Tittar in i ditt kök del 27

Potatis, smör, gräslök och knäckebröd till lunch.
Pinocchiotårta med lemoncurd och jordgubbar
IMG_9349.jpeg
 
Jag åt färskpotatis med smör och dill. Kokta morotsslantar, lite paprika och så medister. Den danska varianten som ska kokas i vatten och kryddpeppar och sedan stekas. Inte svensk. Svensk medister ser ju ut som en vanlig falukorv typ? Det är inte detta i alla fall.
https://mummum.dk/medister/stegt/

Mycket gott kan jag säga! Ville egentligen ha brun sås och det hele till, men det fungerar inte till färskpotatis så det fick bli så här.
 
Grillad lättrökt lax samt grillad sparrisbroccoli åts ikväll tillsammans med råris och en kall citronsås.

Har för övrigt haft noll inspiration och motivation till matlagning de senaste veckorna, hoppas verkligen att det vänder snart!
 
Det har hänt nåt med bakpotatisen. Förr var det idahopotatis som var krämig och helt perfekt att kryssa och klämma upp moset. Idag hittar jag inte dem i någon butik, utan det är en annan sort som är mer platt än idaho som mer liknar en tub i formen och inte alls lika krämig. Är det någon mer än jag som märkt skillnad?
 
Vår basilika har gått lite wild and crazy på senaste och behövde klippas ner, så det blev pasta med hemgjord pesto och körsbärstomater till middag. Gott, men jag tvingas nog återigen konstatera att pesto är en sådan där grej där jag föredrar smaken av helfabrikatsvarianten än den man gör själv :o
 
Det har hänt nåt med bakpotatisen. Förr var det idahopotatis som var krämig och helt perfekt att kryssa och klämma upp moset. Idag hittar jag inte dem i någon butik, utan det är en annan sort som är mer platt än idaho som mer liknar en tub i formen och inte alls lika krämig. Är det någon mer än jag som märkt skillnad?
Ja! Jag har också tänkt på detta. De är också mycket, mycket mindre nu än förut.
 
Det har hänt nåt med bakpotatisen. Förr var det idahopotatis som var krämig och helt perfekt att kryssa och klämma upp moset. Idag hittar jag inte dem i någon butik, utan det är en annan sort som är mer platt än idaho som mer liknar en tub i formen och inte alls lika krämig. Är det någon mer än jag som märkt skillnad?
Jag brukar kolla i lådorna med vanlig potatis oftast finns det större där. Sedan kör jag dem i crockpoten över dagen.
 
Ikväll gjorde jag ”grekisk pytt i panna” fast egen tolkning. Marinerade kyckling och slängde det, klyftor av potatis, rödlök, paprikor och kryddor i ugnen på plåt. När det var 5 min kvar hade jag på ett berg kalamataoliver och fetaost. Strösslade på libbsticka och serverade med yoghurtsås med mkt vitlök, honung, libbsticka och salt/peppar.
Gött! 😍
 
Grekisk buffé med grillspett på kotlettrad och kycklinglårfilé , rostad potatis, tzatziki, htipiti, hummus, pinzabröd, grekisk sallad med fetaost, tomatsalsa och marinerade oliver.
Jag visste inte vad htipiti var för något och googlade. Det måste vi göra! Tack för (indirekt) tips. Kul att hitta inspiration i den här tråden!
 

Liknande trådar

  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
107 367
Senast: Mineur
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 986
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 383
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
709
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp