Ytterligare en fråga. Vad heter gulbrun på engelska?
Om du läser brittisk litteratur och brittiska härstamningar ska du dock vara medveten om att hästar som är "dun" oftast är gulbruna och inte blacka. I brittisk engelska har "dun" länge använts för både gulbrun och brunblack trots att det är två olika färger. Black finns t ex inte hos Connemara, men det är ändå vanligt ,med "dun" i stamböckerna. Black finns hos t ex shetland och Highland så där kan "dun" vara både brunblack och brungul.
 
Om du läser brittisk litteratur och brittiska härstamningar ska du dock vara medveten om att hästar som är "dun" oftast är gulbruna och inte blacka. I brittisk engelska har "dun" länge använts för både gulbrun och brunblack trots att det är två olika färger. Black finns t ex inte hos Connemara, men det är ändå vanligt ,med "dun" i stamböckerna. Black finns hos t ex shetland och Highland så där kan "dun" vara både brunblack och brungul.
Tack för info!
 
För sakens skull.
De korrekta svenska benämningarna för de dubbelgula färgerna är som följer:

"dubbelgul" oavsett grundfärg kallas för blåögd gräddvit. Det är egentligen den benämning som rekommenderas att användas vid registrering av dem, eftersom det i många fall är omöjligt att veta vilken grundfärg de har. (engelsk benämning "blue eyed cream")
dubbelgul fux = gulvit (engelsk benämning "cremello")
dubbelgul brun = pärlvit (engelsk benämning "perlino")
dubbelgul svart = sotvit (engelsk benämning "smokey cream")

(avstår från att blanda in fler färganlag, där det ibland kan bli ännu krångligare)
 
För sakens skull.
De korrekta svenska benämningarna för de dubbelgula färgerna är som följer:

"dubbelgul" oavsett grundfärg kallas för blåögd gräddvit. Det är egentligen den benämning som rekommenderas att användas vid registrering av dem, eftersom det i många fall är omöjligt att veta vilken grundfärg de har. (engelsk benämning "blue eyed cream")
dubbelgul fux = gulvit (engelsk benämning "cremello")
dubbelgul brun = pärlvit (engelsk benämning "perlino")
dubbelgul svart = sotvit (engelsk benämning "smokey cream")

(avstår från att blanda in fler färganlag, där det ibland kan bli ännu krångligare)
Tack!
 
Lånar tråden lite och undrar vilka anlag som krävs för denna färgen? För detta är väl en smokey cream?
Screenshot_20220601-141341_Instagram.jpg
 
Nej, smokey cream ser ut som övriga "blåögda gulvita", inte sådär mörk. Med tanke på ögonfransarna skulle jag gissa på att den är pearl.
Okej, jag blir så förvirrad av alla olika namn😅. Trodde pearl och perlino var samma men på olika språk? Men en dubbelgul är alltså alltid en blåögd gräddvit oavsett grundfärg? Vad krävs då för en pearl som den på bilden?
 
....och så har vi denna som jag då trott är pearl/perlino. Men vad är detta för benämning och vilka anlag ligger bakom färgen?
Screenshot_20240715_140436_Facebook.jpg
 
Okej, jag blir så förvirrad av alla olika namn😅. Trodde pearl och perlino var samma men på olika språk? Men en dubbelgul är alltså alltid en blåögd gräddvit oavsett grundfärg? Vad krävs då för en pearl som den på bilden?

Nej pearl är en annan gen, på samma locus som cream. Fast den är "svagare" kan man säga, så den syns inte i bara enkel upplaga, bara i dubbel eller kombinerat med cream.
 
Sedan kan de spanska benämningarna nog förvirra lite, tror inte att de alltid benämner färgerna efter genetiken utan mer beskriver hur de ser ut. Och vissa spanska namn liknar namn på andra färger på engelska.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
472
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 039
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 996
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 100
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp