Har du någon gång till arbetsgivare behövt uppge privata omständigheter?

Har du någon gång till arbetsgivare behövt uppge privata omständigheter?

  • Ja

    Röster: 92 66,7%
  • Nej

    Röster: 46 33,3%

  • Antal omröstningsdeltagare
    138
  • Omröstning stängd .

sjoberga

Trådstartare
Typexempel är säkerhetsprövning av något slag, men jag tänker att det är mer utbrett än så, därav den mer allmänna frågan.

Med ”behövt” avses sånt behov som vid vägran av att lämna uppgiften så kan inte jobberbjudande ges eller uppdrag bli av.
 
Jag har genomgått säkerhetsprövning på ett ställe och för andra jobb bara utdrag från belastningsregistret.

På en anställningsintervju fick jag underliga frågor om min privatekonomi och lite annat som jag tycker var orelevant till jobbet att det var en starkt bidragande faktor till att jag tackade nej när jag erbjöds jobbet. Jag fick inte alls någon bra känsla av arbetsplatsen.
 
Jag har lämnat utdrag ur brottsregistret när jag vikarierade som lärare. Annars har jag bara undertecknat sekretessavtal (testförare, spred vi information blev vi åtalade).
 
Jag har genomgått säkerhetsprövning på ett ställe och för andra jobb bara utdrag från belastningsregistret.

På en anställningsintervju fick jag underliga frågor om min privatekonomi och lite annat som jag tycker var orelevant till jobbet att det var en starkt bidragande faktor till att jag tackade nej när jag erbjöds jobbet. Jag fick inte alls någon bra känsla av arbetsplatsen.
Jag är dessutom väl medveten om att vissa ekonomiska förhållanden kan vara av vikt, det kolllades tex vid min säkerhetsklassning, men det här var inte på det sättet, och inte heller särskilt relevant för tjänsten och har inte heller ställs vid nån av de andra intervjuerna jag varit på för likvärdiga jobb. Det här gav mer "konstig chef" vibbar, och det visade sig med tiden att det nog var ett klokt beslut.
 
Har genomgått säkerhetsprövning.
Men en av de mer udda frågorna jag har fått på en anställningsintervju var när jag som ung tjej sökte extrajobb på en liten bensinmack, och ägaren frågade mig vad jag tyckte om sex!!.... O_o
Han förklarade sedan sin fråga med att jag ju skulle komma att sälja porrtidningar, så jag fick inte vara obekväm med det... :grin:

Det blev inget av den tjänsten för min del, som tur var. Mackägaren ringde mig pruttfull mitt i natten nån vecka senare och svamlade om att jag var en jättefin tjej men han hade bestämt sig för att anställa nån annan (kanske nån som hade svarat på sexfrågan, för det gjorde inte jag). :stop:
 
Ja vid säkerhetsprövning. Har också varit i en rekryteringsprocess där det var mer omfattande tester som psykologintervju och personlighetstester som var ganska djuplodande. Det var inget personlighetstest på nätet utan en person som gjorde personlighetstest genom djupintervju.
 
Inte direkt vid anställningsprocessen men jag måste uppge bisysslor och arbetsgivaren kan neka bisysslor som är problematiska i min tjänst.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • WE-tråden
  • Föl 2020

Omröstningar

Tillbaka
Upp