Hurmycket kläder?

Tycker du att det skulle vara ett problem om de massproducerande fast fashion-kedjorna dog ut? :confused:

Idag när det faktiskt går att köpa kläder från större delen av världen (även på ett hållbart sätt) så kan jag inte för mitt liv se att det finns något negativt med att minska den helt groteskt resursslösande massproduktionen och dito försäljningen. Det finns bevisligen affärer som redan idag lever på att sälja sällanvaror, och i fallet med kläder skulle det dessutom gå att kombinera med bättre klädvård (butiken kan göra ändringar och lagningar), så som tex vissa jeansmärken jobbar.
Ja jättetråkigt. I min stad minska fysiska affärer hela tiden. Jag ser klädshoppande som en hobby även om jag handlar det mesta på nätet. Men jag lägger nog iaf 2000 i månaden på kläder på stan. Småtrevligt.
 
Ja jättetråkigt. I min stad minska fysiska affärer hela tiden. Jag ser klädshoppande som en hobby även om jag handlar det mesta på nätet. Men jag lägger nog iaf 2000 i månaden på kläder på stan. Småtrevligt.
Fast det är ju inte så jätte bra för miljön osv.
Men ja domflesta gör ju saker som inte är så bra för miljön! Bara att man gör o lika val vilka saker som man vill göra som inte är bra för miljön.
 
Ja såklart! Men som jag menade var att om jag tillexempel har byxor linne och hoodie i skolan på måndagen tillexempel. Och jag går halv dagar så då har jag ju haft dom kläderna i några timmar bara. Sen om jag är i stallet på eftermiddagen och kanske bara pysslar lite med nån häst. Då kan jag inte ha samma kläder som jag hade i skolan efter det utan då måste jag duscha och ta rena kläder.
Så på tisdagen så blir det rena kläder igen för att hemma så har jag kanske andra kläder som jag inte har i skolan. Så liksom "vardags kläder" som jag har i skolan eller om jag åker iväg på nånting osv som har jag oftast kanske i 3-7 timmar MAX innan jag måste tvätta dom. Och det kanske inte är det bästa egentligen.
Eller byxor kan jag ibland ha igen men det be ror på. Och ifall jag har en hoodie i skolan en dag så kan jag ha den hemma nån dag ibland.
Ok! och du vet ju hur du behöver göra på din plats :) Men om du undrar hur jag skulle gjort så hade jag tagit på mig samma efter ridningen eller ett set hemkläder, och haft samma set hemkläder på tisdagen, på onsdagen nya skolkläder, hemma samma set hemkläder igen och sedan nästa gång i skolan tagit skolsetet sparat från måndagen (dvs inte samma två gånger i rad, men samma kläder två dagar). (mestadels för att jag alltid gjort så)

Men jag är inte tonåring, om jag vore tonåring kanske jag skulle bytt t-shirt/topp varje gång jag bytte kläder men behållt hoodien och kjolen/byxorna. För t-shirten är plagget närmast kroppen. Jag hade nog tänkt att hoodien och byxorna skulle hålla fem dagar innan tvätt, om jag inte hällde kaffe över dem :) men jag skulle inte visa mig i samma hoodie två gånger i rad i skolan. Utan köra varannan på två hoodies. En kjol skulle jag ha tills det blev fläckar för den är ändå inte nära kroppen på det viset. (man har ju strumpbyxor eller tights under så det är bara ytsmuts inte svett och sådant)
 
Nej jag vet inte riktigt vad som räknas som mycket kläder att ha. Men det blir ju ändå ganska så mycket.
Nu är dethär inte exakt för jag orkar inte räkna men det jag kommer håg så har jag ungefär:
3 mjukis byxor fast ett par är trasiga
2 ridbyxor
2 tränings byxor
6 tights eller mjuka vanliga byxor
4 kjolar
4 hoodies
2 koftor
1 fluffig tröja
1 "stall tröja"
Ungefär 15 toppar om man räknar linnen och kort ärmade
Plus under kläder och pyjamasar osv såklart!
Låter inte så mycket tycker jag, men vem är jag att bedöma. Det är ju långt under de där 75 också så det borde ju inte Naturskyddsföreningen tycka heller att det är mycket.
 
Ok! och du vet ju hur du behöver göra på din plats :) Men om du undrar hur jag skulle gjort så hade jag tagit på mig samma efter ridningen eller ett set hemkläder, och haft samma set hemkläder på tisdagen, på onsdagen nya skolkläder, hemma samma set hemkläder igen och sedan nästa gång i skolan tagit skolsetet sparat från måndagen (dvs inte samma två gånger i rad, men samma kläder två dagar). (mestadels för att jag alltid gjort så)

Men jag är inte tonåring, om jag vore tonåring kanske jag skulle bytt t-shirt/topp varje gång jag bytte kläder men behållt hoodien och kjolen/byxorna. För t-shirten är plagget närmast kroppen. Jag hade nog tänkt att hoodien och byxorna skulle hålla fem dagar innan tvätt, om jag inte hällde kaffe över dem :) men jag skulle inte visa mig i samma hoodie två gånger i rad i skolan. Utan köra varannan på två hoodies. En kjol skulle jag ha tills det blev fläckar för den är ändå inte nära kroppen på det viset. (man har ju strumpbyxor eller tights under så det är bara ytsmuts inte svett och sådant)
Ja det är kanske mera "normalt" att göra så. Och bättre för miljön och för kläderna osv!
Jag har nog i genom snitt två toppar omdagen och sen andvänder jag inte dom igen utan då lägger jag dom i tvätten. Men egentligen så kanske det inte behövs för det är även ifall jag inte har varit detminsta svettig osv utan det är nog mest för mina tvångs tankar om det.
 
Låter inte så mycket tycker jag, men vem är jag att bedöma. Det är ju långt under de där 75 också så det borde ju inte Naturskyddsföreningen tycka heller att det är mycket.
Nej det kanske inte är så jätte mycket kläder. Men detmesta av dom kläderna har jag ju köpt på ungefär ett år så det är ändå MYCKET mera än 5 om året.
 
Ja det är kanske mera "normalt" att göra så. Och bättre för miljön och för kläderna osv!
Jag har nog i genom snitt två toppar omdagen och sen andvänder jag inte dom igen utan då lägger jag dom i tvätten. Men egentligen så kanske det inte behövs för det är även ifall jag inte har varit detminsta svettig osv utan det är nog mest för mina tvångs tankar om det.
Jag vet inte om det är normalare än ditt sätt, men det är praktiskt och jag vet att många gör så. Jag tror säkert att många gör som du gör också. Jag tänker att just ur miljösynvinkel verkar inte vårt (någons i Sveriges) normala normalt passa.
 
Nej det kanske inte är så jätte mycket kläder. Men detmesta av dom kläderna har jag ju köpt på ungefär ett år så det är ändå MYCKET mera än 5 om året.
Om kroppen ändras mycket som när man är ett barn och växer, kommer man ju behöva överstiga antalet klädesplagg, det är inget konstigt med de.
 
Vilket ju delvis kan vara tillverkarens fel.
Nja det är nog mest mitt "fel" då för att domflesta kläderna var jag tvungen att byta storlek. Men jag kommer nog inte att behöva köpa såå mycket nu iallafall för jag borde inte behöva ha ännu större mjukis byxor och tights osv tillexempel. Utan då skulle jag nog bli lite väl tjock 😅 Och domflesta tröjorna som jag har nu skulle jag kunna ha även ifall jag tillexempel skulle få lite större bröst och så. Så det borde ju iallafall inte bli lika mycket föralltid 🙂
 
Nja det är nog mest mitt "fel" då för att domflesta kläderna var jag tvungen att byta storlek. Men jag kommer nog inte att behöva köpa såå mycket nu iallafall för jag borde inte behöva ha ännu större mjukis byxor och tights osv tillexempel. Utan då skulle jag nog bli lite väl tjock 😅 Och domflesta tröjorna som jag har nu skulle jag kunna ha även ifall jag tillexempel skulle få lite större bröst och så. Så det borde ju iallafall inte bli lika mycket föralltid 🙂
Med byta storlek kan ju någon annan använda sedan :)
 

Liknande trådar

L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 872
Senast: TinyWiny
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 083
Senast: LiviaFilippa
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 062
Senast: Rosett
·
L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 470
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp