Häst bet flicka i ansiktet – Experten: Lägg inte leder i hästhagar

Är det en stängd grind/färist under betesperioden kan man utgå från att det finns betesdjur. Det borde inte vara en överaskning om de dyker upp i vart fall. Och finns det inget staaket/färist så är det osannolikt att det dyker upp betesdjur.

Min erfarenhet är att grindarna oftast är stängda året runt trots att djuren bara går där på sommarhalvåret så en stängd grind behöver inte alls betyda att det är djur i hagen just då.
 
Det är inte alls någon självklarhet på många ställen jag varit på. Det betas delar av året eller vartannat år nöt, vartannat år får tex. Framförallt kan man inte alltid veta det när man planerar sin vandring från andra delen av landet, utan räknar med att det som står som utpekad rast/tältplats också kan användas som det om inget akut inträffat.

Givetvis tar det inte bort ansvaret för den som vistas därinne och man får utgå ifrån att det alltid kan finnas någon form av djur där, men när det samtidigt är utpekad rastplats och plats för övernattning kan man ju inte göra så mycket annat som vandrare än att anta att det är bedömt rimligt säkert att sova därinne? Det går ju inte direkt att teletransportera sig till något lämpligare ställe när man är på vandring, och i naturreservat hade jag definitivt inte övernattat på annat ställe än rekommenderat?

Oj, känns ju som att man verkligen hade velat veta om det är djur innan man stannar där över natten! :nailbiting:
 
Oj, känns ju som att man verkligen hade velat veta om det är djur innan man stannar där över natten! :nailbiting:

Det är rätt vanligt att man rekommenderar övernattning i vindskydden om det är ett ställe med nöt ute, eller att det finns någon enklare inhägnad som man ska sätta upp sitt tält i just för att inte något nyfiket djur ska fastna i tältlinor eller kliva på tältet så att det blir full panik. :) Men sånt är ju som sagt svårt att veta på förhand om man inte är från trakten och har planerat sin rutt utifrån karta och regler för det aktuella reservatet så att det är där man ska övernatta.
 
Det är rätt vanligt att man rekommenderar övernattning i vindskydden om det är ett ställe med nöt ute, eller att det finns någon enklare inhägnad som man ska sätta upp sitt tält i just för att inte något nyfiket djur ska fastna i tältlinor eller kliva på tältet så att det blir full panik. :) Men sånt är ju som sagt svårt att veta på förhand om man inte är från trakten och har planerat sin rutt utifrån karta och regler för det aktuella reservatet så att det är där man ska övernatta.

Sån info måste ju stå där man hittar annan info om vandringsleden tycker jag. Lämpligast på kommunens hemsida eller motsvarande.
 
Det är inte alls någon självklarhet på många ställen jag varit på. Det betas delar av året eller vartannat år nöt, vartannat år får tex. Framförallt kan man inte alltid veta det när man planerar sin vandring från andra delen av landet, utan räknar med att det som står som utpekad rast/tältplats också kan användas som det om inget akut inträffat.

Givetvis tar det inte bort ansvaret för den som vistas därinne och man får utgå ifrån att det alltid kan finnas någon form av djur där, men när det samtidigt är utpekad rastplats och plats för övernattning kan man ju inte göra så mycket annat som vandrare än att anta att det är bedömt rimligt säkert att sova därinne? Det går ju inte direkt att teletransportera sig till något lämpligare ställe när man är på vandring, och i naturreservat hade jag definitivt inte övernattat på annat ställe än rekommenderat?

Jag förstår inte riktigt din invändning. Både får och kor är djur, jag skrev inte att en grind var tecken på ett visst djurslag utan bestesdjur i största allmänhet.

Om man inte kan läsa sig till i informationen om leden så kanske den lokala turistbyrån kan hjälpa, oavsett om det står eller inte så bör man räkna med djur åtminstone sommarhalvåret och definitivt om det finns stängda grindar. Överlag skulle jag aldrig räkna med att en vandringsled är djurfri om jag inte hade gått den nyligen. Saker och ting kan ändras.

Oavsett var du tältar i naturen så kan du inte vara säker på att inte få påhälsning av djur, det finns vilda djur utanför hagarna (och i ibland) och i hagar så tamdjur och ibland vilda. Och i fjällvärden finns det halvtama renar. Det är en del av att campa i naturen och normalt är det inte farligt, men man kan aldrig vara 100% säker.
 
Sån info måste ju stå där man hittar annan info om vandringsleden tycker jag. Lämpligast på kommunens hemsida eller motsvarande.
Det står vanligen skulle jag tro, däremot skulle jag inte lita på att inforn är helt uppdaterad. Vill man vara säker så får man planera att tälta i en inhängnad campingplats eller ta in på vandrarhem eller något. JAg har tältat på många platser, den enda gång blev "störd" var i sydafrika. Ett gäng lejon både förde väsen och vistades i området. I och för sig permanenta tält, men det var tältduk mellan mig och lejonen. Det var säkert andra djur där också på natten (det var det dagtid i vart fall), inte för att jag noterade dem.
 
Min erfarenhet är att grindarna oftast är stängda året runt trots att djuren bara går där på sommarhalvåret så en stängd grind behöver inte alls betyda att det är djur i hagen just då.
På vilket sätt menar du att det jag skriver inte stämmer? Mig veterligt har jag inte skrivit att grind garanterar att det finns djur - bara att man bör utgå från det. Inte har jag skrivit att grindar är öppna på vintern heller.
 
Jag förstår inte riktigt din invändning. Både får och kor är djur, jag skrev inte att en grind var tecken på ett visst djurslag utan bestesdjur i största allmänhet.

Om man inte kan läsa sig till i informationen om leden så kanske den lokala turistbyrån kan hjälpa, oavsett om det står eller inte så bör man räkna med djur åtminstone sommarhalvåret och definitivt om det finns stängda grindar. Överlag skulle jag aldrig räkna med att en vandringsled är djurfri om jag inte hade gått den nyligen. Saker och ting kan ändras.

Oavsett var du tältar i naturen så kan du inte vara säker på att inte få påhälsning av djur, det finns vilda djur utanför hagarna (och i ibland) och i hagar så tamdjur och ibland vilda. Och i fjällvärden finns det halvtama renar. Det är en del av att campa i naturen och normalt är det inte farligt, men man kan aldrig vara 100% säker.

Nu har jag ju inte på något sätt antytt att lederna borde vara djurfria, utan bara att man rimligen bör kunna anta att det är okej att bete sig så att man följer reglerna för det aktuella reservatet? Dvs att står det anvisad tältplats på ett ställe så utgår jag från att det inte är samma hage som man släpper sin folkilskna gamla tjur i? Hade aldrig fått för mig att tälta i en hage där det inte är anvisat, men är det så utgår jag ifrån att den som planerat området har en god anledning till att lägga tältplatsen just där.

Renar har jag haft "på" tältet många gånger, men aldrig varit orolig eftersom jag placerat tältet på ett sätt så att det inte ligger på en yta där det är troligt att en hel hjord springer okontrollerat förbi om något händer. Att de går fram och nosar är i regel inget problem, om man håller inne sina tältlinor så att det inte är risk att någon fastnar. Precis som att jag inte smäller upp tältet precis på något som ser ut att vara ett välanvänt älgstråk eller vildsvinsstig. (Någon gång har jag varit klantig ifråga om älg, och blivit högljutt fnyst på när jag gått och lagt mig.)
 
Fast om det är helt naturligt för en häst att bita ett barn i ansiktet för att barnet går fram - så kanske just hästar ska undvikas i hagar på vandringsleder och liknande. Åtminstone i närheten av bostadsbebyggelse där ju barn inte alltid har vuxen i sällskap.
Men ingenting sådant händer om folk låter hästarna vara ifred, därför är det helt ologiskt att stoppa undan alla hästar och djur för det är inte dom det är fel på. Man måste lära barn att respektera djuren och inte klappa djur man inte känner.

Och om barnen eller vuxna för den delen mot all förmodan springer in till hästarna och utsätter sig för risken trots att dom har vetskapen att det kan vara farligt så får dom tyvärr ibland lära sig det den hårda vägen. Det är inte djurägare som ska behöva stoppa undan sina djur för att rädda folk från sej själva.
 
Sån info måste ju stå där man hittar annan info om vandringsleden tycker jag. Lämpligast på kommunens hemsida eller motsvarande.
Här finns ingen sådan info alls. En bit ifrån mig finns ett stort naturreservat som är uppdelat i flera olika hagar. Det är också gott om gång- och cykelvägar där, som alltså går rakt genom hagarna. Då är det färistar och grind vid sidan (För de som inte kan/vill ta sig över färisten, det finns även grindar för ryttare).

Grindarna är alltid stängda, året om. Korna går i hagarna under sommarhalvåret, men inte alla hagar, utan de flyttas runt. Ett tag går de i en hage, sedan i någon annan osv. Det finns ingen som helst info om när de är i vilken hage, varken online eller på plats. Inte heller finns det info om mellan vilka datum eller så de finns i någon av hagarna. Ena dagen går du en populär vandringsslinga utan att några djur är utsläppta, nästa dagen är det djur överallt, utan att något alls ändrats längs slingan.
 
Inte är det vandringsleder hon är expert på och tur hon inte bestämmer hur allemansrätten ska se ut. Mitt bästa bjärnbärsställe är i en kohage, är så glad för att korna kom dit då hagen var påväg att växa igen helt efter några år utan djur.
Det var precis det jag reagerade på. Hon är expert på hästar framförallt hopphästar, jag tvivlar på att hon haft särskilt mycket att göra med hästar som betar på naturreservat att göra. Allemansrätten har hon inte mer koll än gemene man.
 
Med tanke pa hur ofta folk pa den har kontinenten forsoker ga for nara Bison, bjorn och annat vilt ute i naturen trots tydlliga, och manga, varnings skyltar forvanar det ju knappast att folk gar fram till "tamdjur" som hastar och kor utan att ha en aning om hur man hanterar dem.
Det som behovs ar nog mer varningar att aldrig ga fram till djur man inte kanner utan att agaren ar dar.
 
Problemet är folk (barn och vuxna) som inte respekterar och/eller förstår vad de får och inte får göra. Trots extremt simpla regler.
Vet inte huuur många gånger jag sett både barn och vuxna stå och mata hästar som de inte känner öht och även stått och klappat på dem.
Folk har till och med gått in på grannens tomt för att mata mina hästar! De nöjde sig inte med att gå på vägen utan gick ner och ställde sig på hans gräsmatta utanför huset. :crazy:
 
Det är konstigt det här med att gå in i hagar osv. När jag har gått på upptäcktsfärd med spionen har jag gått en liten bit på Sörmlandsleden bara för att kolla var den går här, intressant att se nya platser och så länge det känns säkert och jag hittar tillbaka känns det bra att göra så. En dag kom jag till en slags grind/hage. Sa till spionen att vi inte går in där, det kan finnas djur där och så gick jag tillbaka samma väg.

Jag förstår att det är ett problem med djur i hagar, men samtidigt har man ett val att gå in eller inte. Går man in så får man ju vara beredd på djur i hagen och att djur beter sig som djur-oftast är de ju dessutom mer tama och mer närgågna än vilda djur i skogen, så jag undviker hagar speciellt av den orsaken också. Att gå fram till djuren ska man ju inte göra, det är ju det ansvaret man ska ta, ägaren av djuren har ett ansvar att inte släppa in totalt folkilskna djur där. Men jag brukar inte höra om särskilt många händelser med djur på vandringsleder? Tycker man hör oftare om vildsvin, älgar, vargar och björnar som ställer till det för folk i skogarna?

Tycker det är onödigt att göra detta så stort. Tösen blev biten av en häst för att hon gick fram till den och den surnade till av någon orsak, för att hon inte kunde läsa den? Som vilken annan häst kan göra, på ridskola, väns häst, egen häst osv. Tycker inte det är konstigt.
 
Det är konstigt det här med att gå in i hagar osv. När jag har gått på upptäcktsfärd med spionen har jag gått en liten bit på Sörmlandsleden bara för att kolla var den går här, intressant att se nya platser och så länge det känns säkert och jag hittar tillbaka känns det bra att göra så. En dag kom jag till en slags grind/hage. Sa till spionen att vi inte går in där, det kan finnas djur där och så gick jag tillbaka samma väg.

Jag förstår att det är ett problem med djur i hagar, men samtidigt har man ett val att gå in eller inte. Går man in så får man ju vara beredd på djur i hagen och att djur beter sig som djur-oftast är de ju dessutom mer tama och mer närgågna än vilda djur i skogen, så jag undviker hagar speciellt av den orsaken också. Att gå fram till djuren ska man ju inte göra, det är ju det ansvaret man ska ta, ägaren av djuren har ett ansvar att inte släppa in totalt folkilskna djur där. Men jag brukar inte höra om särskilt många händelser med djur på vandringsleder? Tycker man hör oftare om vildsvin, älgar, vargar och björnar som ställer till det för folk i skogarna?

Tycker det är onödigt att göra detta så stort. Tösen blev biten av en häst för att hon gick fram till den och den surnade till av någon orsak, för att hon inte kunde läsa den? Som vilken annan häst kan göra, på ridskola, väns häst, egen häst osv. Tycker inte det är konstigt.
Precis. Sedan är det oturligt att bettet tog där det tog och därmed gjorde mer skada än hästen kanske ämnade orsaka, men sådant händer med djur ibland.
 
Lite märkligt, helt plötslig så bara för att man varit framgångsrik på ett område så är man plötsligt "expert" och kan uttala sig om andra områden, som man uppenbarligen har noll koll på?
Ganska vanligt ändå. Det mest fascinerande är ju när en professor i t.ex kemi frågas om något som bara delvis (om ens det) gränsar till dennes område. I tidningen står det då namn och titel. Professor låter pålitligt, tänker läsaren, och ser inte att ämnena inte stämmer överens 😁 men ja, jag håller med.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter När Josefine Almérs dotter gick längs en vandringsled utanför Kalmar blev hon svårt biten i ansiktet av en häst. Nu vill hon se...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
19 185
Senast: Badger
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
675
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 134
Senast: Solstig
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 879
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp