Herregud, kommer aldrig lära mig färggenetik. Men vilka färger rent spontant har hästarna på bilderna?

Den första skulle jag säga svart dubbel pearl och den andra gulbrun pearl. Men har inte sett så många olika varianter/nyanser av varje så kan finnas visst överlapp i fenotyp (utseende), i så fall behövs gentest för att veta säkert.

Sedan finns även en gen som heter Champagne som också kan se liknande ut men det ser ut som spanska hästar och då är pearl mer troligt. Men på t.ex. en quarter skulle det kunna vara Champagne.
 
Hittade denna listan på Brittiska PRE-förbundet med engelska namn på färger och deras spanska motsvarighet.

Bay (Castaña/o)Agouti Locus & Extension Locus
Black (Negra/o)Agouti Locus & Extension Locus
Buckskin (Baya/o) – Cream Locus
Chestnut (Alazan)Extension Locus
Chestnut-Dun (PRE-variant) – Extension Locus / Dun Locus
Cream-Pearl (Perlina/o) – Cream Locus / Pearl Locus
Cremello (Cremela/o) – Cream Locus
Dun (PRE-variant) – Dun Locus, Agouti Locus & Extension Locus
Grey (Torda/o) – Grey Locus
Grullo (PRE-variant) – Dun Locus, Agouti Locus & Extension Locus
Pearl Homozygous (Isabela) – Pearl Locus
Perlino (Perla) – Cream Locus
Seal BrownAgouti Locus & Extension Locus
Smokey-Black (Negra Ceniza/o) – Cream Locus
Smokey-Cream (Negra Crema) – Cream Locus
Smokey-Grullo – Cream Locus/Dun Locus, Agouti Locus & Extension Locus

Så på spanska används alltså "Perlina/Perlino" för kombinerad cream/pearl medans "Perla" är det som på engelska kallas Perlino. Och "Isabela" verkar vara dubbel pearl och inte svenskans isabell. Och "Baya" är inte Bay=Brun utan Buckskin=Gulbrun. Vad isabell/palomino heter på spanska verkar de ha glömt att nämna.

Här verkar de också skilja på Cr och prl locus, jag har för mig att jag har läst att det ska vara samma, men de brukar i alla fall nämnas som besläktade gener.

Källa: https://bapsh.co.uk/pre-coat-colours-their-genetic-inheritance/
 
Sedan kan de spanska benämningarna nog förvirra lite, tror inte att de alltid benämner färgerna efter genetiken utan mer beskriver hur de ser ut. Och vissa spanska namn liknar namn på andra färger på engelska.
Även britterna benämner färgerna efter hur de ser ut istället för vilka gener som ger färgen ifrågan.
 
Om man tänker typ SWB eller liknande stamböcker eftersom du tar Zucchero som exempel:

I Sverige finns Viggo B MagiQ. Han är hoppstammad och har gulanlaget från mödernet så inte släkt med Verbenas. Dock endast Accepterad inom SWB.
Har även funnits en Convalj Q Tap, också mer hopp, som är godkänd i AES (har inte koll på vad det blir för papper i SWB). Från Dragon i 4e led.

Internationellt finns bl.a. Quasi Gold MD (e.Quaterback) och sonen Qaside (ue. RFF The Alchemist xx), vet att Qaside har avkommor i Sverige men inte hur tillgängligheten ser ut i nuläget.

Vill du ha en dressyrinriktad häst men inte bryr dig så mycket om ras/papper kan du kanske titta på PRE. Eller om du vill ha en lite mindre men mer allroundinriktad häst kanske Connemara eller Ridponny.
Convalj är bara accepterad och tar ju sig inte runt en 120 så🙈 Men det kanske inte spelar ngn roll för vissa, alla har ju olika avelsmål. För att fylla på din lista har jag ett namn till, Vanilla Ice de Tamise e.Kasanova de la pomme hos Stal de Muze. Ung och inte gjort ngt direkt ännu.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
433
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 028
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 358
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 953

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp