SWB, hög ridbarhet och hög hållvarhet?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Corax
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 3 300
Zafferano?

Annars har vi 4st e: For Romance I i stallet där en inte är inriden än, men de andra är 8-10 år och har jättefin ridbarhet alla tre (tävlar upp till svår klass, min är yngst av de ridna och har precis kvalat till MSVA. Den som går svår klass är riden och utbildad av en ung tjej som haft honom sen han var 4). Alltså de har kvalitéer och talang för tävling, men är även ridbara för vanliga människor.

Hållbarhetsmässigt så har de skador jag känner till varit av typen ”bula från smäll i hagen”.
Ja jag har varit inne lite på honom eftersom både du och @Amanda_F verkar ha såna vänliga avkommor.

Skulle jag kunna garantera ett gult föl e. Zafferano så hade jag kunnat fundera på det men jag vill verkligen inte ha en fux...

Helst skulle jag ju gärna betäcka med Total Hope men vet inte om det går att få tag på honom här i Sverige. Någon som vet? Och sen kanske det blir lite väl dyrt? På ett 17-årigt maidensto dessutom. 🤪

Ja jag har varit inne lite på honom eftersom både du och @Amanda_F verkar ha såna vänliga avkommor.

Skulle jag kunna garantera ett gult föl e. Zafferano så hade jag kunnat fundera på det men jag vill verkligen inte ha en fux...

Helst skulle jag ju gärna betäcka med Total Hope men vet inte om det går att få tag på honom här i Sverige. Någon som vet? Och sen kanske det blir lite väl dyrt? På ett 17-årigt maidensto dessutom. 🤪

Jag känner en avkomma efter Total Hope, fantastisk trevlig häst! Superbra psyke och väldigt fin modell. Helt okomplicerad vid inridning, det var bara att hoppa upp och rida och då var den väldigt lite hanterad innan.

Nu är hon inte jättegammal men skulle även tänka ung hingst med bra spermakvalitet.
Om du gillar Sibelius så finns ju hans lillebror Santorio ( Vivaldon-Prestige-Master) som är pappa till min åring.
Jag tror de ska visa honom i år igen. Förra året tror jag han missade pga någon sårskada.
Jag var helt säker på att jag skulle få en fux igen eftersom jag fick en efter Vivaldon men ut kom en svart unge med stjärn. 😄

Hon verkar snäll så här långt o Santorio är supertrevlig.
Sen verkar Zafferano lämna väldigt trevliga avkommor och även For Romance som redan nämnts.
St Schufro är väl också en fin hingst. Var flera som rekommenderade honom när jag skulle betäcka.😊
Vad kul ändå! Hoppas du får en liten fin fölis nästa år. Det är verkligen otroligt roligt men också väldigt ångestframkallande..😂

Hon har väl inte sagt att det skulle vara någon sanning? Konstig tolkning.
Jag använde bara @Amanda_F s egna ord, inlägg #17: Hon ville inte skriva om hingstar då, citat: ”jag tycker inte att det är lämpligt att mina personliga åsikter som är helt ovetenskapliga blir någon sorts sanning.”

Så, det är ju precis det hon har sagt. Att hennes ovetenskapliga åsikter om hingstar blir sanning, och därför vill hon inte skriva ut dem.

Och det borde väl gälla såväl negativt som positivt, i konsekvens namn?

Nu är hon inte jättegammal men skulle även tänka ung hingst med bra spermakvalitet.
Om du gillar Sibelius så finns ju hans lillebror Santorio ( Vivaldon-Prestige-Master) som är pappa till min åring.
Jag tror de ska visa honom i år igen. Förra året tror jag han missade pga någon sårskada.
Jag var helt säker på att jag skulle få en fux igen eftersom jag fick en efter Vivaldon men ut kom en svart unge med stjärn. 😄

Hon verkar snäll så här långt o Santorio är supertrevlig.
Sen verkar Zafferano lämna väldigt trevliga avkommor och även For Romance som redan nämnts.
St Schufro är väl också en fin hingst. Var flera som rekommenderade honom när jag skulle betäcka.😊
Vad kul ändå! Hoppas du får en liten fin fölis nästa år. Det är verkligen otroligt roligt men också väldigt ångestframkallande..😂
Tack för tipsen!
Nu är det ju högst osäkert hur det blir i slutändan men tänker att det är bra att vara förberedd ifall det blir betäckning. 😅

Jag använde bara @Amanda_F s egna ord, inlägg #17: Hon ville inte skriva om hingstar då, citat: ”jag tycker inte att det är lämpligt att mina personliga åsikter som är helt ovetenskapliga blir någon sorts sanning.”

Så, det är ju precis det hon har sagt. Att hennes ovetenskapliga åsikter om hingstar blir sanning, och därför vill hon inte skriva ut dem.

Och det borde väl gälla såväl negativt som positivt, i konsekvens namn?
Vi kanske kan släppa detta? Jag tycker inte att det är konstigt att man gärna highlightar positiva saker men håller negativa och personliga åsikter för sig själv. Om fler gjorde så så skulle klimatet på nätet bli så mycket bättre...

Funderingarna går lite kring att betäcka min swb och jag har såklart lite koll på en del hingstar. Men det är ju alltid ett sammelsurium av 'reklam' och försäljnings'knep'.
I mitt fall ska jag avla till mig själv och jag vill ha en avkomma som rör sig lagom och har väldigt bra psyke (mamman är en riktigt bra 'tanthäst' utan att vara tråkig så jag behöver inte kompensera där) samt är korrekt i exteriör (stoet något raka hasvinklar och äldre lite grövre modell).
Helst en beprövad hingst som får hållbara avkommor. Eller en yngre hingst ur riktigt bra, friska, linjer.

Och ingen fux. 🫣

Kom med era tankar!
Kanske göra en Negro på fryst? Hållbara är de definitivt.

Jag har ju en Suarez valack, 4 år, och är med i någon FB grupp med avkommor till honom och han verkar ge fantastiskt temperament. Min är heeeelt okomplicerad och rör sig bra, fick diplom förra året.
Vet dock inte om man kan få tag på några strån från honom längre.
Annars tycker jag också For Romance I gett väldigt mycket trevligt.

Jag har ju en Suarez valack, 4 år, och är med i någon FB grupp med avkommor till honom och han verkar ge fantastiskt temperament. Min är heeeelt okomplicerad och rör sig bra, fick diplom förra året.
Vet dock inte om man kan få tag på några strån från honom längre.
Annars tycker jag också For Romance I gett väldigt mycket trevligt.
Vi hade en 3-åring e Suarez i stallet en kort period och den var verkligen supertrevlig. Så himla mjuk och snäll i all hantering! Såg väldigt okomplicerad ut i ridningen också.

Vet inte om det är ett elakt rykte eller om det ligger något i det. Men har för mig att jag hört att Suarez ger en del lösa benbitar.🤔

Ja han är absolut ett alternativ men hur stort ger han och hur är ridbarhet/temperament på avkommorna?
Indexet säger normal mot under genomsnittlig storlek med hög säkerhet. Temperamentet är jag lite partisk på då jag är helt såld på blodet men jag skulle säga tänkande, lagom känsliga hästar med god arbetsmoral.
Jag skulle säga att han passar bäst till väl typade ston med lite längre linjer och normal till god skritt. Han get god trav, galopp, temperament och ridbarhet, avkommorna har ofta utpräglat god balans och talang för samling.

Hans pappa Sezuan fick väl dispens pga OCD, sen vet jag inte hur nedärvningen sett ut.
Japp han var inte godkänd hos swb när Platina föddes så hon är reggad som oldenburger.😊
Men även hon är helt fri på röntgen så om jag tar föl på henne får hennes unge gröna papper.

Frågan är hur mycket uppväxten spelar roll kontra arv. Får de växa upp i flock på lösdrift minskar säkert risken.

Liknande trådar

Avel Mitt nyligen inköpta Gotlandsrussto har ett helt fantastiskt psyke och är en perfekt liten kör -och barnponny. Supertrygg, lugn och... 2
Svar
25
· Visningar
3 703
Avel Detta kommer att bli mitt första föl och jag känner att jag kanske inte alls är så påläst som jag borde vara. Kan ingenting men pluggar...
Svar
18
· Visningar
3 761
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 468
Avel jag har precis köpt ett 4 årigt fbl sto som jag har lite funderingar på o betäcka nu i år... Hon är E: Cajun Cadet och UE Jape... 2
Svar
21
· Visningar
3 507
Senast: token
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka