Flicka svårt biten i ansiktet av häst

Jag har också alltid uppfattat HC som lugna och trevliga kossor, trots att en kompis med dotter blev jagade av en när de var ute och red uppå kullarna. Tur den inte var lika snabb som fullbloden. :D
Huruvida det rörde sig om en ko med kalv eller liknande förtäljer tyvärr inte historien.
 
Då får man hoppas att ingen sätter Angus på betesmark med vandringsled. Man kan inte kräva av allmänheten att de ska känna igen olika raser och ha koll på deras egenheter.
Så aggressiva behöver de dock inte vara. Jag har vid flera tillfällen knatat runt inne i en trång lösdrift med svarta Angus med småkalvar. (Hjälpte till när de skulle kastreras, jag smet inte in för att klappa på eget bevåg.. :D)
Visst kan de vara lite nerviga, men tar man det lugnt, undviker att vare sig tränga korna eller bli trängd själv, och överlåter mer känsliga moment (som att schasa undan kor som står i vägen eller skilja ut småkalvarna) till den som känner djuren, så har det aldrig känts särskilt riskfyllt. Man måste såklart vara uppmärksam samt ha koll på reträttvägar, men det gäller ju alltid när man vistas bland stora djur man inte känner.
 
Jag tror risken är liten, den är nog inte så vanlig heller i Sverige.

Kanske inte ... annu? Jag vet dock att det finns och att Sverige's svar pa Bison (Vinsent) ocksa finns i Sverige. En googling pa om det fanns vilda Vinsenter i Sverige formedlade hur valdigt viktiga de ar for mangfalden och hur Sverige foder upp och slapper ut ... i andra lander an Sverige :meh: De finns vilda i Danmark, Holland, och manga andra Europeiska lander, men inte i Sverige. Kan det vara pa grund av allemansratten och att skulle vara farligt om folk gar fram till dem?

Så aggressiva behöver de dock inte vara. Jag har vid flera tillfällen knatat runt inne i en trång lösdrift med svarta Angus med småkalvar. (Hjälpte till när de skulle kastreras, jag smet inte in för att klappa på eget bevåg.. :D)
Visst kan de vara lite nerviga, men tar man det lugnt, undviker att vare sig tränga korna eller bli trängd själv, och överlåter mer känsliga moment (som att schasa undan kor som står i vägen eller skilja ut småkalvarna) till den som känner djuren, så har det aldrig känts särskilt riskfyllt. Man måste såklart vara uppmärksam samt ha koll på reträttvägar, men det gäller ju alltid när man vistas bland stora djur man inte känner.

Nu har Angus har oftast enorma hagar har och det ar sallan nagon gar in till dem. Roda Angus ar ocksa "snallare" and Svarta. Jag har varit in och klappat roda Angus ... men holl mig precis bakom agaren, och det var inte fler an 5-6 i flocken som ocksa hanterades dagligen. Jag skulle inte ga in i en flock med hundratals djur aven om jag fick mycket betalt for det.
 
Kanske inte ... annu? Jag vet dock att det finns och att Sverige's svar pa Bison (Vinsent) ocksa finns i Sverige. En googling pa om det fanns vilda Vinsenter i Sverige formedlade hur valdigt viktiga de ar for mangfalden och hur Sverige foder upp och slapper ut ... i andra lander an Sverige :meh: De finns vilda i Danmark, Holland, och manga andra Europeiska lander, men inte i Sverige. Kan det vara pa grund av allemansratten och att skulle vara farligt om folk gar fram till dem?

[...]
Nej, det är för att de är utdöda i Sverige (sedan flera tusen år) och inget beslut har fattats om att återinföra dem.

Jag gissar att de länder som nu har återinförda, vilda bestånd av visent är sådana där visenten funnits kvar mycket längre. Den utrotades i det vilda så sent som på 1920-talet.
 
Kanske inte ... annu? Jag vet dock att det finns och att Sverige's svar pa Bison (Vinsent) ocksa finns i Sverige. En googling pa om det fanns vilda Vinsenter i Sverige formedlade hur valdigt viktiga de ar for mangfalden och hur Sverige foder upp och slapper ut ... i andra lander an Sverige :meh: De finns vilda i Danmark, Holland, och manga andra Europeiska lander, men inte i Sverige. Kan det vara pa grund av allemansratten och att skulle vara farligt om folk gar fram till dem?

Det finns väl inte vilda Vicente i Danmark och Nederländerna? Det finns vilda i Polen däremot!
 
Av nyfikenhet, för flera i tråden har nämnt highland cattle. Vad är annorlunda/otäckt med dom?

Den enda skillnad jag känner till är hur de hanterar sina kalvar. Där har HC mycket mer ursprungliga instinkter än vad moderna koraser har, t ex är det mer vanligt att kon lämnar sin nyfödda kalv att trycka precis som rådjur gör med sina kid. Kalven ligger gömd på något väl valt ställe, kon går bara dit för att ge di och låtsas ignorera den resten av tiden tills den är stor nog att orka hänga med flocken om de behöver fly.

När korna då går i stora hagar där det ofta passerar icke kokunniga människor brukar ett av två scenarior ske. Antingen är det någon som hittar en "övergiven" eller "sjuk" kalv under nån buske och bär iväg med den för att "rädda" den, eller så ser de inte kalven alls och går för nära varpå kon kommer springande och då tror människorna att det är ett oprovocerat anfall. Det ihop med utseendet har givit HC ett oförtjänt dåligt rykte som farliga och opålitliga.
 
Jag tänker också att det är en betydligt bättre idé med mindre sociala djur på bete runt en vandringsled.

För att inte nämna att det är vad som är mest logiskt och resursmässigt försvartbart för djur/markägaren som faktiskt spelar störst roll - inte vad som är mest praktiskt för allmänheten. Det är markägaren som upplåter sin mark som gör allmänheten en tjänst.
Jag kan tänka mig att de djur man tar till ett bete som inte nödvändigtvis är i anslutning till gården naturligt är sådana som inte mjölkas, som inte rids, som inte används i verksamheten dagligdags - alltså typ unga kvigor, unghästar, fölmärrar etc. Tycker det är helt logist.
Jag vill bara lyfta att det kan finnas fördelar med att växelbeta med olika arter. Så som parasitkontroll.
Jag är helt övertygad om att hornlös kossa kan döda mig precis lika lätt om hon skulle vilja det. Jag vidhåller att mentaliteten är mycket viktigare faktor när det gäller att avgöra farlighet än hornen. Hellre en snäll kossa med horn än en ilsken utan!
Problemet med dem är väl främst att man kan bli ganska så allvarligt skadad av hornen utan att nötkreaturet överhuvudtaget menar att skada, genom att tex bara vända på huvudet lite fort och man råkar vara i vägen.

Jag föredrar kullade nötkreatur av den anledningen.
 
Kanske inte ... annu? Jag vet dock att det finns och att Sverige's svar pa Bison (Vinsent) ocksa finns i Sverige. En googling pa om det fanns vilda Vinsenter i Sverige formedlade hur valdigt viktiga de ar for mangfalden och hur Sverige foder upp och slapper ut ... i andra lander an Sverige :meh: De finns vilda i Danmark, Holland, och manga andra Europeiska lander, men inte i Sverige. Kan det vara pa grund av allemansratten och att skulle vara farligt om folk gar fram till dem?



Nu har Angus har oftast enorma hagar har och det ar sallan nagon gar in till dem. Roda Angus ar ocksa "snallare" and Svarta. Jag har varit in och klappat roda Angus ... men holl mig precis bakom agaren, och det var inte fler an 5-6 i flocken som ocksa hanterades dagligen. Jag skulle inte ga in i en flock med hundratals djur aven om jag fick mycket betalt for det.
Visenter har fötts upp i Sverige i alla fall över 40 år men de planteras inte ut, än. Jag tycker det vore rätt häftigt om de fick gå fritt, men hu att krocka med en! 😱 Vill man se en visent får man åka till Avesta. De är även en företagslogga. Antonia Ax;on Johnssons förfader är grundare. :up:

År 1952, samma år som visenten antogs som varumärke för Avesta Jernverks rostfria stål, släpptes de första visenterna åter ut i frihet i Bialowiezas urskog. Idag finns ca 5500 visenter i Europa, varav ca 1500 i djurparker och avelsanläggningar, och 2500 i frihet i nationalparker och skogsområden i bland annat Ryssland, Polen, Rumänien och Ukraina.
Fortfarande finns dock visenten med på Internationella Naturvårdsunionens röda lista över starkt hotade djur. Avesta Visentpark deltar alltjämt i den stora räddningsaktionen.
 
Om jag får gissa tror jag att vi har vilda visenter i Sverige inom tio år, kanske inom fem år. De finns ibland annat Danmark, Tyskland, Holland, Polen och Bulgarien. Varför i hela friden skulle vi inte ha dem i Sverige? De är en del av vår fauna, säger han.
 
Om jag får gissa tror jag att vi har vilda visenter i Sverige inom tio år, kanske inom fem år. De finns ibland annat Danmark, Tyskland, Holland, Polen och Bulgarien. Varför i hela friden skulle vi inte ha dem i Sverige? De är en del av vår fauna, säger han.

Sorry, det har var en "quote" fran artikeln jag postade forut.
 
Jag vill bara lyfta att det kan finnas fördelar med att växelbeta med olika arter. Så som parasitkontroll.

Problemet med dem är väl främst att man kan bli ganska så allvarligt skadad av hornen utan att nötkreaturet överhuvudtaget menar att skada, genom att tex bara vända på huvudet lite fort och man råkar vara i vägen.

Jag föredrar kullade nötkreatur av den anledningen.

Om jag går igenom en betesmark på en vandringsled är hornen oväsentliga förutom om kon bestämmer sig för att anfalla. Detta eftersom jag aldrig frivilligt skulle gå så nära att kon skulle råka skada mig med sina horn.
 
Nja, har du sett ett kosläpp någon gång? 😀 Mjölkkor är lättare i kroppen och även om de inte är svårhanterade så kan de vara mer reaktiva, även om de är snälla. Kor till sin natur är inte lika mycket flykt som t ex hästar och de brukar uppskatta att bli kliade/borstade. Köttdjur är mindre hanterade och håller avstånd bättre, men en mjölkko kan vara allt från ointresserad till intresserad men går sällan med kalv.
Intressant, fanns en kul film med en ko som hoppade 110, med juvret släpande över staketet lite. Men har haft ridlärare som sagt att en ko normalt kan hoppa 110 så det ska rimligen även Putte kunna göra, typ.
 
Om jag går igenom en betesmark på en vandringsled är hornen oväsentliga förutom om kon bestämmer sig för att anfalla. Detta eftersom jag aldrig frivilligt skulle gå så nära att kon skulle råka skada mig med sina horn.
Nej jag tänker mer ur arbetsmiljösyfte, för själva lantbrukaren osv. Då är kor med horn farligare av att bara existera. De fastnar också lättare i inredning och sådana saker. Det är helt enkelt lite mer att tänka på när dessa horn är inblandade.

För er som inte vet, det finns alltså kor utan genen för horn bland köttraser främst, men också några äldre mjölkraser som fjällkor. Här kan jag känna att lite GMO inte skulle göra något... Horn är en säkerhetsrisk när man hanterar djuren. För visst kan avhorning påverka kalvarnas välfärd ganska så mycket om man har oflyt.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Hästnyheter Awa, 10, var ute och gick längs en vandringsled med sin kompis. Då blev hon svårt biten i ansiktet av en ponny. – Det sa bara smack i...
2
Svar
28
· Visningar
1 817
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 991
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 675
Senast: Ridinglady
·
  • Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
30
· Visningar
2 772
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp