Ren häst innan klippning - hur gör ni?

Okej. Jag har fått lära mig att hästens hårrem är fet av naturen, det ska den ju vara. Likaså har ju alla hästar stöv, det är ju en naturlig del av hårremmen. Stövets färg däremot är ju olika om det också finns smuts. Men oavsett hur "rent" fett eller stöv som finns i hårremmen sliter det på maskinen.

Men vi kanske har olika kunskap och olika rena hästar :). Jag duschar inte heller min innan varje klippning.
Du får jättegärna diskutera pälsens vara och inte vara med ngn annan. Du ställde frågan ”hur brukar ni göra och vad är era rutiner”, jag svarade.
 
Spännande att läsa alla svaren! Jag själv varierar ju mellan tvättad och otvättad häst, och tycker det är helt ok så länge hästen är ren. Man behöver ju inte alltid leva som man är lärd :D

Har ni fått lära er att det inte spelar roll om hästen är tvättad eller inte? Eller mer generellt, vad har ni lärt er kring förberedelse inför klippning? Utöver det mest uppenbara, typ att hästen ska vara ren.
 
Planerar oftast så att jag klipper när hästen av någon anledning redan är relativt nybadad. Mina hästar tvättas alltid innan tävlingar och veterinärbesök och på höst/vinter när jag brukar klippa har de täcke oavsett, så de brukar faktiskt vara hyfsat rena😅 Badar dock alltid efteråt! Har ganska starka heiniger-maskiner som klipper utan problem även om hästarna inte skulle vara jätterena
 
Jag är lärd att man duschar innan, för maskinens skull. Typ kvällen innan sen täcke på om den slankt i hage innan klippning.
Höll det så i många år men nu växlar jag lite beroende på. Har tävlat mycket i några år - tvättar häst regelbundet och har klippt första gången i augusti/september och är hon hyfsat ren tvättar jag inte, men brukar göra det efter.
Ska jag halvklippa duschar jag inte.
Ska jag klippa nån annans häst med min maskin/skär så ska de duscha innan 😁
Jag upplever inte att normalt med stöv/fett i pälsen stör maskinen. Man oljar den hela tiden också. Däremot fin sand som ligger gör skären slöa.
Duschar hästen en gång per år kanske det är besvärligare för maskinen med fett/stöv. Men de jag klipper badas hyfsat regelbundet.
 

Liknande trådar

N
Träning Jag har träffat ett antal människor genom åren som jag ridit och jobbat med hästar, som jag verkligen inte tyckt behandlar hästar...
2
Svar
21
· Visningar
2 425
Senast: Kallebus
·
Utrustning Jag är riktigt fundersam om vad som är fel. Har en Delaval klippmaskin. Igår klippte jag ena hästen och det gick jättebra, när jag...
Svar
19
· Visningar
7 215
Senast: lingon
·
B
Hästvård Vad menas med: - Se till att hästen är helt ren – annars kan resultatet bli ojämnt. Vad menas med ren? Jag fattar att det är när hästen...
Svar
10
· Visningar
1 874
Senast: blondi3958
·
Hästvård Hej alla! Måste få skriva av mig lite o kanske höra andras tankar o funderingar. JAG GER UPP! I hela mitt 29- åriga liv har pållarna...
2
Svar
22
· Visningar
3 625
Senast: 333
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp