Ponny vargdödad i Västra Götaland

Är inte fara då det sagts i många år att vargar inte tar häst eller ponny så behövs inte stängsa extra för varg.
Jag tänker att det inte handlar om vilka djurslag som rovdjuren tar, utan djurens storlek.

Jag har shetlandsponnyer och får. Och stängsel som ungefär motsvarar rovdjursavvisande - som det blev från början för att stänga in mina egna djur, vilket då var allt från shetlandsföl till halvblodshingst. Och får.
 
Jag tänker att det inte handlar om vilka djurslag som rovdjuren tar, utan djurens storlek.

Jag har shetlandsponnyer och får. Och stängsel som ungefär motsvarar rovdjursavvisande - som det blev från början för att stänga in mina egna djur, vilket då var allt från shetlandsföl till halvblodshingst. Och får.
Är ju ändå det som länsstyrelsen gått ut med hela tiden att varg inte tar häst/ ponny.
 
Det är ett ganska litet revir till markytan och har åtminstone 15 individer. Viltet sägs vara slut. Dessutom har det länge varit gott om lodjur i den trakten. Det börjar bli trångt i Västra Götaland.
 
De säger också att varg inte hoppar (!)
Är mycket som våra svenska vargar inte gör enligt länsstyrelsen som vargar i andra länder gör.
Helt ärligt så slutade jag tro så mycket på deras kunskap om varg när en var ute och sa att ett påkört hunddjur kunde vara varg när färgen var gul, hade collie ben med sina typisk avsmalnande små tassar och luktade damparfym. DNA resultatet som gjorts visade på korsningen med blandannat collie och golden.
 
Är mycket som våra svenska vargar inte gör enligt länsstyrelsen som vargar i andra länder gör.
Helt ärligt så slutade jag tro så mycket på deras kunskap om varg när en var ute och sa att ett påkört hunddjur kunde vara varg när färgen var gul, hade collie ben med sina typisk avsmalnande små tassar och luktade damparfym. DNA resultatet som gjorts visade på korsningen med blandannat collie och golden.
Spionens bästa kompis blev beskylld för att vara varg i Nyköping, tassavtrycken bedömdes av Länsstyrelsen som vargavtryck. Han är i storlek med spionen, en husky alltså men har smalare ben och mindre tassar än min husky. En husky är inte en varg. En huskyavtryck blir inte vargavtryck, speciellt inte i snö. Skrattade högt när jag fick höra det. Skrattar fortfarande varje gång det kommer på tal. jag kan förstå att man som varg-ovan när man ser hunden kan blir lite rädd och tolka honom som varg, men Länsstyrelsen borde väl kunna skilja små huskyavtryck från varg tycker jag.
 
En varg kan ju ta en älg (visserligen i flock, men ändå), så vet inte varför de inte tycker att häst inte är möjligt byte. Sorgligt för ponnyägaren..
Hästar har andra beteenden som skyddar dem. Generellt så springer de inte ifrån vargen utan stannar och vänder sig om. Det blir svårt för vargen att ta hästar på det sättet. Givetvis är storleken en faktor där, en minishettis har mindre att sätta emot mot en varg än en häst över ponnymått.
 
Hästar har andra beteenden som skyddar dem. Generellt så springer de inte ifrån vargen utan stannar och vänder sig om. Det blir svårt för vargen att ta hästar på det sättet. Givetvis är storleken en faktor där, en minishettis har mindre att sätta emot mot en varg än en häst över ponnymått.

Älgar stannar också upp och försvarar sig.
Det är därför det fungerar med ställande jakthundar på dem.
 
Älgar stannar också upp och försvarar sig.
Det är därför det fungerar med ställande jakthundar på dem.
Eftersom hunden inte attackerar, ja. Det blir lite konstig jämförelse. En varg förföljer inte bytet så länge att djuret stannar. Älgar är heller inte flockdjur.

Det är iaf svaret jag har fått när jag har pratat med dem som jobbar med det. Att deras beteende skiljer sig, och att man bör ha hästar i flock även ur denna synpunkt, och har man minishettisar ihop med typ nordsvenskar så kan det skydda de små med.
 
Eftersom hunden inte attackerar, ja. Det blir lite konstig jämförelse. En varg förföljer inte bytet så länge att djuret stannar. Älgar är heller inte flockdjur.

Det är iaf svaret jag har fått när jag har pratat med dem som jobbar med det. Att deras beteende skiljer sig, och att man bör ha hästar i flock även ur denna synpunkt, och har man minishettisar ihop med typ nordsvenskar så kan det skydda de små med.

En del älgar försvarar sig med full kraft även mot hundar, speciellt kor med kalvar.
Olika älgar har olika lätt att stå för hund, men många stannar naturligt även efter ett kort förföljande. Därför kan det bli ståndskall även om du jagar älg med hundar som naturligt är drivande och inte ställande hundar, wachtelhundar t ex. En varg, eller flera vargar, försöker ju, precis som en älghund, att få stopp på älgen.

Den stora skillnaden är väl snarare att hästar, som du skriver, är flockdjur och i regel är fler än en i en hage och då gör en samlad insats mot rovdjuret.

Det är intressant hur bytesdjuren beter sig när det finns rovdjur i skogen. Rådjur är inte heller flockdjur naturligt, men när vi har lo på markerna går de plötsligt i stora flockar på fälten, runt husen. I vintras hade vi flockar om 10-15 rådjur som betade tätt tillsammans runt gården. Folk trodde vi fått dovhjort på marken.
 
Eftersom hunden inte attackerar, ja. Det blir lite konstig jämförelse. En varg förföljer inte bytet så länge att djuret stannar. Älgar är heller inte flockdjur.
Hur länge tror du en ställande hund förföljer älg i högre hastighet än gångfart? Och inte ens gångstånd är hundar så intresserade av många gånger utan många släpper efter ett kort tag.

Skulle säga att största skillnaden är att en häst är mer belägen att sparka med bak och framben medan en älg nästan bara spakar med framben mot hund. Annars tycker jag älg och häst beter sig mycket likt varandra mot hundar.
 
Eftersom hunden inte attackerar, ja. Det blir lite konstig jämförelse. En varg förföljer inte bytet så länge att djuret stannar. Älgar är heller inte flockdjur.

Det är iaf svaret jag har fått när jag har pratat med dem som jobbar med det. Att deras beteende skiljer sig, och att man bör ha hästar i flock även ur denna synpunkt, och har man minishettisar ihop med typ nordsvenskar så kan det skydda de små med.
Jag blir nyfiken varifrån den kunskapen om beteende kommer ifrån. Är det tamhästar i en hage eller vildhästar. Jag har svårt att tro tamhästar som aldrig behövt slåss för sina liv har så mycket att sätta emot mot vargar som har erfarenhet av att jaga och döda hundratals vilt.

Älgen är ju van vid att alltid vara på sin vakt, den har kämpat för sin mat och överlevnad. Den kanske till och med har erfarenhet av att möta både jakthund och varg.
 
Jag blir nyfiken varifrån den kunskapen om beteende kommer ifrån. Är det tamhästar i en hage eller vildhästar. Jag har svårt att tro tamhästar som aldrig behövt slåss för sina liv har så mycket att sätta emot mot vargar som har erfarenhet av att jaga och döda hundratals vilt.

Älgen är ju van vid att alltid vara på sin vakt, den har kämpat för sin mat och överlevnad. Den kanske till och med har erfarenhet av att möta både jakthund och varg.

Hästar har ju flocken som fördel, vilket älgen oftast inte har.
 
Jag kan ju säga att jag som haft/sett hund i många stall sett hur hästar agerar. Märrar matar med bakbenen. I flock ställer dom sig med bak ut i cirkel. Föl i mitten. Hingstar slår med framhovarna. Har även sett hingstar attackera genom att hugga mot hundens rygg. Dom slår jämfota med hovens vassa del neråt. Min pre/ardenner valack gör detta helt utan att ha levt med rovdjurshot. Min ardenner kör mer krossametod. Han försöker trampa ner. Kommer väl hunddjuret under matas det med enbens bakåtkickar för att få bort rovdjuret från buken vilket följs upp med framhovar igen. Nu låter det kanske som jag har hundar i hagarna jämt men det är iakktagelser över 50 år i olika stall och incidenter med jakthundar som drivit i hagar, stallhundar som "lekt" och hundar som kommit in i hage utan uppsåt och häst gått till anfall. Instinktetna sitter hårt. I inget fall har någon häst försökt fly. Dom går i försvarsmode. Kallblod, varmblod och ponnies.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En varg dödade en minishetlandsponny under natten till måndagen i närheten av Lerdala i Skövde kommun. En extremt ovanlig attack menar...
Svar
0
· Visningar
83
  • Artikel
Hästnyheter Under natten till måndagen dödades en minishetlandsponny av en varg. Även en annan ponny skadades i samband med händelsen. – Det är...
Svar
1
· Visningar
251
Senast: Sel
·
  • Artikel
Hästnyheter Länsstyrelsen i Stockholms län har beslutat om skyddsjakt efter den varg som nyligen dödade två ponnyhästar i Norrtälje kommun.
Svar
14
· Visningar
1 291
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter I början på april dödades två minishetlandsponnyer av varg i en hage i Edsbro i Norrtälje kommun i Stockholms län. Efter angreppet har...
Svar
0
· Visningar
182
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp