Flicka svårt biten i ansiktet av häst

Kanske inte ... annu? Jag vet dock att det finns och att Sverige's svar pa Bison (Vinsent) ocksa finns i Sverige. En googling pa om det fanns vilda Vinsenter i Sverige formedlade hur valdigt viktiga de ar for mangfalden och hur Sverige foder upp och slapper ut ... i andra lander an Sverige :meh: De finns vilda i Danmark, Holland, och manga andra Europeiska lander, men inte i Sverige. Kan det vara pa grund av allemansratten och att skulle vara farligt om folk gar fram till dem?



Nu har Angus har oftast enorma hagar har och det ar sallan nagon gar in till dem. Roda Angus ar ocksa "snallare" and Svarta. Jag har varit in och klappat roda Angus ... men holl mig precis bakom agaren, och det var inte fler an 5-6 i flocken som ocksa hanterades dagligen. Jag skulle inte ga in i en flock med hundratals djur aven om jag fick mycket betalt for det.
Tror att vi bara rent allmänt är extremt efter när det natur och bevarande. Vi är fortfarande mer engagerade i att förstöra natur. Rewilding är ju jättecoolt i stora delar av övriga Europa.

Vi har återintroducerat stören i år, det är första återintroducerade djuret på 102 år. :o Långt efter andra länder helt enkelt. Å andra sidan hade vi kanske inte utrotat lika många från början så kände oss lugna så. Bävern tror jag flyttat in själv (de har ökat sedan jag var liten tror jag, för jag har rent av sett spår av den nära, mitt i staden.)

Sedan dog visenten ut här för 10 000 år sedan, så det kanske känns mindre akut därför? Inte som att någon människa som haft ett skriftspråk sett en visent i Sverige.

Ingenting står om risker för människor som går, bara risk för bilar och betad skogsåker.
https://www.dn.se/sverige/vilda-visenter-kan-aterintroduceras-i-sverige/

Men ett par studenter jag haft kom fram till att det behövs fyra visenter för att göra lika mycket betesskador på produktionsskog som en älg.
– Att skaffa några visenter och sätta ut kan gå blixtsnabbt, men om man tänker på hur saker och ting fungerar i Sverige skulle jag gissa att det tar några år av utredning och ansökan om olika tillstånd, säger Carl-Gustaf Thulin, som forskar om återförvildande och faunarestaurering – rewilding – på SLU.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ande-av-skogsvildren-stortrapp-svart_hb02932/

Men vi har några enstaka Myskoxar :) typ tio eller ngt
https://sv.wikipedia.org/wiki/Myskoxe

Själv önskar jag att vi hade kunnat ha en helt vild population Gotlandsruss :)
 
Tror att vi bara rent allmänt är extremt efter när det natur och bevarande. Vi är fortfarande mer engagerade i att förstöra natur. Rewilding är ju jättecoolt i stora delar av övriga Europa.

Vi har återintroducerat stören i år, det är första återintroducerade djuret på 102 år. :o Långt efter andra länder helt enkelt. Å andra sidan hade vi kanske inte utrotat lika många från början så kände oss lugna så. Bävern tror jag flyttat in själv (de har ökat sedan jag var liten tror jag, för jag har rent av sett spår av den nära, mitt i staden.)

Sedan dog visenten ut här för 10 000 år sedan, så det kanske känns mindre akut därför? Inte som att någon människa som haft ett skriftspråk sett en visent i Sverige.

Ingenting står om risker för människor som går, bara risk för bilar och betad skogsåker.
https://www.dn.se/sverige/vilda-visenter-kan-aterintroduceras-i-sverige/




https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ande-av-skogsvildren-stortrapp-svart_hb02932/

Men vi har några enstaka Myskoxar :) typ tio eller ngt
https://sv.wikipedia.org/wiki/Myskoxe

Själv önskar jag att vi hade kunnat ha en helt vild population Gotlandsruss :)

Ja, det var ju faktiskt 10000 år sen visenten dog ut här. På kontinenten dog den sista vilda för ca 100 år sen. Jag tycker att visenten ligger långt ner på listan över djur vi bör återinföra för att de dött ut här just för att det var så väldigt länge sen den fanns här. Men det verkar som att risken för människor om visenten utplanteras är rätt låg. Om man bara beter sig så som när man möter älg och vildsvin så ska det vara lugnt och ingen ökad risk.

Stortrapp hade varit häftigt!
 
Nej jag tänker mer ur arbetsmiljösyfte, för själva lantbrukaren osv. Då är kor med horn farligare av att bara existera. De fastnar också lättare i inredning och sådana saker. Det är helt enkelt lite mer att tänka på när dessa horn är inblandade.

För er som inte vet, det finns alltså kor utan genen för horn bland köttraser främst, men också några äldre mjölkraser som fjällkor. Här kan jag känna att lite GMO inte skulle göra något... Horn är en säkerhetsrisk när man hanterar djuren. För visst kan avhorning påverka kalvarnas välfärd ganska så mycket om man har oflyt.
Men de avlar redan för kullighet på mjölkkor vad jag förstått.
 
Ja, det var ju faktiskt 10000 år sen visenten dog ut här. På kontinenten dog den sista vilda för ca 100 år sen. Jag tycker att visenten ligger långt ner på listan över djur vi bör återinföra för att de dött ut här just för att det var så väldigt länge sen den fanns här. Men det verkar som att risken för människor om visenten utplanteras är rätt låg. Om man bara beter sig så som när man möter älg och vildsvin så ska det vara lugnt och ingen ökad risk.

Stortrapp hade varit häftigt!
Samtidigt skulle de ju iofs tydligen gjort stor nytta.

Men med tanke på att älgen är illa ute, skogsbolagen vill bli av med den så. På G att rödlistas


Men Gotlandsruss känns ju egentligen som roligare, i alla fall på Gotland, det är ju väldigt naturligt för Gotland att ha sådana fria. Istället för rådjur (som inte hör hemma där) tex.

Lite fler Myskoxar hade ju också varit jättekul. Önskar att Norge kunde skickat över till oss istället för skjuta dem när de blir fler än 200 stycken.
 
Samtidigt skulle de ju iofs tydligen gjort stor nytta.

Men med tanke på att älgen är illa ute, skogsbolagen vill bli av med den så. På G att rödlistas


Men Gotlandsruss känns ju egentligen som roligare, i alla fall på Gotland, det är ju väldigt naturligt för Gotland att ha sådana fria. Istället för rådjur (som inte hör hemma där) tex.

Lite fler Myskoxar hade ju också varit jättekul. Önskar att Norge kunde skickat över till oss istället för skjuta dem när de blir fler än 200 stycken.
https://www.wwf.se/nyheter/algjakten-ar-i-gang-men-hur-mar-den-svenska-algstammen-egentligen/

Vi ser också att fler älgkalvar föds mindre och magrare än tidigare. Orsaken tros vara varma och torra somrar, som tillsammans med ett intensivt skogsbruk gör det svårare för älgarna att hitta föda.

https://www.natursidan.se/nyheter/skogsbruket-har-drabbat-blabar-och-algar/
blåbärens tillbakagång troligen beror på mindre tillgång till ljus i allt tätare, grandominerande skogar. Blåbär behöver skogar med mer ljusinsläpp än vad som uppstår i de granplanteringar som blir allt vanligare i det svenska landskapet.

Det innebär inte bara mindre blåbär att plocka för oss människor, det drabbar även älgar. Annika Felton har även studerat sambandet mellan bärris och klövdjuren älg, rådjur, dovhjort och kronhjort.
– Det vi lärt oss på senare tid är att blåbär- och lingonriset är en mycket viktigare resurs än vi tidigare räknat med, säger Annika Felton till SVT.

Hon tror att konkurrensen om bärris är en av anledningarna till att älgarna blir allt magrare med allt mindre kalvar och kor. De hittar helt enkelt inte tillräckligt att äta. Den andra anledningen tros vara klimatförändringarna.
 
Det avlas fortfarande friskt på tjurar och kor med horn så det beror nog lite på vad man menar med snart :D
Det lät som att de verkligen fokuserade på det i artikeln jag läste så jag tänkte väl 50 år eller så, men att det redan var svårt att få tag i kohorn pga brända hornämnen. Om ingen envis typ vill bevara det?
 
Det lät som att de verkligen fokuserade på det i artikeln jag läste så jag tänkte väl 50 år eller så, men att det redan var svårt att få tag i kohorn pga brända hornämnen. Om ingen envis typ vill bevara det?
Avelsprogrammet är lite knepigare än så. Man har redan problem med låg genetisk variation i mjölkraserna. Holstein beräknar man väl att det finns runt 300 genetiska individer i världen. Så även om de "verkligen fokuserar på det" så är det en enda del i ett stort antal saker som ska bedömas. Jag lägger ut en länk som exempel på olika saker som är med i avelsprogrammet för mjölkkor; https://vxashop.se/sv-se/product/ettma-rk-36799-b (Valde en tjur på måfå bara).

Och ändrar man en enda punkt i avelsprogrammet så ändras arvbarheten på SAMTLIGA punkter. Så det kommer ta tid. Hur långt tid vågar jag inte sia om. Det beror ju på vad man upptäcker längs med vägen. Kanske upptäcker vi om 10-15 år att det har försvunnit bra gener tillsammans med hornen och tvingas avla mer på horn igen för att få upp hälsa/produktivitet eller något liknande. Time will tell :D

För övrigt så har jag sökt jobb inom just detta och jag hoppas SÅ att jag får det! Så kul att få jobba med avelsprogram!
 
Ja, det var ju faktiskt 10000 år sen visenten dog ut här. På kontinenten dog den sista vilda för ca 100 år sen. Jag tycker att visenten ligger långt ner på listan över djur vi bör återinföra för att de dött ut här just för att det var så väldigt länge sen den fanns här. Men det verkar som att risken för människor om visenten utplanteras är rätt låg. Om man bara beter sig så som när man möter älg och vildsvin så ska det vara lugnt och ingen ökad risk.

Stortrapp hade varit häftigt!
Jag såg helt fel, eller så stod det fel där jag läste. De dog ut på 1000 talet tydligen.
 
Tror att vi bara rent allmänt är extremt efter när det natur och bevarande. Vi är fortfarande mer engagerade i att förstöra natur. Rewilding är ju jättecoolt i stora delar av övriga Europa.

Vi har återintroducerat stören i år, det är första återintroducerade djuret på 102 år. :o Långt efter andra länder helt enkelt. Å andra sidan hade vi kanske inte utrotat lika många från början så kände oss lugna så. Bävern tror jag flyttat in själv (de har ökat sedan jag var liten tror jag, för jag har rent av sett spår av den nära, mitt i staden.)

Sedan dog visenten ut här för 10 000 år sedan, så det kanske känns mindre akut därför? Inte som att någon människa som haft ett skriftspråk sett en visent i Sverige.

Ingenting står om risker för människor som går, bara risk för bilar och betad skogsåker.
https://www.dn.se/sverige/vilda-visenter-kan-aterintroduceras-i-sverige/




https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ande-av-skogsvildren-stortrapp-svart_hb02932/

Men vi har några enstaka Myskoxar :) typ tio eller ngt
https://sv.wikipedia.org/wiki/Myskoxe

Själv önskar jag att vi hade kunnat ha en helt vild population Gotlandsruss :)
Rättar den här. På 1000-talet stod det (vet inte om jag såg fel eller läste ngn annan stans tidigare).
 
Nej jag tänker mer ur arbetsmiljösyfte, för själva lantbrukaren osv. Då är kor med horn farligare av att bara existera. De fastnar också lättare i inredning och sådana saker. Det är helt enkelt lite mer att tänka på när dessa horn är inblandade.

För er som inte vet, det finns alltså kor utan genen för horn bland köttraser främst, men också några äldre mjölkraser som fjällkor. Här kan jag känna att lite GMO inte skulle göra något... Horn är en säkerhetsrisk när man hanterar djuren. För visst kan avhorning påverka kalvarnas välfärd ganska så mycket om man har oflyt.
Dessutom är min upplevelse att kor m horn vet om att de har horn och viftar gärna lite extra hotande med dem om de inte är riktigt nöjda...
 
Tror att vi bara rent allmänt är extremt efter när det natur och bevarande. Vi är fortfarande mer engagerade i att förstöra natur. Rewilding är ju jättecoolt i stora delar av övriga Europa.

Vi har återintroducerat stören i år, det är första återintroducerade djuret på 102 år. :o Långt efter andra länder helt enkelt. Å andra sidan hade vi kanske inte utrotat lika många från början så kände oss lugna så. Bävern tror jag flyttat in själv (de har ökat sedan jag var liten tror jag, för jag har rent av sett spår av den nära, mitt i staden.)

Sedan dog visenten ut här för 10 000 år sedan, så det kanske känns mindre akut därför? Inte som att någon människa som haft ett skriftspråk sett en visent i Sverige.

Ingenting står om risker för människor som går, bara risk för bilar och betad skogsåker.
https://www.dn.se/sverige/vilda-visenter-kan-aterintroduceras-i-sverige/




https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ande-av-skogsvildren-stortrapp-svart_hb02932/

Men vi har några enstaka Myskoxar :) typ tio eller ngt
https://sv.wikipedia.org/wiki/Myskoxe

Själv önskar jag att vi hade kunnat ha en helt vild population Gotlandsruss :)

A andra sidan har vi sa mycket problem med turister som gar fram till allt fran vilda Bison till vildhastar med resultat av Darwin medalj typ. Aven gottlandsruss skulle kunna gora tillrackligt stor skada for att fa folk att skrika att de maste bort.

Åh ja, det vet de absolut. Det syns tydligt på de kor där avhorningen inte har fungerat riktigt. De vet att använda sin hornstump på de andra korna.

Jag har varit nara nagra Texas Longhorn som var med for en uppvisning. Det syntes tydligt att de inte gillade framlingar nar (inte jag ... men andra var inte lika forsiktiga) de kom for nara.
Det skulle nog kunna tolkas som en ren handelse nar de slar till nagon med hornen, men jag tror att de ar lika medvetna om var de har sina horn som de flesta hastar (och kor) ar medvetna om exact var de sparkar.

images.jpg
 
A andra sidan har vi sa mycket problem med turister som gar fram till allt fran vilda Bison till vildhastar med resultat av Darwin medalj typ. Aven gottlandsruss skulle kunna gora tillrackligt stor skada for att fa folk att skrika att de maste bort.



Jag har varit nara nagra Texas Longhorn som var med for en uppvisning. Det syntes tydligt att de inte gillade framlingar nar (inte jag ... men andra var inte lika forsiktiga) de kom for nara.
Det skulle nog kunna tolkas som en ren handelse nar de slar till nagon med hornen, men jag tror att de ar lika medvetna om var de har sina horn som de flesta hastar (och kor) ar medvetna om exact var de sparkar.

Visa bifogad fil 148494
Jo men man tänker ju att det är bättre om de lär sig än om man plockar bort vilda djur ändå. Förr eller senare gör de/man ändå ngt dumt.

Verkar logiskt att de har koll på hornen, annars skulle de ju om inte annat fastna. Det tar ju inte lång tid för en människa att parera att de har hatt tex och den har ju inte ens vuxit fast.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Hästnyheter Awa, 10, var ute och gick längs en vandringsled med sin kompis. Då blev hon svårt biten i ansiktet av en ponny. – Det sa bara smack i...
2
Svar
28
· Visningar
1 817
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 990
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 675
Senast: Ridinglady
·
  • Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
30
· Visningar
2 772
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp