- Svar: 515
- Visningar: 22 094
När Josefine Almérs dotter gick längs en vandringsled utanför Kalmar blev hon svårt biten i ansiktet av en häst. Nu vill hon se striktare regler för vilka djur som får beta intill en allmän led.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så aggressiva behöver de dock inte vara. Jag har vid flera tillfällen knatat runt inne i en trång lösdrift med svarta Angus med småkalvar. (Hjälpte till när de skulle kastreras, jag smet inte in för att klappa på eget bevåg.. )Då får man hoppas att ingen sätter Angus på betesmark med vandringsled. Man kan inte kräva av allmänheten att de ska känna igen olika raser och ha koll på deras egenheter.
Jag tror risken är liten, den är nog inte så vanlig heller i Sverige.
Så aggressiva behöver de dock inte vara. Jag har vid flera tillfällen knatat runt inne i en trång lösdrift med svarta Angus med småkalvar. (Hjälpte till när de skulle kastreras, jag smet inte in för att klappa på eget bevåg.. )
Visst kan de vara lite nerviga, men tar man det lugnt, undviker att vare sig tränga korna eller bli trängd själv, och överlåter mer känsliga moment (som att schasa undan kor som står i vägen eller skilja ut småkalvarna) till den som känner djuren, så har det aldrig känts särskilt riskfyllt. Man måste såklart vara uppmärksam samt ha koll på reträttvägar, men det gäller ju alltid när man vistas bland stora djur man inte känner.
Nej, det är för att de är utdöda i Sverige (sedan flera tusen år) och inget beslut har fattats om att återinföra dem.Kanske inte ... annu? Jag vet dock att det finns och att Sverige's svar pa Bison (Vinsent) ocksa finns i Sverige. En googling pa om det fanns vilda Vinsenter i Sverige formedlade hur valdigt viktiga de ar for mangfalden och hur Sverige foder upp och slapper ut ... i andra lander an Sverige De finns vilda i Danmark, Holland, och manga andra Europeiska lander, men inte i Sverige. Kan det vara pa grund av allemansratten och att skulle vara farligt om folk gar fram till dem?
[...]
Kanske inte ... annu? Jag vet dock att det finns och att Sverige's svar pa Bison (Vinsent) ocksa finns i Sverige. En googling pa om det fanns vilda Vinsenter i Sverige formedlade hur valdigt viktiga de ar for mangfalden och hur Sverige foder upp och slapper ut ... i andra lander an Sverige De finns vilda i Danmark, Holland, och manga andra Europeiska lander, men inte i Sverige. Kan det vara pa grund av allemansratten och att skulle vara farligt om folk gar fram till dem?
Det finns väl inte vilda Vicente i Danmark och Nederländerna? Det finns vilda i Polen däremot!
Av nyfikenhet, för flera i tråden har nämnt highland cattle. Vad är annorlunda/otäckt med dom?
Jag vill bara lyfta att det kan finnas fördelar med att växelbeta med olika arter. Så som parasitkontroll.Jag tänker också att det är en betydligt bättre idé med mindre sociala djur på bete runt en vandringsled.
För att inte nämna att det är vad som är mest logiskt och resursmässigt försvartbart för djur/markägaren som faktiskt spelar störst roll - inte vad som är mest praktiskt för allmänheten. Det är markägaren som upplåter sin mark som gör allmänheten en tjänst.
Jag kan tänka mig att de djur man tar till ett bete som inte nödvändigtvis är i anslutning till gården naturligt är sådana som inte mjölkas, som inte rids, som inte används i verksamheten dagligdags - alltså typ unga kvigor, unghästar, fölmärrar etc. Tycker det är helt logist.
Problemet med dem är väl främst att man kan bli ganska så allvarligt skadad av hornen utan att nötkreaturet överhuvudtaget menar att skada, genom att tex bara vända på huvudet lite fort och man råkar vara i vägen.Jag är helt övertygad om att hornlös kossa kan döda mig precis lika lätt om hon skulle vilja det. Jag vidhåller att mentaliteten är mycket viktigare faktor när det gäller att avgöra farlighet än hornen. Hellre en snäll kossa med horn än en ilsken utan!
Visenter har fötts upp i Sverige i alla fall över 40 år men de planteras inte ut, än. Jag tycker det vore rätt häftigt om de fick gå fritt, men hu att krocka med en! Vill man se en visent får man åka till Avesta. De är även en företagslogga. Antonia Ax;on Johnssons förfader är grundare.Kanske inte ... annu? Jag vet dock att det finns och att Sverige's svar pa Bison (Vinsent) ocksa finns i Sverige. En googling pa om det fanns vilda Vinsenter i Sverige formedlade hur valdigt viktiga de ar for mangfalden och hur Sverige foder upp och slapper ut ... i andra lander an Sverige De finns vilda i Danmark, Holland, och manga andra Europeiska lander, men inte i Sverige. Kan det vara pa grund av allemansratten och att skulle vara farligt om folk gar fram till dem?
Nu har Angus har oftast enorma hagar har och det ar sallan nagon gar in till dem. Roda Angus ar ocksa "snallare" and Svarta. Jag har varit in och klappat roda Angus ... men holl mig precis bakom agaren, och det var inte fler an 5-6 i flocken som ocksa hanterades dagligen. Jag skulle inte ga in i en flock med hundratals djur aven om jag fick mycket betalt for det.
Om jag får gissa tror jag att vi har vilda visenter i Sverige inom tio år, kanske inom fem år. De finns ibland annat Danmark, Tyskland, Holland, Polen och Bulgarien. Varför i hela friden skulle vi inte ha dem i Sverige? De är en del av vår fauna, säger han.
Jag vill bara lyfta att det kan finnas fördelar med att växelbeta med olika arter. Så som parasitkontroll.
Problemet med dem är väl främst att man kan bli ganska så allvarligt skadad av hornen utan att nötkreaturet överhuvudtaget menar att skada, genom att tex bara vända på huvudet lite fort och man råkar vara i vägen.
Jag föredrar kullade nötkreatur av den anledningen.
Jag gissar att han har fel, det har aldrig funnits några reella planer på utplantering.Om jag får gissa tror jag att vi har vilda visenter i Sverige inom tio år, kanske inom fem år. De finns ibland annat Danmark, Tyskland, Holland, Polen och Bulgarien. Varför i hela friden skulle vi inte ha dem i Sverige? De är en del av vår fauna, säger han.
Men det finns det visst, vet inte hur långt dom kommit i planeringen men dom skulle se om det gick.Jag gissar att han har fel, det har aldrig funnits några reella planer på utplantering.
Intressant, fanns en kul film med en ko som hoppade 110, med juvret släpande över staketet lite. Men har haft ridlärare som sagt att en ko normalt kan hoppa 110 så det ska rimligen även Putte kunna göra, typ.Nja, har du sett ett kosläpp någon gång? Mjölkkor är lättare i kroppen och även om de inte är svårhanterade så kan de vara mer reaktiva, även om de är snälla. Kor till sin natur är inte lika mycket flykt som t ex hästar och de brukar uppskatta att bli kliade/borstade. Köttdjur är mindre hanterade och håller avstånd bättre, men en mjölkko kan vara allt från ointresserad till intresserad men går sällan med kalv.
Mamma o unge var förföljda av en jättenyfiken i någon kilometer när de vandradeHighland cattle är nog lika nyfikna som alla andra koraser, det är nog en individfråga och kanske också en fråga om ålder och erfarenhet hos djuret.
Men det finns det visst, vet inte hur långt dom kommit i planeringen men dom skulle se om det gick.
Förstudien påbörjades ju förra året huruvida dom skulle införa dom eller inte, antar att det inte är klart än.Det finns forskning kring det. Men vad jag vet inga konkreta planer.
Nej jag tänker mer ur arbetsmiljösyfte, för själva lantbrukaren osv. Då är kor med horn farligare av att bara existera. De fastnar också lättare i inredning och sådana saker. Det är helt enkelt lite mer att tänka på när dessa horn är inblandade.Om jag går igenom en betesmark på en vandringsled är hornen oväsentliga förutom om kon bestämmer sig för att anfalla. Detta eftersom jag aldrig frivilligt skulle gå så nära att kon skulle råka skada mig med sina horn.