Häst bet flicka i ansiktet – Experten: Lägg inte leder i hästhagar

Fast om det är helt naturligt för en häst att bita ett barn i ansiktet för att barnet går fram - så kanske just hästar ska undvikas i hagar på vandringsleder och liknande. Åtminstone i närheten av bostadsbebyggelse där ju barn inte alltid har vuxen i sällskap.
Ärligt talat tror jag inte att vuxen i sällskap hjälper för att undvika dumheter. Jag har sett allt för många vuxna ta med sina barn för att klappa och mata hästar, både i och utanför hagar.
 
Med tanke pa hur ofta folk pa den har kontinenten forsoker ga for nara Bison, bjorn och annat vilt ute i naturen trots tydlliga, och manga, varnings skyltar forvanar det ju knappast att folk gar fram till "tamdjur" som hastar och kor utan att ha en aning om hur man hanterar dem.
Det som behovs ar nog mer varningar att aldrig ga fram till djur man inte kanner utan att agaren ar dar.
Samtidigt om det inte ens hjälper med varningsskyltar mot bison och björn O_o så är det ju egentligen nära kört.

Det enda som hjälper i längden är ju den väg som kommunen kör här -ja väldigt tråkigt det här, var försiktig med betande djur.

Önskar journalisterna kunde kört liknande linje och vara mer raka och ärliga runt händelsen så att "folk" som läser artiklarna får reda på att man inte ska interagera. (så som de är skrivna går det ju inte att lära sig någonting från dem eftersom det låter som att hästarna smög fram :( (vilket ju kunde ha hänt, med typ hungriga ridskoleponnies, men inte gjorde))
 
Senast ändrad:
Folk har till och med gått in på grannens tomt för att mata mina hästar! De nöjde sig inte med att gå på vägen utan gick ner och ställde sig på hans gräsmatta utanför huset. :crazy:
Har läst i Engelska ridtidningar att grannar rent av matat ihjäl hästar med gräsklipp och jästa äpplen och pizza och allt möjligt trots tillsägelser. :( Känns också som en grej som risken ökar för ju mindre vandringsleder och annat som går genom hagar och ju mindre interaktion, på extremt långt avstånd, man har med djur och ju tätare bebyggelsen blir. Den liksom avdramatiserande effekten av att ofta se djur utan att interagera med dem. (som att lägga en påse godis på en hylla och vänja sig vid att inte reflexmässigt ta den eller ngt).

Det tar ju bort lite av djur är ngt slags gosedjur effekten som media kör på med.
 
Har läst i Engelska ridtidningar att grannar rent av matat ihjäl hästar med gräsklipp och jästa äpplen och pizza och allt möjligt trots tillsägelser. :( Känns också som en grej som risken ökar för ju mindre vandringsleder och annat som går genom hagar och ju mindre interaktion, på extremt långt avstånd, man har med djur och ju tätare bebyggelsen blir. Den liksom avdramatiserande effekten av att ofta se djur utan att interagera med dem. (som att lägga en påse godis på en hylla och vänja sig vid att inte reflexmässigt ta den eller ngt).

Det tar ju bort lite av djur är ngt slags gosedjur effekten som media kör på med.
Tyvärr händer det även i Sverige att folk slänger in sånt som kan vara giftigt, i rent oförstånd hoppas jag. Det är även ett stort problem att folk lägger ut säckvis med äpplen utefter vägarna så vilt lockas och riskerar att bli påköra. :(
 
Har läst i Engelska ridtidningar att grannar rent av matat ihjäl hästar med gräsklipp och jästa äpplen och pizza och allt möjligt trots tillsägelser. :( Känns också som en grej som risken ökar för ju mindre vandringsleder och annat som går genom hagar och ju mindre interaktion, på extremt långt avstånd, man har med djur och ju tätare bebyggelsen blir. Den liksom avdramatiserande effekten av att ofta se djur utan att interagera med dem. (som att lägga en påse godis på en hylla och vänja sig vid att inte reflexmässigt ta den eller ngt).

Det tar ju bort lite av djur är ngt slags gosedjur effekten som media kör på med.
Vi hade jätteproblem med just gräsklipp i stallet där jag jobbade. Extra märkligt eftersom hagarna inte fanns i anslutning till någons gård, utan folk körde till och med bilen dit och dumpade sitt gräs över den enda grinden som fanns mot vägen (resten var tjocka häckar). Vi var tvungna att konfrontera några människor samt sätta upp informativa skyltar - de vi pratade med trodde de var snälla som gav djuren "mer bete".

*kl
Jag tycker inte att det är hela världen om någon går förbi en hage och ger hästen en klapp över stängslet om den kommer fram, det kan jag erkänna att jag själv är skyldig till som hästlös. Men mata, provocera eller gå in i hagen - absolut inte!
 
Vi hade jätteproblem med just gräsklipp i stallet där jag jobbade. Extra märkligt eftersom hagarna inte fanns i anslutning till någons gård, utan folk körde till och med bilen dit och dumpade sitt gräs över den enda grinden som fanns mot vägen (resten var tjocka häckar). Vi var tvungna att konfrontera några människor samt sätta upp informativa skyltar - de vi pratade med trodde de var snälla som gav djuren "mer bete".

*kl
Jag tycker inte att det är hela världen om någon går förbi en hage och ger hästen en klapp över stängslet om den kommer fram, det kan jag erkänna att jag själv är skyldig till som hästlös. Men mata, provocera eller gå in i hagen - absolut inte!
(( Eller klappar kossan, det har jag också gjort. ))
 
(( Eller klappar kossan, det har jag också gjort. ))
Samma här, kommer de fram självmant till staketlinjen kan jag oxå ha gjort mig skyldig till det. :angel: (men jag skulle aldrig drömma om att belasta djuräg om jag skulle göra en felbedömmning o bli biten)

Och bryr mig inte ett dugg om någon skulle klappa våra hästar över staketet, så länge de ger fan i o mata dem. :cautious: Den enda som inte är säker att klappa över staketet har varnings skylt om att hon biter o klapp sker på egen risk. :p
 
Samma här, kommer de fram självmant till staketlinjen kan jag oxå ha gjort mig skyldig till det. :angel: (men jag skulle aldrig drömma om att belasta djuräg om jag skulle göra en felbedömmning o bli biten)

Och bryr mig inte ett dugg om någon skulle klappa våra hästar över staketet, så länge de ger fan i o mata dem. :cautious: Den enda som inte är säker att klappa över staketet har varnings skylt om att hon biter o klapp sker på egen risk. :p
Samma här. Min första häst var väldigt klappvänlig och uppskattad av många som promenerade förbi (hon uppskattade uppmärksamheten också), men det känns som om det är väldigt annorlunda vibbar omkring ett eventuellt nafs, slabb i håret eller andra djurrelaterade misshaps idag. Djurvettet är på väg ur tiden.
 
Jag skulle aldrig våga ha djur i en hage där det riskeradeatt gå igenom eller ens förbi mycket folk. Självklart kan dom inte lämna djuren ifred. Har till och med byggt mina hagar med fem meters marginal till byvägen så jag kan plantera en häck mellan vägen och staket så de få som går förbi inte ska kunna komma åt djuren så lätt.
 
Varje gång jag ser rubriken på den här tråden så blir jag så irriterad, hon är ingen expert, varför ska hon uttala sig om sådant ens. Hon kan hoppa och ev träna hästar men resten är hon då inte expert på. Knappt att jag skulle kalla henne "expert" ens på häst utanför träningen övht..Inte efter alla hennes konstiga uttalanden dom senaste åren iallafall.
 
Lite märkligt, helt plötslig så bara för att man varit framgångsrik på ett område så är man plötsligt "expert" och kan uttala sig om andra områden, som man uppenbarligen har noll koll på?
Och @Grazing Jag tror ändå inte att det var Maria själv som utnämnde sig till expert. Jag misstänker att en ivrig journalist hittade henne och bestämde att hon måste ju vara en expert, och satte rubrik etc därefter. Fast allt journalisten gjort var att kontakta henne (på telefon antagligen) och bett om en åsikt. Inte alltid lätt att bli intervjuad och sen se sin kommentar uppblåst i nyheterna med nån märklig rubrik.

Oavsett allt annat, då.
 
Och @Grazing Jag tror ändå inte att det var Maria själv som utnämnde sig till expert. Jag misstänker att en ivrig journalist hittade henne och bestämde att hon måste ju vara en expert, och satte rubrik etc därefter. Fast allt journalisten gjort var att kontakta henne (på telefon antagligen) och bett om en åsikt. Inte alltid lätt att bli intervjuad och sen se sin kommentar uppblåst i nyheterna med nån märklig rubrik.

Oavsett allt annat, då.
Jag tror det är så media gör generellt. Gretser är en mediapersonlighet inom häst och då ringer de henne. Jag antar att hon får några kronor för det. Inom juridik var det ofta silbersky nu tror jag strömmer tar en del eftersom handhar juridikexamen. Det finns liksom såna som de ringer inom vissa områden och som oftast svarar. De har en lista liksom. Excelark?
 
Och @Grazing Jag tror ändå inte att det var Maria själv som utnämnde sig till expert. Jag misstänker att en ivrig journalist hittade henne och bestämde att hon måste ju vara en expert, och satte rubrik etc därefter. Fast allt journalisten gjort var att kontakta henne (på telefon antagligen) och bett om en åsikt. Inte alltid lätt att bli intervjuad och sen se sin kommentar uppblåst i nyheterna med nån märklig rubrik.

Oavsett allt annat, då.
Jag tror inte att Gretzer själv utnämnt sig till expert och själv kontaktat media utan som du skriver, att en journalist kontaktat henne och antingen att denne eller rubriksättaren utnämnt henne till expert. Jag tycker ändå det är väldigt tröttsamt med experter hit och experter dit när de ombeds att uttala sig om ämnen som inte är deras område.
 
Jag tror det är så media gör generellt. Gretser är en mediapersonlighet inom häst och då ringer de henne. Jag antar att hon får några kronor för det. Inom juridik var det ofta silbersky nu tror jag strömmer tar en del eftersom handhar juridikexamen. Det finns liksom såna som de ringer inom vissa områden och som oftast svarar. De har en lista liksom. Excelark?
Man brukar inte få betalt för att bli intervjuad, så några pengar får hon knappast.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter När Josefine Almérs dotter gick längs en vandringsled utanför Kalmar blev hon svårt biten i ansiktet av en häst. Nu vill hon se...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
19 185
Senast: Badger
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
675
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 134
Senast: Solstig
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 879
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp