Hur var ni i tonåren?

Status
Stängd för vidare inlägg.

L(i)FE

Trådstartare
Jag gör en tråd om dethär för att jag tycker att det kanske kan vara kul att höra andras erfaren heter!
Men jag skulle vilja veta hur andra var när ni var unga! Alltså ni som inte är unga nu. Var ni perfekta och fel fria eller lärde ni er från era miss tag och erfaren heter? Gjorde ni alltid som era föräldrar eller andra vuxna sa eller gjorde ni nånting som ni inte fick ibland?
Tillexempel: Drack ni alkohol innan ni var 18? Rökte ni? Smet ni ut på natten? Gick ni på fest fast ni inte fick? Ljög ni om vem ni har hos? Åkte ni till nåt ställe som ni inte fick? Hade ni nån hemlig pojkvän eller flickvän som inte era föräldrar eller andra vuxna visste om att ni var ihop med?
Eller var nu alltid perfekta små barn som satt hemma och var jätte lydiga och inte gjorde minsta lilla sak som kanske var "fel"?
Och ifall det är nån som är ung nu som vill och kan svara så hur är ni?
 
Jag är LÅNGT FRÅN perfekt och jag lär mig av mina miss tag helatiden! Om både små och stora saker och jag tycker att det är så det ska vara också så jag har inga problem att stå för det!
Jag dricker inte röker inte går inte på fest inget sånt. Och jag har inga hemliga vänner eller absolut inte nån hemlig pojkvän. Därimot så HAR jag haft såkallat hemliga vänner och det miss taget har jag lärt mig och kommer INTE att göra om 👍
Men jag är ändå ansvars full om detmesta och det vet även dom som känner mig. Och jag har ALLTID djuren i förstahand o avsett om det är mina egna eller att jag tar hand om nånannans så är dom ALLTID nummer ett förmig och jag skulle ALDRIG slarva med det ❤️
 
Ingen är perfekt och misstag är till för att läras av. Jag var rätt så lugn som tonåring. Visst testade jag gränser som att skolka, röka och liknande men kände inte något behov av att göra nått mer. Reglerna fanns till för att förbereda oss för vuxenlivet, inte för att göra oss olyckliga.

För att ta som exempel så ville mamma att grundskolebetyg skulle vara godkända i matte, svenska och engelska för att jag skulle komma in på gymnasiet så jag kunde utbilda mej och få ett jobb. Det kunde jag förstå vitsen med eftersom jobb innebär lön som ger mej större friheter.

Dessutom hade jag häst så den biten var jag noga med att sköta 😃
 
Felfri är väl ingen. Men för att svara på några frågorna

Jag drack alkohol som sjuttonåring. Aldrig rökt. Ljög aldrig om var jag var eller om min pojkväns vara eller icke vara.
Hade häst från elva års ålder, så jag skötte mig och prioriterade mina djur.
Tack för svaret!
Och ja man måste ju sköta sig bra med detmesta när man har djur ❤️
 
Ingen är perfekt och misstag är till för att läras av. Jag var rätt så lugn som tonåring. Visst testade jag gränser som att skolka, röka och liknande men kände inte något behov av att göra nått mer. Reglerna fanns till för att förbereda oss för vuxenlivet, inte för att göra oss olyckliga.

För att ta som exempel så ville mamma att grundskolebetyg skulle vara godkända i matte, svenska och engelska för att jag skulle komma in på gymnasiet så jag kunde utbilda mej och få ett jobb. Det kunde jag förstå vitsen med eftersom jobb innebär lön som ger mej större friheter.

Dessutom hade jag häst så den biten var jag noga med att sköta 😃
Tack för ditt svar också!
Jag håller med att domflesta reglerna finns det oftast en bra andledning för. Men jag tror att domflesta ändå bryter mot några regler för att testa gränser som du skrev!
 
Jag gör en tråd om dethär för att jag tycker att det kanske kan vara kul att höra andras erfaren heter!
Men jag skulle vilja veta hur andra var när ni var unga! Alltså ni som inte är unga nu. Var ni perfekta och fel fria eller lärde ni er från era miss tag och erfaren heter? Gjorde ni alltid som era föräldrar eller andra vuxna sa eller gjorde ni nånting som ni inte fick ibland?
Tillexempel: Drack ni alkohol innan ni var 18? Rökte ni? Smet ni ut på natten? Gick ni på fest fast ni inte fick? Ljög ni om vem ni har hos? Åkte ni till nåt ställe som ni inte fick? Hade ni nån hemlig pojkvän eller flickvän som inte era föräldrar eller andra vuxna visste om att ni var ihop med?
Eller var nu alltid perfekta små barn som satt hemma och var jätte lydiga och inte gjorde minsta lilla sak som kanske var "fel"?
Och ifall det är nån som är ung nu som vill och kan svara så hur är ni?
Felfri definitivt inte men jag gjorde inget direkt som jag inte fick..jag hade nog inte ens några regler på det sättet så kunde inte bryta mot något heller. Jag hade nog mer "gör helst inte såhär" rekommendationer.
 
För mig handlar det inte om att sköta sig bra utan mer om just prioritering.
Ja det är nog ungefär samma som jag menar med att sköta sig bra. Eller jag kanske miss förstog dig men jag menade med att ta hand om djuret och att tillexempel man kanske inte kan vara på fest osv om man ska till stallet på morgonen. Men det kanske inte var så du menade?
 
Felfri definitivt inte men jag gjorde inget direkt som jag inte fick..jag hade nog inte ens några regler på det sättet så kunde inte bryta mot något heller. Jag hade nog mer "gör helst inte såhär" rekommendationer.
Okej men hade du inga regler tillexempel att du inte fick röka eller dricka alkohol eller nånting heller? Eller att dina föräldrar eller andra vuxna skulle veta var du var eller nånting sånt?
 
Ja det är nog ungefär samma som jag menar med att sköta sig bra. Eller jag kanske miss förstog dig men jag menade med att ta hand om djuret och att tillexempel man kanske inte kan vara på fest osv om man ska till stallet på morgonen. Men det kanske inte var så du menade?
Nja, jag kunde mycket väl vara på fest kvällen innan jag hade stalltjänst. Men jag prioriterade inte pojkvän före stall.
 
Okej men hade du inga regler tillexempel att du inte fick röka eller dricka alkohol eller nånting heller? Eller att dina föräldrar eller andra vuxna skulle veta var du var eller nånting sånt?
Nej, inget sånt alls. Det är mer att dom skulle säkerligen blivit väldigt besvikna om jag började röka eller om jag drack för mycket. Dom var mer för frihet under ansvar..jag hade inte någon anledning direkt att hålla något hemligt heller just för att jag inte hade några sådana regler så behovet av att ljuga för dom med sådant fanns liksom inte.
 
Jag gjorde revolt tidigt efter en traumatisk barndom. Drack orimliga mängder alkohol, rökte både hasch och vanliga cigaretter. Var otroligt osäker.

Tur jag hade hästarna annars hade det nog gått åt skogen för mig. De höll mig hyfsat på mattan. Sen drog mamma med mig långt ifrån min stad jag växte upp i och iden nya staden fick jag börja om. Det var troligen det bästa som kunde hända.
 
Jag var väldigt ansvarsfull som barn. Det blir lätt så om föräldrarna inte ger en riktlinjer. Jag kände själv att jag behövde styrning, fast jag var inte medveten om det då. Jag hittade andra sätt och andra vuxna att få det från. Ett exempel är att jag via barnprogram på teven lärde mig när det var dags att gå och lägga sig.
 
Nej, inget sånt alls. Det är mer att dom skulle säkerligen blivit väldigt besvikna om jag började röka eller om jag drack för mycket. Dom var mer för frihet under ansvar..jag hade inte någon anledning direkt att hålla något hemligt heller just för att jag inte hade några sådana regler så behovet av att ljuga för dom med sådant fanns liksom inte.
Okej! Ja alla föräldrar och andra är ju säkert o lika hur dom gör med regler och sånt!
 
Jag gjorde revolt tidigt efter en traumatisk barndom. Drack orimliga mängder alkohol, rökte både hasch och vanliga cigaretter. Var otroligt osäker.

Tur jag hade hästarna annars hade det nog gått åt skogen för mig. De höll mig hyfsat på mattan. Sen drog mamma med mig långt ifrån min stad jag växte upp i och iden nya staden fick jag börja om. Det var troligen det bästa som kunde hända.
Vad bra att du kunde börja om och att det blev bättre då! Och såklart att du hade hästarna ❤️
 
Jag var på språkresa och ridläger tre veckor till England när jag var 14, åkte med en ett år äldre kompis och det blev att jag testade både öl och cider men drack aldrig så jag var full.
Var överlycklig den dagen jag slutade 9:an som 15-åring, äntligen skulle jag slippa mina sk klasskamrater och jag håller fortfarande avstånd, vägrar all kontakt och hängde inte med dem efter skolan. 🥳

Jag hade aldrig någon ungdomsrevolt eller olämpliga vänner/pojkvänner. När jag var 16 flyttade jag hemifrån, hyrde lägenhet med en kompis på gymnasiet och skötte min ekonomi själv. Betalde hyran, köpte och lagade mat och skötte min egen tvätt. Levde på pengar från sommarjobb, studiebidrag och hyresbidrag. Åkte på helgerna till mina morföräldrar och skötte deras mjölkdjur under gymnasietiden.

Mina föräldrar bodde då i södra delen av landet och jag i norra. Jag ville inte flytta med utan fick efter en del diskussioner stanna kvar när flyttlasset gick då jag var rädd för att bli mobbad igen, som jag blivit från det att jag började i skolan i årskurs 3 - 9 när vi hade flyttat från där vi bodde när jag gick 1 - 2.

Hade tjuvrökt redan som 12-åring men fastnade aldrig och gillar inte rökning. Hade några fester i gymnasiet men var på det stora hela väldigt skötsam och tog tidigt ansvar från det jag var liten, vilket bidrog till att jag fick flytta hemifrån redan som 16. Skolkade inte trots att min kompis jag hyrde med skolkade så jag tror inte hon hade fullständigt betyg när hon gick ut. Vi läste som tur var olika linjer och jag prioriterade skolan framför att ligga hemma och sova som hon gjorde.

Jag började övningsköra med pappa när jag var 15, vi höll till på en stor parkering där jag fick lära mig att backa, parkera, växla, hitta draglägen mm. Sen fortsatte vi med övningskörandet varje sommar då jag sommarjobbade på samma stora bygge som han jobbade på. Tog körkortet hur enkelt som helst när jag fyllt 18.
 
Jag var väldigt ansvarsfull som barn. Det blir lätt så om föräldrarna inte ger en riktlinjer. Jag kände själv att jag behövde styrning, fast jag var inte medveten om det då. Jag hittade andra sätt och andra vuxna att få det från. Ett exempel är att jag via barnprogram på teven lärde mig när det var dags att gå och lägga sig.
Det låter sorgligt men jag vet ju inte om du tyckte det?
Men jag an tar att det var när du var liten så efter som att du skrev om barn program. Var du lika när du var i ton åren också?
 
Jag var väldigt "snäll" som tonåring, lite väl förnuftig nu i efterhand.

Jag drack visserligen före jag var 18 men det var inte så ofta och inte så mycket. Mina föräldrar sa att om vi inte drack eller använder tobak innan vi fyllde 18 år så skulle dom betala vårt körkort så jag sa väl inte till dem att jag drack men jag tror dom visste och inte tyckte att det var någon stor grej. Hade inga hemliga kompisar eller någon kille (inte offentligt heller). Hade inga direkta regler hemma, behövde nog inte det eftersom jag skötte mig ändå.

Tror inte att jag har skolkat från en enda lektion i livet, lärarna sa att man inte fick det så då gjorde jag inte det 😁

Jag var mycket i stallet och de helger jag hade stalltjänst hade jag en tendens att ta ut mig på helgen och sova alldeles för lite vilket gjorde att jag kände mig sjuk på måndag och var hemma från skolan. Det fick jag någon kommentar om från mina föräldrar och tror att jag skärpte mig sen. Men å andra sidan for jag till skolan nån dag när jag mådde illa för tänkte att det bara var trötthet men sen kräktes jag på skolan så jag var lite väl "duktig" ibland.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 463
Senast: TinyWiny
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
931
Senast: Rosett
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 566
Senast: SiZo
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 948
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp