Hästen eller resa/plugga - hur väljer man?

allyrally

Trådstartare
Hej!

Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i vägen som stoppar oss och vi har gång på gång fått åka till vet, hästen får vila, sättas igång, och när hästen äntligen kommer igång kommer nästa grej också börjar vi om och så har jag hållit på sen jag köpte henne. Så fort allt är bra så älskar jag stallet och när hon blir stående igen så tänker jag att jag ska sälja henne, men det jag egentligen vill är bara att allt ska fungera.

Hästen är ett fullblod med behov av allt extra, noga med kost, noga med att exakt all utrustning sitter helt perfekt, småsår måste tas omhand minutiöst för att inte svälla upp/vara, blir spänd i muskler om hon inte masseras, stretchar, kassa hovar så kräver täta skoningar och specialbeslag osv. Är alltså väldigt mycket pyssel med henne…

Jag är 22 år, skaffade henne efter gymnasiet och har börjat drömma om allt jag skulle kunna göra om jag inte hade häst. Allt jag skulle ha råd med. Jag vill plugga, resa, kanske bo utomlands, samtidigt som jag älskar min häst och kan inte se att någon annan kommer kunna ta hand om henne bra (vilket säkert egentligen är möjligt, sitter nog bara i mitt huvud). Tror inte det skulle vara problem att sälja hon då det är en fin trevlig häst med bra potential att bli en ridhäst med mer utbildning.

Mitt problem är bara vad jag ska göra, känner mig så stressad över att jag inte ska hinna med allt jag vill i livet eller prioritera bort att plugga på universitet för att jag inte kommer hinna/orka jobba samtidigt. Kan inte resa i flera månader som jag drömmer om så länge jag har henne, samtidigt som jag inte vet om jag bara glamoriserar ”reslivet” i mitt huvud. Drar mig för att börja plugga för känner inte att jag vill prioritera bort ”stundentlivet”.
Tänk om jag säljer hästen och ångrar mig för att det inte allt blir så ”perfekt” som jag inbillar mig.

Finns det någon där ute som stått i samma val och kval som mig som kan berätta hur de har gjort?
 
Jag prioriterade bort hästen i det läget. Det är mycket lättare att ha häst resten av livet med en bra utbildning och en bra lön, och själv tyckte jag att det var urjobbigt ekonomiskt att ha djur som student. Även om det går ihop till vardags sitter man i en väldigt sårbar situation om något händer, och som student är dessutom skyddsnätet uselt.

(När jag sen hade varit utan egen häst ett tag insåg jag att det faktiskt är ett åtagande som är lite väl stort för min ork, och jag trivs bättre som medryttare. Men det är ju jag. Det kan vara nyttigt att få lite perspektiv åtminstone.
 
Senast ändrad:
Har varit i exakt samma läge. Sålde hästen och reste, jobbade utomlands och studerade under ett gäng (väldigt roliga och lärorika!!) år. Skaffade sen häst igen när jag hade mer stabilt liv och mer pengar. Ångrade mig aldrig!
 
Jag hade sålt, livet är långt men dom där unga 20-åren kommer inte tillbaka. Skaffa häst igen när du är klar med resande och plugg, har jobb, och kan köpa en frisk och enkel häst.

Får du abstinens behöver folk medryttare :).
 
Jag var tvungen att sluta med häst för att kunna reda ut huvudet och kunna plugga (det var ju ekonomi som spelade in också såklart). Det gav dessutom möjligheten att förstå hur icke-hästmänniskor fungerar för mig vars liv varit 100% häst fram tills dess. Vilket varit nödvändigt för att kunna göra en karriär i arbetslivet.

Jag skulle säga, sälj hästen, res och framförallt satsa på karriären. För att ha en hållbar ekonomi där du kan pensionsspara och ändå kunna ha häst så behöver du se till att ha relativt höga inkomster. Du kan köpa en häst när du är 30 och tex ha medryttarhäst nu.
 
Jag hade också häst under studietiden. Ångrar det inte. Trots skador på häst så var det nog han som höll mig uppe.

Men det låter som att du skulle behöva en paus. Har du funderat på att låna ut på foder?
 
Låter som att sälja och resa/plugga är rätt val för dig.
Själv satsade och tävlade jag som mest under studietiden men pluggade på min hemort och hade välbetalt extrajobb (som jag haft sedan jag fyllde 18). Missade så klart mycket studentliv till förmån för träningar och tävlingar men ångrar det inte. Skulle aldrig kunna göra den satsningen nu med heltidsjobb, med flera längre tävlingsresor per termin (hejdå sommarsemestern 😅).
 
Jag köpte min första egna häst när jag pluggade så är nog fel person att svara. Ja man missar saker. Ja det kostar pengar. Nej jag ångrar mig inte.

Samma här, veckopendlade dock och hade hästen gratis hemma hos föräldrarna. Jag och mamma ägde hälften var och delade på alla kostnader. Nu, 18 år senare har jag landat i att efter honom så ska jag ha lite hästpaus, för att skrapa ihop en buffert 😅 Men det är inget jag öht längtar efter eller har känt av tidigare. Har ingen önskan om något annat liv. Det känns som en jobbig känsla att ha så det låter som att du egentligen inte vill ha häst i nuläget @allyrally?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
679
Senast: Sassy
·
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 166
Senast: L(i)FE
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 000
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 518
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp