Flicka svårt biten i ansiktet av häst

Tänker också att horn eller inte spelar mindre roll. Om 800 kg ko känner sig nödgad att gå till anfall ligger man rätt pyr till oavsett. I annat fall ska man ju inte vara så nära betesdjuren att man råkar komma ivägen för ett olyckligt huvudkast eller liknande.
Om en ko beslutar sig för att anfalla så tänker jag inte diskutera horn eller inte utan schappar om jag kan. Chansen att överleva är förmodligen större om den inte har horn dock, två vapen mindre. Och risken att bli genomborrad av hornen är noll utan horn.
 
Tänker också att horn eller inte spelar mindre roll. Om 800 kg ko känner sig nödgad att gå till anfall ligger man rätt pyr till oavsett. I annat fall ska man ju inte vara så nära betesdjuren att man råkar komma ivägen för ett olyckligt huvudkast eller liknande.
Precis som med hästar så går kor sällan till anfall för att döda utan för att mota bort. Det går utmärkt att bli stångad utan att dö, man får sig en rejäl knuff och det gör ont. Men precis som med hästar och i stort sett alla andra djur så försöker de ju skrämma bort en eller mota bort en. Det ska ju till väldigt aggressiva djur om de ska döda en och det tror jag inte vi har i Sverige, de djur vi har ska ju fungera i lantbruket och där är det rätt opraktiskt.
 
Trams, HC är trevliga kor med stillsamt temperament jämfört med många andra raser. Tack och lov att min morfar inte sysslade med kvalificerat djurplågeri och brände sina kalvar. Hans mjölkkor hade inte några skador från hornen och inga människor heller.

Om folk låter korna och kalvarna vara ifred istället för att tränga sig på dem så händer inga olyckor heller.
Det är vad jag hört också, hade sådana i ett av stallen jag stod i och dom var hur goa och snälla som helst. Varken hästen eller jag kände någon osäkerhet runt dom, dom kändes helt enkelt som väldigt stillsamma typer.
 
Om en ko beslutar sig för att anfalla så tänker jag inte diskutera horn eller inte utan schappar om jag kan. Chansen att överleva är förmodligen större om den inte har horn dock, två vapen mindre. Och risken att bli genomborrad av hornen är noll utan horn.

Precis som med hästar så går kor sällan till anfall för att döda utan för att mota bort. Det går utmärkt att bli stångad utan att dö, man får sig en rejäl knuff och det gör ont. Men precis som med hästar och i stort sett alla andra djur så försöker de ju skrämma bort en eller mota bort en. Det ska ju till väldigt aggressiva djur om de ska döda en och det tror jag inte vi har i Sverige, de djur vi har ska ju fungera i lantbruket och där är det rätt opraktiskt.
I normalfallet som förbipasserande i en hage märker man väl om kon börjar blänga ilsket på en, gå mot en och liknande, och då är det lägligt att utöka avståndet.
Dödsolyckor med nötkreatur sker då och då i Sverige - oftast tjurar eller nykalvade dikor. Antagligen utan horn, eftersom de flesta lantbruksdjur avhornas om de inte är kulliga. Vad jag kunnat hitta vanligen med folk som vistats nära djuren, antingen djurskötare eller personer som av annan orsak gått fram till dem.

Dvs som turist på led är det väsentliga att hålla avstånd till djuren och inte störa dem, oavsett vad de har på huvudet.
 
Av nyfikenhet, för flera i tråden har nämnt highland cattle. Vad är annorlunda/otäckt med dom?
De har långa vackra horn :) vilket jag tycker är helt rätt, men det ser imponerande/läskigt ut (tycker jag, men jag vandrar genom en hage med dem ändå såklart) och det är synd att vi avlar o bränner bort horn på kor numera såklart.

(vilket såklart kanske inte bönderna som gör det tycker och eftersom jag inte arbetar med kor borde jag inte ha någon åsikt (men är ändå lite självisk för det är också kul med kohorn till grejor medeltida och det är fint att titta på kor med horn.)

(och vissa är lite nyfikna)

I övrigt vet jag ingenting.
 
Senast ändrad:
Självklart är mentaliteten det viktigtaste men är man inte djurvan så tänker jag att hornen är det första man ser och eggar fantasin till vad som faktiskt kan hända.
Jag tror faktiskt medelsvenson med lite djurvana nog faktiskt inte tänker på hur potential farlig även en beskedlig mjölk kan vara iom sin storlek.
Alltså, en mjölkko är mer ett fullblod än en ko av köttras. De senare är generellt mer sävliga.
 
Alltså, en mjölkko är mer ett fullblod än en ko av köttras. De senare är generellt mer sävliga.

Det hade jag ingen aning om! Intressant! Jag tänkte att mjölkkor skulle vara lugnare eftersom de ändå måste vara lugna nog för att kunna mjölkas dagligen. Men jag har som sagt ingen egen erfarenhet av kor.
 
Det hade jag ingen aning om! Intressant! Jag tänkte att mjölkkor skulle vara lugnare eftersom de ändå måste vara lugna nog för att kunna mjölkas dagligen. Men jag har som sagt ingen egen erfarenhet av kor.
De är ju väldigt hanterade och i synnerhet de som mjölkas med maskin och inte robot, men de är definitivt inte tröga eller dumma. Den som tror på talesättet dum som en ko har aldrig lärt känna någon. :)
 
De är ju väldigt hanterade och i synnerhet de som mjölkas med maskin och inte robot, men de är definitivt inte tröga eller dumma. Den som tror på talesättet dum som en ko har aldrig lärt känna någon. :)

Inte dumma. Men jag trodde att aveln av mjölkkor hade gjort dem lugnare än köttkor eftersom mjölkkor hanteras så mycket. Att man drev aveln åt det hållet genom att de korna som var alltför svårhanterade inte funkade i systemet så att säga. Medan jag har fått för mig att köttkor är betydligt mindre hanterade och att det därför inte skulle finnas en lika stor drivkraft mot lugnare kor i aveln.
 
Inte dumma. Men jag trodde att aveln av mjölkkor hade gjort dem lugnare än köttkor eftersom mjölkkor hanteras så mycket. Att man drev aveln åt det hållet genom att de korna som var alltför svårhanterade inte funkade i systemet så att säga. Medan jag har fått för mig att köttkor är betydligt mindre hanterade och att det därför inte skulle finnas en lika stor drivkraft mot lugnare kor i aveln.
Nja, har du sett ett kosläpp någon gång? 😀 Mjölkkor är lättare i kroppen och även om de inte är svårhanterade så kan de vara mer reaktiva, även om de är snälla. Kor till sin natur är inte lika mycket flykt som t ex hästar och de brukar uppskatta att bli kliade/borstade. Köttdjur är mindre hanterade och håller avstånd bättre, men en mjölkko kan vara allt från ointresserad till intresserad men går sällan med kalv.
 
Nja, har du sett ett kosläpp någon gång? 😀 Mjölkkor är lättare i kroppen och även om de inte är svårhanterade så kan de vara mer reaktiva, även om de är snälla. Kor till sin natur är inte lika mycket flykt som t ex hästar och de brukar uppskatta att bli kliade/borstade. Köttdjur är mindre hanterade och håller avstånd bättre, men en mjölkko kan vara allt från ointresserad till intresserad men går sällan med kalv.

Jag har ju sett kosläpp men aldrig tänkt att de ser lätta och smidiga ut direkt. Men jag har som sagt ingen egen erfarenhet av kor annat än de gånger jag gått igenom betesmarker på vandringsleder. Jag vet att ungdjuren är nyfikna och att tjurar dödar nån lantbrukare om året. Men i övrigt är min kunskap om kors beteende begränsad. Men det är väldigt intressant att få höra mer om dem!
 
Jag fick hjälpa till med mjölkkor och väga kalvar när jag gick på naturbruksgymnasium, iof gick jag inriktning häst, men var väl nån kurs jag gick med lantdjur. Kände mig ju inte direkt mer bekväm med kor efter att ha gått den kursen 😅 jag har respekt för (lite rädd för) alla kor men just highland cattle upplever jag som rätt ointresserade av folk och som ganska coola liksom, att dom håller sig långt bort. Vissa andra typer av kor ska ju tvunget fram till en och undersöka *huuuugaaa :nailbiting: därför jag blev lite överraskad av att just den typen nämns, men verkar som det är pga hornen då?
 
Alltså, en mjölkko är mer ett fullblod än en ko av köttras. De senare är generellt mer sävliga.
Oki. De enda kor jag övh haft någon närmare kontakt i form av hantering med har varit mjölkkor, upplevde de som väldigt vänliga/sävliga. 😅 Köttdjur har jag bara mest sätt på håll.
 
Alltså, en mjölkko är mer ett fullblod än en ko av köttras. De senare är generellt mer sävliga.

Jag antar att du inte traffat en hage full med Angus. De ar aggressiva och gillar INTE manniskkor ... vare sig det ar de de traffar ofta eller inte. Svarta Angus ar generellt mer aggressiva an de roda ... men jag gar under inga omstandigheter in i nagon hage alls med en enda liten Angus.
 
Jag fick hjälpa till med mjölkkor och väga kalvar när jag gick på naturbruksgymnasium, iof gick jag inriktning häst, men var väl nån kurs jag gick med lantdjur. Kände mig ju inte direkt mer bekväm med kor efter att ha gått den kursen 😅 jag har respekt för (lite rädd för) alla kor men just highland cattle upplever jag som rätt ointresserade av folk och som ganska coola liksom, att dom håller sig långt bort. Vissa andra typer av kor ska ju tvunget fram till en och undersöka *huuuugaaa :nailbiting: därför jag blev lite överraskad av att just den typen nämns, men verkar som det är pga hornen då?
Highland cattle är nog lika nyfikna som alla andra koraser, det är nog en individfråga och kanske också en fråga om ålder och erfarenhet hos djuret.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag antar att du inte traffat en hage full med Angus. De ar aggressiva och gillar INTE manniskkor ... vare sig det ar de de traffar ofta eller inte. Svarta Angus ar generellt mer aggressiva an de roda ... men jag gar under inga omstandigheter in i nagon hage alls med en enda liten Angus.
Nej, jag hade inte heller velat gå i samma hage som en flock angus. Jag har även stor respekt för kor med kalv och alla tjurar, oavsett ras.
 
Highland cattle är nog lika nyfikna som alla andra koraser, det är nog en individfråga och kanske också en fråga om ålder och erfarenhet hos djuret.
Så kan det säkert vara, dom jag stött på är en flock som går på samma ställe från år till år. Bredvid en väg, i ett turområde med turister och en del lokala som vandrar genom deras hagar ^^ dvs dom höjer väl inte på ögonbrynen längre ☺️
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Nej, jag hade inte heller velat gå i samma hage som en flock angus. Jag har även stor respekt för kor med kalv och alla tjurar, oavsett ras.

Då får man hoppas att ingen sätter Angus på betesmark med vandringsled. Man kan inte kräva av allmänheten att de ska känna igen olika raser och ha koll på deras egenheter.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Hästnyheter Awa, 10, var ute och gick längs en vandringsled med sin kompis. Då blev hon svårt biten i ansiktet av en ponny. – Det sa bara smack i...
2
Svar
28
· Visningar
1 817
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 990
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 675
Senast: Ridinglady
·
  • Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
30
· Visningar
2 772
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp