukar gå till. Mina nuvarande hundar...
Svar
19
· Visningar
2 288
Senast: McFlurry
·
Hundhälsa Vår staffe fyller 13 till årsskiftet. Han har varit helt döv sedan minst ett år tillbaka men i övrigt är han i fysiskt fin form. I...
Svar
5
· Visningar
1 836
Senast: escodobe
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 276
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp