Perlino

Trådstartare
Hej. Jag söker efter gul hingst som inte är från verbena Dressage då jag tänkte betäcka 2 ston, och den ena med Zucchero. Vill inte att de ska vara släkt. Jag vill ha avkommor med dubbla gulgener.

Jag undrar även om det är utrett färdigt om det går att betäcka perlino med perlino?
 
Hej. Jag söker efter gul hingst som inte är från verbena Dressage då jag tänkte betäcka 2 ston, och den ena med Zucchero. Vill inte att de ska vara släkt. Jag vill ha avkommor med dubbla gulgener.

Jag undrar även om det är utrett färdigt om det går att betäcka perlino med perlino?
Varför skulle det INTE gå att betäcka perlino med perlino menar du?
 
Finns inom hundavel restriktioner för vissa färgkorsningar pga recessiva anlag som kan vara förödande för individen. Tex collie med färgen blue merle.
Ja det vet jag. Men gulanlaget är inte ett sådant anlag på häst. Det finns inga sjukdomsgener kopplade till gulanlaget, så det är riskfritt på det sättet att skapa en "dubbelgul". Därför undrade jag om TS vet något om just perlino (dvs dubbelgul på brun bas) som jag inte vet.
 
Ja det vet jag. Men gulanlaget är inte ett sådant anlag på häst. Det finns inga sjukdomsgener kopplade till gulanlaget, så det är riskfritt på det sättet att skapa en "dubbelgul". Därför undrade jag om TS vet något om just perlino (dvs dubbelgul på brun bas) som jag inte vet.
Och det vet jag 😁

Jag antog att TS undrade pga eventuella risker som hen inte kände till.
 
Inom min ras är gult väldigt vanligt, och dubbelgult något vissa uppfödare undviker eftersom det kan ge solkänsliga hästar. Vet inte om det blir samma för vanliga hästar dock, min ras har vädligt tunn hårrem.
 
Screenshot_20240704-132059~2.png

Lite suddig bild för jag tog den från en film men den här hästen är inte skimmel utan någon (dubbel) gul variant.
 
Hej. Jag söker efter gul hingst som inte är från verbena Dressage då jag tänkte betäcka 2 ston, och den ena med Zucchero. Vill inte att de ska vara släkt. Jag vill ha avkommor med dubbla gulgener.

Jag undrar även om det är utrett färdigt om det går att betäcka perlino med perlino?


Har du några krav/önskemål förutom färg? Storlek, ras, användningsområde?
 
Om man tänker typ SWB eller liknande stamböcker eftersom du tar Zucchero som exempel:

I Sverige finns Viggo B MagiQ. Han är hoppstammad och har gulanlaget från mödernet så inte släkt med Verbenas. Dock endast Accepterad inom SWB.
Har även funnits en Convalj Q Tap, också mer hopp, som är godkänd i AES (har inte koll på vad det blir för papper i SWB). Från Dragon i 4e led.

Internationellt finns bl.a. Quasi Gold MD (e.Quaterback) och sonen Qaside (ue. RFF The Alchemist xx), vet att Qaside har avkommor i Sverige men inte hur tillgängligheten ser ut i nuläget.

Vill du ha en dressyrinriktad häst men inte bryr dig så mycket om ras/papper kan du kanske titta på PRE. Eller om du vill ha en lite mindre men mer allroundinriktad häst kanske Connemara eller Ridponny.
 
Om man tänker typ SWB eller liknande stamböcker eftersom du tar Zucchero som exempel:

I Sverige finns Viggo B MagiQ. Han är hoppstammad och har gulanlaget från mödernet så inte släkt med Verbenas. Dock endast Accepterad inom SWB.
Har även funnits en Convalj Q Tap, också mer hopp, som är godkänd i AES (har inte koll på vad det blir för papper i SWB). Från Dragon i 4e led.

Internationellt finns bl.a. Quasi Gold MD (e.Quaterback) och sonen Qaside (ue. RFF The Alchemist xx), vet att Qaside har avkommor i Sverige men inte hur tillgängligheten ser ut i nuläget.

Vill du ha en dressyrinriktad häst men inte bryr dig så mycket om ras/papper kan du kanske titta på PRE. Eller om du vill ha en lite mindre men mer allroundinriktad häst kanske Connemara eller Ridponny.
Tack!
 
Perlino kallas på svenska även pärlvit, det är som sagt brun med dubbla gulanlag.

Silveranlag ger mycket riktigt också en ögondefekt, MCOA, som är allvarligare med dubbla silveranlag.
Då förstår jag. Trodde silveranlag var pärlvit. Du skriver också om silveranlag. Har pärlvit defekter? Vilka färger ger silveranlag?
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
250
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
1 896
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 654
Fordon Jag har nu fått veta att det är termostathuset på peugeoten som läcker. Det kostar drygt 6000 att laga. Jag var i kontakt med en som...
2
Svar
30
· Visningar
2 910
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp