Fetaost

Trådstartare
Finns det fler norrskensjägare än jag här?

Jag bor i södra landsändan men har ändå lyckats se två gånger på ett år. Ikväll är det lite chans till det igen men det finns dessvärre en del moln här.

Vilka ska ut och spana mot himlen?

En bild från Augusti
IMG_8802.jpeg
 
Jag bor tyvärr där det är mycket ljusföroreningar så det är svårt att se. Men sett mycket norrsken tidigare när jag bodde i norra Sverige.
 
Står på samma plats som Augustibilden är tagen. Stjärnklart rakt över mig men dessvärre moln i horisonten mot norrskenet.
 
Jag bor 2 mil norr om Gb. Såg inget åt norr men detta åt väster :)

Det är från altanen, taget över grannarnas tak.
Visa bifogad fil 153137

Jag bor 2 mil norr om Gb. Såg inget åt norr men detta åt väster :)

Det är från altanen, taget över grannarnas tak.
Visa bifogad fil 153137
Överlag tror jag att folk tittar för mycket åt norr. Att titta mot väster. Är oftast mer givande. Dessutom är det inte jättekänt att norrsken oftast ses bäst med mobilkamera. För ögat är det i normalfall bara vita dimslöjor på himlen. Det är först när man riktar mobilkameran mot dimslöjorna som man kan se färgintensiteten 😊
 
Överlag tror jag att folk tittar för mycket åt norr. Att titta mot väster. Är oftast mer givande. Dessutom är det inte jättekänt att norrsken oftast ses bäst med mobilkamera. För ögat är det i normalfall bara vita dimslöjor på himlen. Det är först när man riktar mobilkameran mot dimslöjorna som man kan se färgintensiteten 😊
Ja men precis.
Det är så fränt när man anar det för ögat och så tar man upp mobilen och WOW!!! Rena färgexplosionen 🤩
 
Jag har tre aurora-appar. Bra alla tre men en är aningens bättre. Man får heads-up cirka 1 timme innan eventuella norrskenet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
636
Senast: Glimra
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 915
Senast: Myrten
·
Fritid Om några veckor ska jag för första gången åka till London på semester en vecka. Jag ska bland annat se Harry Potter och det fördömda...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 162
Senast: sjoberga
·
Fordon Hej Buke, jag vänder mig hit då det brukar finnas så mycket kunskap utöver hästeriet. Det har börjat lysa en röd varningslampa i min...
2
Svar
21
· Visningar
1 302
Senast: NilHe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp