Ren häst innan klippning - hur gör ni?

Fazeem

Trådstartare
Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och mer bekväm klippning för hästen och inte slita på skär och klippmaskin. Ibland har jag duschat min häst innan klippning och ibland inte. Men bäst resultat blir det när jag har duschat hästen innan. Men det är ju inte alltid man kan göra det.

Ni som klipper era hästar, vilka rutiner har ni? Duschar ni dom innan? Om inte, rengör ni på något annat sätt utöver en vanlig rykt? Några knep? Fungerar torrschampo för häst om man till exempel bara ska halv/spårklippa? Någon som har testat?
 
Beror på hur smutsig hästen är från början.

Jag har en tendens att rutintvätta hästen precis när täckessäsongen börjar, för att vara 'ren' under täcket. Detta sammanfaller ganska ofta med dags att klippa första gången. Det gör att jag får ut det mesta av dammet och gruset och tvättar inte specifikt inför klippning. Om hästen är lite stövig spelar ju ingen roll.
 
Jag har funderat på detta! Har dåligt med möjligheter att tvätta och torka häst så aldrig tvättat innan klippning. Utan sett till att försöka göra det när hästen (min rullar sig inte i lera tex) är lite renare än normalt bara.
 
Nej, brukar inte schamponera innan klippning. Däremot gör jag det alltid direkt efter klippning för att få bort allt stöv och alla småhår. Har varken ork eller tid att bada både innan och efter😅

OM jag skulle bada innan är det väl dock framförallt för att få rent över rygg och rumpa. Det är ju där det brukar ha samlats hur mycket stöv osv som helst och där det gissningsvis sliter på maskinen. Resten av kroppen är tillräckligt ren. Ska man inte klippa rygg/rumpa ser jag inga som helst behov av att tvätta innan.
 
Brukar också bada upp den innan täckessäsong så då tycker jag den är nog ren och sen badar jag av den efter klippning.
 
Jag badar aldrig hästen innan klippning. Borstar ordentligt men inte mer än så. Nu är min redan rätt lurvig och det skulle ta ganska mycket längre tid om jag ska bada och vänta på att han torkar innan jag klipper. Han går med flugtäcke i en o-lerig hage så även om han är smutsig så är han inte så fruktansvärt smutsig som han hade kunnat vara under andra omständigheter, dvs rejäl borstning funkar.

För hästens skull känns det inte som att det spelar någon större roll - min står och halvsover när jag klipper som det är nu - men visst, renare häst skulle säkert vara snällare för maskinen. Jag försöker sluta bry mig om det är snyggt eller inte, jag klipper inte för att ha en snygg häst, jag klipper för att han ska orka bättre och inte vara för varm. Men visst, jag har det ju hellre snyggt än fult :D
 
Jag har nog aldrig duschat en häst innan klippning. Då har jag ändå haft en luddponny modell mammut/islandskorsning. Med en bra maskin går det ju plättlätt att klippa även lurvigare individer utan att bada dem.
 
Badar alltid ordentligt med schampo innan klippning.
Jag har dock bara en liten "hundmaskin" (Moser Rex) så det sliter för mycket på skär och maskin om inte pälsen är ren.
Trots att jag använder kyl- och smörjspray kan jag inte klippa hela hästen samma dag, maskinen blir för varm för det.
Hästen är LIVRÄDD för ljudet från stora klippmaskiner, (på nivån att han inte gick att få in i stallet första gången han hörde en sådan) så det har aldrig varit ett alternativ att använda en sådan.
 
Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och mer bekväm klippning för hästen och inte slita på skär och klippmaskin. Ibland har jag duschat min häst innan klippning och ibland inte. Men bäst resultat blir det när jag har duschat hästen innan. Men det är ju inte alltid man kan göra det.

Ni som klipper era hästar, vilka rutiner har ni? Duschar ni dom innan? Om inte, rengör ni på något annat sätt utöver en vanlig rykt? Några knep? Fungerar torrschampo för häst om man till exempel bara ska halv/spårklippa? Någon som har testat?
Mina hästar är rena för de ryktas ordentligt. Jag duschar hästarna efter klippning, inte före. Blir aldrig fula ränder eller liknande. Har iofs med klippmaskinen också att göra.
 
Jag menar inte att hästen skulle vara smutsig för att den är oryktad, utan att duschen är till för att få bort fett och stöv som sliter på maskinen :)
Då förstod du nog inte vad jag skrev. Mina hästar är rena och har inte fettiga eller stöviga håremmar på det sättet att de behövs duscha före, alltså sliter det inte mer på maskinen och räcker att duscha efteråt.
 
Då förstod du nog inte vad jag skrev. Mina hästar är rena och har inte fettiga eller stöviga håremmar på det sättet att de behövs duscha före, alltså sliter det inte mer på maskinen och räcker att duscha efteråt.
Det måste väl ändå bero på hur mkt päls hästen hunnit sätta innan klippning? Det är ju typ omöjligt att hålla allt stöv nära huden borta om pälsen blivit tjock/tät/lång..
 
Då förstod du nog inte vad jag skrev. Mina hästar är rena och har inte fettiga eller stöviga håremmar på det sättet att de behövs duscha före, alltså sliter det inte mer på maskinen och räcker att duscha efteråt.
Okej. Jag har fått lära mig att hästens hårrem är fet av naturen, det ska den ju vara. Likaså har ju alla hästar stöv, det är ju en naturlig del av hårremmen. Stövets färg däremot är ju olika om det också finns smuts. Men oavsett hur "rent" fett eller stöv som finns i hårremmen sliter det på maskinen.

Men vi kanske har olika kunskap och olika rena hästar :). Jag duschar inte heller min innan varje klippning.
 

Liknande trådar

N
Träning Jag har träffat ett antal människor genom åren som jag ridit och jobbat med hästar, som jag verkligen inte tyckt behandlar hästar...
2
Svar
21
· Visningar
2 414
Senast: Kallebus
·
Utrustning Jag är riktigt fundersam om vad som är fel. Har en Delaval klippmaskin. Igår klippte jag ena hästen och det gick jättebra, när jag...
Svar
19
· Visningar
7 207
Senast: lingon
·
B
Hästvård Vad menas med: - Se till att hästen är helt ren – annars kan resultatet bli ojämnt. Vad menas med ren? Jag fattar att det är när hästen...
Svar
10
· Visningar
1 869
Senast: blondi3958
·
Hästvård Hej alla! Måste få skriva av mig lite o kanske höra andras tankar o funderingar. JAG GER UPP! I hela mitt 29- åriga liv har pållarna...
2
Svar
22
· Visningar
3 619
Senast: 333
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp