Awa, 10, blev biten av ponny – på vandringsled: ”Det sa bara smack”

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nä, varför skulle det vara vettigt? Tror du att lantbrukaren tar ner grinden eller alltid låter bli att stänga den på höst, vinter och vår när djuren inte går på bete?

Jag har försökt leta info om en led jag går ibland. Letat på kommunens hemsida där det står om leden men där står inget som anger vilket djurslag som går där på bete på somrarna. Trots att jag under många års tid aldrig sett annat än köttkor med kalvar (förmodligen även tjur) i den hagen. Inte ett ord om det på hemsidan där det informeras om var leden finns, hur lång den är etc. Det står att leden "går förbi sjön och betesmarker". Inte igenom betesmarker och inte ett ord om vilket djurslag som finns där. Med den beskrivningen skulle den lika gärna kunna gå längst med en betesmark när verkligheten är att några kilometer av leden går inne i hagen och man är rätt långt från någonstans man snabbt kan ta sig ut om djur närmar sig.

Nej, men om jag tar det för givet har jag garderat mig. Det är ju mitt ansvar och sunt förnuft säger att om det finns en grind KAN det finnas djur, är jag då osäker och inte vill gå på mark där det kan finnas djur får jag välja att gå någon annanstans.
 
Då kan det bli så att du får vända om. :) Jag tycker inte att det är så krångligt.
Sedan är det självklart himla smidigt om information finns, men det ligger fortfarande inte på markägaren tycker jag. Då får man gå på kommunen om att uppdatera hemsidan istället.

Jag tycker att ansvaret för informationen ligger på den som anlade vandringsleden. Den får samla in information från markägare och djurägare, sammanfatta och skylta och sätta på lämplig sida på nätet.
 
Jag tycker att ansvaret för informationen ligger på den som anlade vandringsleden. Den får samla in information från markägare och djurägare, sammanfatta och skylta och sätta på lämplig sida på nätet.
Jag tycker att det yttersta ansvaret ligger på den som väljer att vandra där. Det är väl där vi skiljer oss åt.
Att det sedan är smidigt om infon finns lättillgänglig är en annan sak.
 
Jag tänker att skyldigheten ligger hos den som utnyttjar allemansrätten.

Så du tycker att den som säger att "Här är en trevlig vandringsled, den är mörkt med blå pluppar på träd/stolpar, Välkommen ut i naturen!" har nåt ansvar för att informera vad man uppmanar folk att gå ut i?
 
Så du tycker att den som säger att "Här är en trevlig vandringsled, den är mörkt med blå pluppar på träd/stolpar, Välkommen ut i naturen!" har nåt ansvar för att informera vad man uppmanar folk att gå ut i?

Nej, jag tycker inte att jag har ansvar. Var tar ledens ägares ansvar slut? Måste jag informera att det är en vandringled som har svårvandrad terräng till exempel?
Går du genom en stängd grind, över en färist eller en trappa över ett staket är det ju självklart att djur kan förekomma innanför staketet. Har du bara det i tankarna så är det ju bara en bonus om det inte är djur innanför. Jag kan faktiskt inte se det som ett problem.

Är det en led utan varken eller är det ju bara en vandringsled utan hage runt.
 
Jag brukar inte provgå dagen innan jag går en promenad...
Inte jag heller tyvärr. Ofta är det några mil till stället som vi tänker vandra på, så det får bli en chansning. Men trist när man kommer med hund och det sedan finns djur där man ska gå. Som sagt, vår hund ignonerar djuren. Men de ignorerar inte alltid honom och det kan bli rätt otäckt. Självklart följer vi regel kring att alltid ha vår hund kopplad! Men det hjälper ju inte när betesdjuren närmar sig istället. Hästar har jag hittills inte stött på i en hage, men om de skulle reagera som min gjorde en gång när en hund kom in i hagen så skulle inte jag vilja vara där bredvid min kopplade hund... :nailbiting:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter När Josefine Almérs dotter gick längs en vandringsled utanför Kalmar blev hon svårt biten i ansiktet av en häst. Nu vill hon se...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
21 920
Senast: Badger
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 730
Senast: lilstar
·
  • Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 539
Senast: hollypolly
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag har varit en till ganska jobbig dag men inte sååå dålig som några har varit nu. Men inte bra heller. Men iallafall så läkaren har...
Svar
11
· Visningar
1 714
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp