Tråden för viktigt onödigt vetande

Mirre

Trådstartare
Här är tråden för sådant som inte fyller någon funktion att veta men som man ändå vill att alla ska veta 😄

Visste ni tex att om man flyttar om sifforna i antalet ringar i Sagan om ringen, så får man årtalet Tolkien dog?
"
Three rings for the Elven-kings under the sky,
  • Seven for the Dwarf-lords in their halls of stone,
  • Nine for mortal men doomed to die,
  • One for the Dark Lord on his dark throne. "
3791, Tolkien dog 2 sep 1973
 
Svartvita kor (typ bregott-kossorna) har aldrig vita öron, och har en ko det så är den döv. Det har suttit fast sen jag hörde Christer i P3 eller vad nu programmet hette för typ hundra år sedan 🤣
Samma med dalmatiner! Det är för att pigmentceller och den typen av nervceller vandrar samtidigt under fosterutvecklingen, så om inte den ena kom fram gjorde inte den andre det heller.
(Svensk Holstein är rasen på korna :) )
 
Man kan se om det är korn eller havre på åkern genom att titta på de allra första bladen som kommer upp. Kornet är vridet åt höger, havre vänster.
Spännande! Jag tänker ofta på humle. Den vrider sig medsols, dvs höger, om man tex har en humlestör. Tydligen vrider den sig åt vänster på södra halvklotet! (Jag har aldrig haft möjlighet att kolla själv, men jag har läst om det.)
 
Man kan se om det är korn eller havre på åkern genom att titta på de allra första bladen som kommer upp. Kornet är vridet åt höger, havre vänster.
Det var så mycket ko-snack i inläggen innan detta att jag läste "man kan se om det är kor eller havre på åkern" femtioelva gånger. Tyckte att detta borde vara rätt uppenbart men blev sen helt fascinerad och började fundera på betesmönster och kobajs och växter som kanske bara finns i kohagar...
 
Det var så mycket ko-snack i inläggen innan detta att jag läste "man kan se om det är kor eller havre på åkern" femtioelva gånger. Tyckte att detta borde vara rätt uppenbart men blev sen helt fascinerad och började fundera på betesmönster och kobajs och växter som kanske bara finns i kohagar...
Jo och det låter ju också som låg risk att man skulle råka ha båda :). Dvs om man har en åker med havre och sedan släpper ut kor så har man nog inte havre länge till i alla fall.
 
Det är INTE onödigt vetande! Snarare nödvändig allmänbildning.
Fast det är jättevanlig fråga i typ äppelgrupper :) så väl värt att slänga in.

Relaterat onödigt vetande. Någonstans i asien finns stora äppelskogar med mängder av äppelträd i hur många olika sorter som helst. Eftersom det blir en ny sort varje gång de kuckilurar med ett annat äppelträd.
 
Senast ändrad:
Fast det är jättevanlig fråga i typ äppelgrupper :) så väl värt att slänga in.

Relaterat onödigt vetande. Någonstans i asien finns stora äppelskogar med mängder av äppelträd i hur många olika sorter som helst. Eftersom det blir en ny sort varje gång de kuckilurar med ett annat äppelträd.
Frågorna i odlingsgrupper överhuvudtaget sedan pandemin och framåt ger mig grå hår. Låt oss göra en lång historia kort och säga att det där inte är en specifik egenskap hos just äpplen. Det handlar så sett inte om äpplen. Äpplen är mer som ett tillämpningsområde.
 
Om du planterar kärnan från ett äpple så blir trädet som kommer upp en annan sort än ursprungsäpplet
Det gäller ju alla framavlade varianter som är korsningar av 2 eller flera tidigare varianter, t.ex jordgubbar. Vill man föröka dem för att få samma sort är det revor/sticklingar eller liknande könlös förökning som gäller.

Vill man ha fröäkta sorter får man hålla på med linjeavel och korsningscheman i många generationer.
 
Fast det är jättevanlig fråga i typ äppelgrupper :) så väl värt att slänga in.

Relaterat onödigt vetande. Någonstans i asien finns stora äppelskogar med mängder av äppelträd i hur många olika sorter som helst. Eftersom det blir en ny sort varje gång de kuckilurar med ett annat äppelträd.

Det ar i Kazakhstan och darifran spred sig applen till Mellan Ostern nagon stans och dar hittade Rommarna det och importerade och utvecklade de applen som sedermera spred sig over varlden. :p Helt klart onodigt vetande.
 
Lyssnade på ett avsnitt av Kvällspasset medan jag lagade mat. Lärde mig att grizzlybjörnat inte gillar apelsiner. En lyssnare som ringde in hade planterat träd i Kanada och en björn hade tagit matsäcken ur ryggsäcken. Den åt upp allt utom apelsinen som den smakade på och slängde iväg.

Lärde mig också att vi har fem olika kantarellsorter i Sverige. Jag bryr mig inte vilken sort jag äter. Kantareller är gott oavsett alltså onödigt vetande för mig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp