Från vasstrå till färdigt vassfoder

Jag, vintern 2018, den ökända. Tålig ras, lösdrift. Det gick väl någorlunda men till slut vägrade de. Plastat, inte alltför blött, kanske åt,det torra hållet eller torrt men inte supertorrt. Luktade ganska skapligt ändå.

Jag hade gott om halm och de åt upp allt gammalt timoteijhö som existerade i trakten fram på vårkanten. Hostade därmed. Jag har ju mycket bete också. Då var de smärta och stiliga de där älsklingshästarna. Jag fick väl i dem ett par storbalar våtmarksgräs på vintern sedan vägrade de.

Hästar ska äta timoteiijhö det är min åsikt, om de behöver grovfoder. Oavsett ras.
 
Jag, vintern 2018, den ökända. Tålig ras, lösdrift. Det gick väl någorlunda men till slut vägrade de. Plastat, inte alltför blött, kanske åt,det torra hållet eller torrt men inte supertorrt. Luktade ganska skapligt ändå.

Jag hade gott om halm och de åt upp allt gammalt timoteijhö som existerade i trakten fram på vårkanten. Hostade därmed. Jag har ju mycket bete också. Då var de smärta och stiliga de där älsklingshästarna. Jag fick väl i dem ett par storbalar våtmarksgräs på vintern sedan vägrade de.

Hästar ska äta timoteiijhö det är min åsikt, om de behöver grovfoder. Oavsett ras.

Fast det här är väl inte tänkt att ersätta hö till vardags heller?
 
Fast det här är väl inte tänkt att ersätta hö till vardags heller?
Det står absolut inte motsatsen om man kollar hemsidan?
Den tillverkaren artikeln handlar om har som exempel på hemsidan ger det blandat med hö varje dag.
Så de ger i alla fall sken av att helt eller delvis ersätta annat hö, plastat i samma storlek som småbalshösilage.

Tillverkarens hemsida
www.vassfoder.se
 
Jag, vintern 2018, den ökända. Tålig ras, lösdrift. Det gick väl någorlunda men till slut vägrade de. Plastat, inte alltför blött, kanske åt,det torra hållet eller torrt men inte supertorrt. Luktade ganska skapligt ändå.

Jag hade gott om halm och de åt upp allt gammalt timoteijhö som existerade i trakten fram på vårkanten. Hostade därmed. Jag har ju mycket bete också. Då var de smärta och stiliga de där älsklingshästarna. Jag fick väl i dem ett par storbalar våtmarksgräs på vintern sedan vägrade de.

Hästar ska äta timoteiijhö det är min åsikt, om de behöver grovfoder. Oavsett ras.
Ja, alltså timotej och liknande gräs känns ju som att det borde vara huvudfoder om det då inte är kristider.

Jag var mest nyfiken.
Bra kvot hade den de lagt upp analys på i alla fall.

Detta var visst småbalar och blött. Ts 48%.
Gissar på större smaklighet än det du hade.
 
Det står absolut inte motsatsen om man kollar hemsidan?
Den tillverkaren artikeln handlar om har som exempel på hemsidan ger det blandat med hö varje dag.
Så de ger i alla fall sken av att helt eller delvis ersätta annat hö, plastat i samma storlek som småbalshösilage.

Tillverkarens hemsida
www.vassfoder.se

Okej.
På radion har de sagt, vilket också framgår i artikeln, att man tittar på det inför kristider av olika slag.
 
Det säljs som helfoder och det säljer bra. I år när höskörden varit bättre så gissar jag att att de flesta köper hö då priserna är lägre. Jag har testat till mina ett par balar förra året och de åt med god aptit.
Hade varit intressant med bilder på hur det ser ut, hittade inga bilder på sidan.
Det ser ut som vanligt hösilage, fast bredare blad.
 
Ja, alltså timotej och liknande gräs känns ju som att det borde vara huvudfoder om det då inte är kristider.

Jag var mest nyfiken.
Bra kvot hade den de lagt upp analys på i alla fall.

Detta var visst småbalar och blött. Ts 48%.
Gissar på större smaklighet än det du hade.
Formellt var värdena bra. Ja kommer inte ihåg hur blött det var men säkert inte jättevått utan ganska torrt. Luktade gott.

De åt lite i början men de bara vägrade till slut och det var innan gräset kom. Näej, fin mat till fina hästar.

Vill du veta mer så hör av dig via pm så kan jag minnas mer.
 
Formellt var värdena bra. Ja kommer inte ihåg hur blött det var men säkert inte jättevått utan ganska torrt. Luktade gott.

De åt lite i början men de bara vägrade till slut och det var innan gräset kom. Näej, fin mat till fina hästar.

Vill du veta mer så hör av dig via pm så kan jag minnas mer.
Tack. Det räcker så gott med din recension.
Var mest nyfiken om någon testat som sagt.
 
Vass tillhör grässläktet, så nog kan hästar äta det. Men sen är det det där med aptit. Om det inte är smakligt så kommer man inte kunna använda det hur gott det än är. Jag kan tänka mig att det kan vara en lösning för de som har väldigt lättfödda hästar med god aptit. Då kanske detta är en stor lösning, de kanske tillomed kan gå på fri tillgång helt plötsligt. Men för en svårfödd och kanske kräsen häst så kommer man alltid vara tvingad att välja det godaste av det godaste för att optimera. Och detta verkar ju inte vara så gott.

Men det görs försök på detta, så vi får väl se vad de kommer fram till.
 
Formellt var värdena bra. Ja kommer inte ihåg hur blött det var men säkert inte jättevått utan ganska torrt. Luktade gott.

De åt lite i början men de bara vägrade till slut och det var innan gräset kom. Näej, fin mat till fina hästar.

Vill du veta mer så hör av dig via pm så kan jag minnas mer.

Gillar de färskt vass? Jag har haft hästar som verkligen gillat relativt späd vass, och letat efter det ute.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp