Hurmycket kläder?

Jag tänker att hur mycket kläder man behöver också beror lite på hur man lever, vad man jobbar med, vad man har för fritidsintressen och lite hur ens liv ser ut för övrigt. Som jag skrev i den andra tråden lever jag ensam, så i min tvättkorg är det bara min tvätt. Kontorsjobb, så jag blir inte svettig och smutsig på jobbet. Jag jobbar också merparten hemma från och med pandemin.

Det som främst hamnar i min tvättkorg är strumpor, trosor och tröjor jag har haft i stallet som jag byter varje dag, eller tröjorna byts i alla fall efter varje ridpass. Det ska till ganska mycket trosor och strumpor för att fylla en tvättmaskin, så för mig räcker det att tvätta en gång i månaden. Därför behöver jag ha lite kläder att välja på för att inte hamna i situationen att allt ligger i tvätten och det fyller ändå inte upp halva maskinen.

Jag svettas nog generellt sett ganska lite, och en tröja som jag har på mig hemma (inte i stallet så klart) kan jag med hjälp av att jag inte svettas så mycket och en bra deodorant ha i en vecka utan att tvätta den. Då byter jag givetvis om ifall jag ska ut till stallet och jag har andra kläder på mig om jag åker till jobbet. En tröja som jag har på jobbet hamnar inte i tvätten om den inte är smutsig och/eller luktar, men det är inte den tröjan jag väljer nästa gång jag åker in till jobbet. Inte för att någon har sagt något, men jag hade inte varit bekväm med att ha samma kläder på mig varje dag runt folk. (Det har jag ju däremot hemma.)

Det jag har absolut allra mest av är strumpor och trosor för att det går åt minst ett par om dagen, tröjor i stallet (det är dock såna som kasserats från den vanliga garderoben eller såna jag ärvt av mina bröder, jag tror det är minst femton år sen jag köpte en tröja att ha specifikt i stallet som inte var tävlingsskjortan) och jeans. Jeans är min stora Akilleshäl, för tycker de slits bara av att titta på dem. Jag har också problem med läckande mens och måste nästan ha flera par mörka jeans eftersom det är mer regel än undantag att det sker olyckor under den veckan. Har också två par jeansshorts och ett par som är ordentligt trasiga (alltså gjorda trasiga) som jag mestadels använder på sommaren.
 
Jag försöker träna på att minska min garderob till kläder som jag använder, dvs att jag rensar bort sånt jag inte använder. Just nu har jag väldigt mycket jeans som jag inte använder för jag trivs inte längre i tajta jeans men inte hittat ett bra alternativ så de är kvar som reserv till höst/vinter Försöker även undvika att köpa kläder bara för att jag kan.
Tänker att de tighta jeansen garanterat blir moderna igen om tio år så jag skulle lägga dem på en hylla någonstans. Har plockat fram mina lite stora från 00-talet, tror jag det var när det fanns så mycket fina jeans, nu :)

Om kvalitetsutvecklingen (med allt kortare bomullsfiber i odlingarna också) fortsätter i samma takt som nu kommer du bli jättetacksam över den fantastiska kvaliteten de har :laugh:
 
Ja gånger är kanske ett bättre sätt att räkna! Men det skulle ändå vara lite intresant att veta hurmycket kläder som räknas som "normalt" att man behöver.
Men om man räknar att man andvänder kläderna en gång i veckan så blir det ungefär 5 år isåfall. Men det låter ändå väldigt länge tycker jag men jag vet inte.
Det ändras ju jättemycket. När farmor var 30 så var det "normalt" att köpa en kappa och ha den resten av livet rätt och slätt. Jag har den i en garderob någonstans.

När jag var liten som i typ 7-12) var det normalt (i min trakt) att gå i samma kläder i skolan i en vecka och sedan byta till ett nytt set nästa vecka medan det tvättas. (och tvätta håret med den helgen hehe). (normalt som i -normalt, dvs inte ovanligt, konstigt eller liknande, det fanns självklart människor som inte hade samma en vecka). Vi hade alla ett par ridbyxor, en ridtröja, ett par ridskor en ridhjälm osv, använde ridbyxorna typ ett halvår minst innan tvätt.

Nu verkar det normalt att ha jättemycket kläder av varje sort. Typ rida en gång i veckan och ha tio par ridbyxor. Så jag tänker att det som är normalt just nu inte sammanfaller med vad som är miljövänligt.

Så tänker att det är bättre att ha det som man behöver. Du tex behöver ju nya kläder varje år, men det kanske räcker med ett hundenset och ett hemmaset eller ngt, eller så gör det inte det.
 
Senast ändrad:
Tänker att de tighta jeansen garanterat blir moderna igen om tio år så jag skulle lägga dem på en hylla någonstans. Har plockat fram mina lite stora från 00-talet, tror jag det var när det fanns så mycket fina jeans, nu :)

Om kvalitetsutvecklingen (med allt kortare bomullsfiber i odlingarna också) fortsätter i samma takt som nu kommer du bli jättetacksam över den fantastiska kvaliteten de har :laugh:

Jag följer inte modet alls utan kör på det jag gillar, och tajta jeans är något jag inte längre trivs i. Jag vill ha mer lösa byxor.
 
Det ändras ju jättemycket. När farmor var 30 så var det "normalt" att köpa en kappa och ha den resten av livet rätt och slätt. Jag har den i en garderob någonstans.

När jag var liten som i typ 7-12) var det normalt (i min trakt) att gå i samma kläder i skolan i en vecka och sedan byta till ett nytt set nästa vecka medan det tvättas. (och tvätta håret med den helgen hehe). (normalt som i -normalt, dvs inte ovanligt, konstigt eller liknande, det fanns självklart människor som inte hade samma en vecka). Vi hade alla ett par ridbyxor, en ridtröja, ett par ridskor en ridhjälm osv, använde ridbyxorna typ ett halvår minst innan tvätt.

Nu verkar det normalt att ha jättemycket kläder av varje sort. Typ rida en gång i veckan och ha tio par ridbyxor. Så jag tänker att det som är normalt just nu inte sammanfaller med vad som är miljövänligt.

Så tänker att det är bättre att ha det som man behöver. Du tex behöver ju nya kläder varje år, men det kanske räcker med ett hundenset och ett hemmaset eller ngt, eller så gör det inte det.
Så var det när jag var liten också. Eller det var väl precis i skarven när detta började ändras, så det började komma tråkkommentarer från de som hade det lite bättre ekonomiskt om att det var äckligt att ha samma kläder i skolan hela veckan. För yngre barn kan jag tycka att det fortfarande inte är något fel med det, så länge de inte är ute och leker så att kläderna på riktigt blir skitiga. I tonåren med svettlukt är det givetvis ett betydligt känsligare kapitel. (Alla svettas olika och många är rädda för att lukta.)
 
Jag följer inte modet alls utan kör på det jag gillar, och tajta jeans är något jag inte längre trivs i. Jag vill ha mer lösa byxor.
Nej men modet just nu är mer lösa byxor och på något vis råkar det bli så att man trivs i det som är modernt ganska ofta. Så jag skulle satsa iskallt på att jag skulle kunna trivas i tighta byxor igen en vacker dag :) hellre än att slänga 10 funktionella jeans. (det var ju så att de flesta plötsligt trivdes i jeans som var supertighta och med mycket elastan för några år sedan)

Jag kör på att köpa mer kläder när modet är fint och mindre när det är fult och inte någonting alltför modernt om jag inte råkar älska det modet. Men med jeans är det så att det ibland är svårt att övervintra när alla som säljs är av en viss typ. Så jag har två par som är tighta ned till foten. De kommer att användas mindre nu när jag kände att mina mina gamla favoriter inte kändes tråkiga :D och köpte ett par nya jeans ett par totalt gigantiska! älskar dem! (kommer inte att gå att få tag i om tio år. Kollegorna säger köpt två par, men nja, kanske om jag hittar ett par lite annorlunda superfina) Dock slänger jag jeans när de blir omöjliga. Lee jeans tex förlorar formen för mig totalt efter några år så har ett par som jag bara kan ha en dag innan de ger mig rysningar.
 
Så var det när jag var liten också. Eller det var väl precis i skarven när detta började ändras, så det började komma tråkkommentarer från de som hade det lite bättre ekonomiskt om att det var äckligt att ha samma kläder i skolan hela veckan. För yngre barn kan jag tycka att det fortfarande inte är något fel med det, så länge de inte är ute och leker så att kläderna på riktigt blir skitiga. I tonåren med svettlukt är det givetvis ett betydligt känsligare kapitel. (Alla svettas olika och många är rädda för att lukta.)
Ja precis, finns en orsak till att jag slängde in en liten 7-12 ålder där... tonåringars t-shirts kan faktiskt lukta efter en dag och jag kan inte säga att jag gjorde så mellan 13-17 :laugh:, men sedan luktar man ju mindre igen och kan dra ut lite mer på det. (vi hade det typ hyggligt ekonomiskt så det var inte det, bara för att säga att det var liksom inte det som var orsaken till att det var en vecka. Det var mer av -varför tvätta.)
 
Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär!
Men jag undrar lite hurmycket kläder som är "lagom" egentligen ifall det går att säga?
Och hurmycket kläder man "ska" köpa eller vad som är "normalt" liksom.
För somexempel jag kan iprincip inte ha några kläder som jag hade för ett år sen. Så själv klart behöver jag köpa mera kläder då motför nån som kanske kan ha samma kläder som den hade för 10 år sen!
Men då blir det ju också mera "slöseri" av kläder förmig efter som att jag inte kan ha dom i många många år. Så då kanske jag inte borde ha såmånga kläder?
Men iallafall jag behöver o lika kläder flera gånger om dagen ibland. Tillexempel kanske man har nånting i skolan och nåtannat hemma. Och stall kläder och kanske andra kläder igen om man tränar eller för hund träning osv. Så det blir ju väldigt mycket kläder om man räknar hop allt och det är såklart inte så bra för miljön!
Men hur ska man göra då egentligen?
Endel har ju kanske o lika kläder på sommaren motför hösten eller vintern osv. Men ifall jag skulle ha det så skulle jag behöva köpa ännu mera kläder och det går ju inte! Och jag kan ju inte tillexempel ha stall kläder i skolan eller köpa för stora kläder för att kanske kunna ha dom längre.
Så ja jag undrar heltenkelt vad som är "normalt" och hurmycket kläder man "borde" ha. Och hur man kan tänka för att det inte ska vara sååå dåligt för miljön iallafall även fast man behöver köpa ganska så mycket kläder motför man kanske borde!
Allt beror ju på en själv och vad man har för tvättcykel. Jag tvättar ungefär varannan vecka eller ja, jag borde tvätta ungefär varannan vecka. Då behöver jag 14 par trosor 14 par strumpor 2-4 bh/toppar, kanske 5-7 t-shirts/toppar + lika många linnen (har alltid linne under pga frusen), 3-4 par byxor 3- 4 koftor/tjocka tröjor. Sen träningskläder och nattkläder och slasa runt hemma kläder och jacka och skor (2 par/säsong) och sockor för det behövs alltid även på sommaren.
 
Skulle det ens finnas klädaffärer om man köpte bara fem plagg per person och år?

Tycker du att det skulle vara ett problem om de massproducerande fast fashion-kedjorna dog ut? :confused:

Idag när det faktiskt går att köpa kläder från större delen av världen (även på ett hållbart sätt) så kan jag inte för mitt liv se att det finns något negativt med att minska den helt groteskt resursslösande massproduktionen och dito försäljningen. Det finns bevisligen affärer som redan idag lever på att sälja sällanvaror, och i fallet med kläder skulle det dessutom gå att kombinera med bättre klädvård (butiken kan göra ändringar och lagningar), så som tex vissa jeansmärken jobbar.
 
Skulle det ens finnas klädaffärer om man köpte bara fem plagg per person och år?

Det skulle innebära att det i Sverige varje år skulle säljas 50 miljoner klädesplagg. Någon bör väl rimligtvis sälja dem?

Sen bryr sig väl klädaffärerna egentligen bara om sin vinst. De skulle nog bara bli lyckliga om de kunde sälja färre antal plagg för samma peng, där kan de kapa massor med kostnader. Samtidigt som konsumenterna har oförändrad klädbudget.
 
Skulle det ens finnas klädaffärer om man köpte bara fem plagg per person och år?
Ja det fanns ju på farmors tid så det verkar ju sannolikt.

Men då när man höjt en halv så kanske det rent av börjar dyka upp skräddare ur vrårna igen.

och @Breaktown exakt. En handvävd handsydd skjorta räknade någon ut skulle kosta lika mycket idag som den gjorde på medeltiden, av medelinkomsten. Och den kostade skjortan :D

Hoppas de sista skomakarna i London och Savile Row lyckas övervintra tills detta händer. (inte för att jag kommer att gå dit, utan att det är fantastiskt att de finns.)
 
Jag haaaatar att köpa kläder. Använder en mindre mängd tills de inte håller ihop längre. Därför får samma plagg hänga med lite här och var och det sliter väl en del på vissa av dem. Mjukisar i stallet t.ex blir ju lite håliga ibland. Det gör mig inget, de används ändå. De gånger jag köper kläder är det alltså j-ä-t-t-e-d-a-g-s att köpa nya (dvs blir så gott som en hel garderob). Den nya garderoben är väl något par presentabla brallor som man kan visa sig ute med, typ om man ska på något event eller så. Någon ordentligt prydlig outfit till festligheter och någon för professionella sammanhang. Sen är det mjukisbrallor och slappartröjor 😁

Min åsikt är att du inte ska ha dåligt samvete för att du behöver nya plagg, sålänge konsumtionen inte är en ren lyxkonsumtion likt köp och släng. Man behöver verkligen inte leva i någon form av klädshopparvägran likt den jag hamnat i. Något jag känner kan vara tänkvärt däremot är om vissa av dina plagg sannolikt aldrig kommer användas av dig igen. Då kanske de ska få nya ägare istället och du ersätter dem mot något som funkar idag.
Ja när jag städar bort kläder så ifall dom är hela så har jag alltid gett dom till nånannan. Antingen tillexempel i in samlingar i kyrkan eller till en secondhand affär eller nånting. Och ifall dom är trasiga så lämnar jag det på åter vinningen för tyg!
Så det är ju inte att jag liksom bara köper och "slösar" kläder iallafall. Men ibland kan det ju vara att jag tycker att nånting är fint bara eller att jag vill ha kläder till nåt speciellt till fälle. Men jag har ju kvar det sen och andvänder det sen också isåfall.
 
Det ändras ju jättemycket. När farmor var 30 så var det "normalt" att köpa en kappa och ha den resten av livet rätt och slätt. Jag har den i en garderob någonstans.

När jag var liten som i typ 7-12) var det normalt (i min trakt) att gå i samma kläder i skolan i en vecka och sedan byta till ett nytt set nästa vecka medan det tvättas. (och tvätta håret med den helgen hehe). (normalt som i -normalt, dvs inte ovanligt, konstigt eller liknande, det fanns självklart människor som inte hade samma en vecka). Vi hade alla ett par ridbyxor, en ridtröja, ett par ridskor en ridhjälm osv, använde ridbyxorna typ ett halvår minst innan tvätt.

Nu verkar det normalt att ha jättemycket kläder av varje sort. Typ rida en gång i veckan och ha tio par ridbyxor. Så jag tänker att det som är normalt just nu inte sammanfaller med vad som är miljövänligt.

Så tänker att det är bättre att ha det som man behöver. Du tex behöver ju nya kläder varje år, men det kanske räcker med ett hundenset och ett hemmaset eller ngt, eller så gör det inte det.
Jag kommer faktist inte håg hur det var när jag var liten! Men jag tror iallafall att domflesta hade samma kläder iallafall några gånger irad om dom inte blev jätte smutsiga.
Och nej det är säkert inte att det som är "normalt" är det bästa för miljön!
Jag vet inte hurmycket jag behöver heller egentligen. Eller ja som ridbyxor har jag två par men domena rider jag aldrig i utan dom har jag bara i stallet. Och domandra har jag alltid när jag rider plus i stallet annars också.
Men som jag tycker är svårt är att jag har blivit väldigt mycket mobbad för några år sen och blandannat så sa en person att jag luktade illa osv. Inte för jag gjorde det men om jag tillexempel hade varit i stallet så sa hon att det stank skit och ifall jag kanske hade samma tröja två dagar så var det sååå äckligt osv.
Så från det så har jag nästan som lite "tvång" liksom att jag tillexempel tvättar mig på vissa ställen och tar deo osv flera gånger om dagen och att jag iprincip måste duscha och ta rena kläder efter jag har varit i stallet och att jag inte kan ha kläder som inte är ny tvättade tillexempel till skolan eller affären osv.
Och det är såklart inte så bra utan det är ju lite över drivet kanske men det är ändå svårt att bara sluta känna som att det är äckligt att ha samma kläder eller så.
 
Nej men modet just nu är mer lösa byxor och på något vis råkar det bli så att man trivs i det som är modernt ganska ofta. Så jag skulle satsa iskallt på att jag skulle kunna trivas i tighta byxor igen en vacker dag :) hellre än att slänga 10 funktionella jeans. (det var ju så att de flesta plötsligt trivdes i jeans som var supertighta och med mycket elastan för några år sedan)

Jag kör på att köpa mer kläder när modet är fint och mindre när det är fult och inte någonting alltför modernt om jag inte råkar älska det modet. Men med jeans är det så att det ibland är svårt att övervintra när alla som säljs är av en viss typ. Så jag har två par som är tighta ned till foten. De kommer att användas mindre nu när jag kände att mina mina gamla favoriter inte kändes tråkiga :D och köpte ett par nya jeans ett par totalt gigantiska! älskar dem! (kommer inte att gå att få tag i om tio år. Kollegorna säger köpt två par, men nja, kanske om jag hittar ett par lite annorlunda superfina) Dock slänger jag jeans när de blir omöjliga. Lee jeans tex förlorar formen för mig totalt efter några år så har ett par som jag bara kan ha en dag innan de ger mig rysningar.
Jag följer iprincip inte modet alls. Därimot så kanske jag gillar nån stil och får lite inspo av den men jag har ändå samma stil liksom.
Så iprincip alla kläder som jag har är mjukisar tights och kjolar neråt och linnen och hoodies och några mjuka tunna stickade tröjor. Och det är iprincip alltid dom kläderna jag har o avsett års tid osv så detenda som kanske är lite "mode" är kanske färg val osv.
Men problemet förmig är att jag har ändrat storlek på detmesta så jag inte kan ha kläderna så länge. Och att såna "mjuka" kläder oftast inte håller sålänge som liksom hårdare tyg kanske gör.
 
Jag kommer faktist inte håg hur det var när jag var liten! Men jag tror iallafall att domflesta hade samma kläder iallafall några gånger irad om dom inte blev jätte smutsiga.
Och nej det är säkert inte att det som är "normalt" är det bästa för miljön!
Jag vet inte hurmycket jag behöver heller egentligen. Eller ja som ridbyxor har jag två par men domena rider jag aldrig i utan dom har jag bara i stallet. Och domandra har jag alltid när jag rider plus i stallet annars också.
Men som jag tycker är svårt är att jag har blivit väldigt mycket mobbad för några år sen och blandannat så sa en person att jag luktade illa osv. Inte för jag gjorde det men om jag tillexempel hade varit i stallet så sa hon att det stank skit och ifall jag kanske hade samma tröja två dagar så var det sååå äckligt osv.
Så från det så har jag nästan som lite "tvång" liksom att jag tillexempel tvättar mig på vissa ställen och tar deo osv flera gånger om dagen och att jag iprincip måste duscha och ta rena kläder efter jag har varit i stallet och att jag inte kan ha kläder som inte är ny tvättade tillexempel till skolan eller affären osv.
Och det är såklart inte så bra utan det är ju lite över drivet kanske men det är ändå svårt att bara sluta känna som att det är äckligt att ha samma kläder eller så.
Nej men det är ju helt naturligt att tex byta kläder efter stallet och hundpromenad osv :) men precis som du att man kanske har stallkläder då och vanliga kläder. :) (Men eftersom mina kläder är kvar sedan många år så vet jag nog inte hur många folk har när de tar slut lite snabbare.) (jag har ju tex skrivit i ngn tråd att jag också reagerar på hur folk pratar och helst låter en tröja vila en dag så jag inte har den två dagar i rad)
 
Jag följer iprincip inte modet alls. Därimot så kanske jag gillar nån stil och får lite inspo av den men jag har ändå samma stil liksom.
Så iprincip alla kläder som jag har är mjukisar tights och kjolar neråt och linnen och hoodies och några mjuka tunna stickade tröjor. Och det är iprincip alltid dom kläderna jag har o avsett års tid osv så detenda som kanske är lite "mode" är kanske färg val osv.
Men problemet förmig är att jag har ändrat storlek på detmesta så jag inte kan ha kläderna så länge. Och att såna "mjuka" kläder oftast inte håller sålänge som liksom hårdare tyg kanske gör.
Du kanske inte har så väldigt många kläder helt enkelt? Tror deras rekommendationer är baserade på att man just kan ha samma plagg i 15 år, om man byter storlek tror jag inte alls att de menar att man måste ha samma. Då kanske det passar bra att ge vidare till second hand i stället? (har haft sådan tur att mina klarat 10 kg hit och dit. eller i vissa fall optimistiskt sparats.)
 
Nej men det är ju helt naturligt att tex byta kläder efter stallet och hundpromenad osv :) men precis som du att man kanske har stallkläder då och vanliga kläder. :) (Men eftersom mina kläder är kvar sedan många år så vet jag nog inte hur många folk har när de tar slut lite snabbare.) (jag har ju tex skrivit i ngn tråd att jag också reagerar på hur folk pratar och helst låter en tröja vila en dag så jag inte har den två dagar i rad)
Ja såklart! Men som jag menade var att om jag tillexempel har byxor linne och hoodie i skolan på måndagen tillexempel. Och jag går halv dagar så då har jag ju haft dom kläderna i några timmar bara. Sen om jag är i stallet på eftermiddagen och kanske bara pysslar lite med nån häst. Då kan jag inte ha samma kläder som jag hade i skolan efter det utan då måste jag duscha och ta rena kläder.
Så på tisdagen så blir det rena kläder igen för att hemma så har jag kanske andra kläder som jag inte har i skolan. Så liksom "vardags kläder" som jag har i skolan eller om jag åker iväg på nånting osv som har jag oftast kanske i 3-7 timmar MAX innan jag måste tvätta dom. Och det kanske inte är det bästa egentligen.
Eller byxor kan jag ibland ha igen men det be ror på. Och ifall jag har en hoodie i skolan en dag så kan jag ha den hemma nån dag ibland.
 
Du kanske inte har så väldigt många kläder helt enkelt? Tror deras rekommendationer är baserade på att man just kan ha samma plagg i 15 år, om man byter storlek tror jag inte alls att de menar att man måste ha samma. Då kanske det passar bra att ge vidare till second hand i stället? (har haft sådan tur att mina klarat 10 kg hit och dit. eller i vissa fall optimistiskt sparats.)
Nej jag vet inte riktigt vad som räknas som mycket kläder att ha. Men det blir ju ändå ganska så mycket.
Nu är dethär inte exakt för jag orkar inte räkna men det jag kommer håg så har jag ungefär:
3 mjukis byxor fast ett par är trasiga
2 ridbyxor
2 tränings byxor
6 tights eller mjuka vanliga byxor
4 kjolar
4 hoodies
2 koftor
1 fluffig tröja
1 "stall tröja"
Ungefär 15 toppar om man räknar linnen och kort ärmade
Plus under kläder och pyjamasar osv såklart!
 

Liknande trådar

L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 872
Senast: TinyWiny
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 083
Senast: LiviaFilippa
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 062
Senast: Rosett
·
L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 470
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp