Flugtäcke till grov shettis?

Mia_R

Trådstartare
Jag har aldrig lyckats hitta ett flugtäcke till shettisen och undrar om det öht finns något som kan fungera? Hon är grov och har en grov och lågt ansatt hals så allt jag provat hittills blir för trångt över bogarna och halsen och om jag köper något som passar över bog och hals blir det istället för långt och stort över ryggen. :banghead:

Mina sykunskaper är verkligen inget att skryta över, men egentligen skulle jag behöva skräddarsy ett åt henne för att skydda henne mot alla dessa :devil: bitande och stickande insekter. :rage: Att smörja in hela henne mot flug:devil: är inte hållbart.
 
Har aldrig sett eller varit med om att eksemtäcken skulle göra nåt slags nötning på hårremmen.
Dånhar jag ändå haft ett av de billigare på isisen ett tag då han fick nässelutslag av knotten ett år.
Fast om den har grov och lågt ansatt hals så är det svårt att hitta ett täcke som sitter bra, tänker att det skaver fram?
 
Jag låter flugtäcken vara för långa :). Dessutom enkla att sy om man stör sig.
Jag har testat det med dåligt resultat, då bajsar hon ner sig och det hänger för mycket fram. :( Alla gjordar och bensnören är för långa och jag är värdelös på att sy som jag skrev i #1.
 
Jag har testat det med dåligt resultat, då bajsar hon ner sig och det hänger för mycket fram. :( Alla gjordar och bensnören är för långa och jag är värdelös på att sy som jag skrev i #1.
Även med lättare flugtäcken?

Jag har ett billigt från hööks i storlek 105 på min shettis, det är för stort, men spelar inte så stor roll när det bara används till akuta monstermyggkvällar.

Hade jag en shettis som behövt skydd ofta hade jag nog köpt eksemtäcke från Nisch, det har jag till mustangen.

Han är rätt så grov över bogen, vi är väldigt nöjda med det här. Stretchigt och anpassningsbart, finns ner till strl 85. https://nischhast.se/produkt/nisch-eksemtacke-dragkedja-fram/
 
Även med lättare flugtäcken?

Jag har ett billigt från hööks i storlek 105 på min shettis, det är för stort, men spelar inte så stor roll när det bara används till akuta monstermyggkvällar.

Hade jag en shettis som behövt skydd ofta hade jag nog köpt eksemtäcke från Nisch, det har jag till mustangen.

Han är rätt så grov över bogen, vi är väldigt nöjda med det här. Stretchigt och anpassningsbart, finns ner till strl 85. https://nischhast.se/produkt/nisch-eksemtacke-dragkedja-fram/
I år biter de henne på skulderbladen, tidigare år har de tuggat någon annanstans. Hon går alltid med flughuva för annars äter de upp henne runt ögonen trots tjock och lång pannlugg. Jag ska kolla hur täcket jag köpte senast kan passa och ev klippa bort halstäcket om jag inte ska raka av henne manen, dagtid står de inne pga högt insektstryck och släpps sedan ut kväll/natt.

Vi har väldigt lite mygg men broms och förfärliga, bitande flugor som får även de stora att skena runt i hagen och vilja in. De kommer rusande när jag ska ta in och den lilla springer lös före till stallet. Förvånande nog så får de vara ifred även för flugorna inne.
 
I år biter de henne på skulderbladen, tidigare år har de tuggat någon annanstans. Hon går alltid med flughuva för annars äter de upp henne runt ögonen trots tjock och lång pannlugg. Jag ska kolla hur täcket jag köpte senast kan passa och ev klippa bort halstäcket om jag inte ska raka av henne manen, dagtid står de inne pga högt insektstryck och släpps sedan ut kväll/natt.

Vi har väldigt lite mygg men broms och förfärliga, bitande flugor som får även de stora att skena runt i hagen och vilja in. De kommer rusande när jag ska ta in och den lilla springer lös före till stallet. Förvånande nog så får de vara ifred även för flugorna inne.

Ja det är mycket broms och blinningar i år, mina står inne i ligghallen mycket under dagtid nu.

Det är ju fina reor på flugtäcken nu :). Jag tycker grova täcken med zebramönster funkar bäst mot bromsen.
 
Alltså eksemtäcken enligt min erfarenhet stretchiga typ som baddräkt.
Slänger med första bästa länk där du kan se hur ett sådant täcke jag menar ser ut.

https://ridersport.se/hast/flugskydd/eksemtacke/eksemtacke-new-basic-haglunds/

Är hästen extremt skavkänslig?
Nej, inte vad jag vet men hon har ju aldrig täcken eftersom de sitter så illa på henne. Alla jag provat tidigare är sydda för en ponny med högre ansatt och smalare hals, så antingen har de suttit för högt upp när ryggen stämt eller så är det för stort framtill om de inte ska strama och då åker de bakåt iaf så hon har det nere på haserna.
 
Nej, inte vad jag vet men hon har ju aldrig täcken eftersom de sitter så illa på henne. Alla jag provat tidigare är sydda för en ponny med högre ansatt och smalare hals, så antingen har de suttit för högt upp när ryggen stämt eller så är det för stort framtill om de inte ska strama och då åker de bakåt iaf så hon har det nere på haserna.
Jag tror på betydligt mindre skavrisk av ett eksemtäcke än de där nättäckena.
Men om du köper eksemtäcke, jag tror de med blankt tyg är svalare än de med mattare tyg.
Lippos som jag vill minnas jag panikköpte när isisen fick nässelutslag av insekter tyckte jag verkade bli varmare än de jag hade att göra med för många år sedan i alla fall.

Edit skrev fel på eksemtäcke och flugtäcke
 
Har du provat Gekås flugtäcken? Jag vet iofs inte om de finns i så små storlekar men det är ett av extremt få som sitter ok över bogen till min islänning som är knepig att få saker att passa på. Rätt ok pris med.
 

Liknande trådar

Utrustning Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals. Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes...
Svar
18
· Visningar
2 587
Utrustning Så var det den där tiden på året igen - insekterna är på väg att vakna till och de första gängen mygg har spanats in på ridturerna i...
Svar
16
· Visningar
2 645
Senast: Liten
·
Utrustning Tycker alltid det är så svårt att välja storlek på Horsewares täcken, så tänkte att vi kanske kunde lägga ut erfarenheter angående...
Svar
5
· Visningar
9 343
Senast: Niki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fastna i stigbygel med tåkappa?
  • Hingstval 2024
  • OS Hoppning 2024

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp