Del V Hur går det för era 06:or?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Underbart när allt funkar så bra! Å vilken bra träning rent socialt med alla hoppekipage runt er även om jag också kan förstå att det kändes jobbigt först.

Till Sunshine: Din häst är fullkomligt underbar! Jag älskar den så pliiiiiise sälj honom till mig!!!!:love::love:

Tessalonica: du rider din häst så himla bra o jag tycker det var 2 helt godkända rundor! Ett litet tips, (stäng öronen om du inte vill lyssna!:angel:) sänk dina händer i anridningen så får du bättre balans. Å när hindren är så små så behöver du inte gå med så mycket med handen, nu kastar du lite fram den ibland. Öva hemma på små hinder, ner med handen mot manken o känna efter riktigt mycket hur mycket/lite du behöver gå med över hinder.

Det är så himla kul med alla filmer på våra småttingar! Tänk om 4 år när vi sitter där med etablerade hästar i de discipliner vi valt.
 
Senast ändrad:
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

*KL*

Var ett tag sen jag skrev här, men en liten uppdatering från oss...
Bellis har blivit halvklippt och vi har varit iväg på våran andra tävling!:bump:
Vi hoppade 0,90 och 1,00 m i Munka Ljungby, hon nollade BÅDA klasserna:banana::banana::banana: Är så otroligt stolt över henne:love:

Film: http://www.youtube.com/watch?v=uaA-m_FaT_U

41924_1287424981.jpg
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Har tre bilder tagna från filmen som jag glömde:p
Hon vill verkligen inte riva:rofl:

Sista hindret i 0,90 m
70978_1287424975.jpg


3:e hindret i 1,00 m (kom för nära på det)
55761_1287424977.jpg


Och 5:e hindret i 1,00 m
70927_1287424973.jpg


Rosett på efter felfri runda i 0,90:love:
89767_1287424978.jpg

Syns lite här hur hon är klippt, klippte henne 4 dagar innan tävlingen...


.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Ja herregud vad stadig o fin hon är! O du har rätat upp dig massor sen sist!:bow:

Mest är jag impad över att hon är så svängbar på den lilla ytan....:love:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Underbart när allt funkar så bra! Å vilken bra träning rent socialt med alla hoppekipage runt er även om jag också kan förstå att det kändes jobbigt först.

Till Sunshine: Din häst är fullkomligt underbar! Jag älskar den så pliiiiiise sälj honom till mig!!!!:love::love:

Tessalonica: du rider din häst så himla bra o jag tycker det var 2 helt godkända rundor! Ett litet tips, (stäng öronen om du inte vill lyssna!:angel:) sänk dina händer i anridningen så får du bättre balans. Å när hindren är så små så behöver du inte gå med så mycket med handen, nu kastar du lite fram den ibland. Öva hemma på små hinder, ner med handen mot manken o känna efter riktigt mycket hur mycket/lite du behöver gå med över hinder.

Det är så himla kul med alla filmer på våra småttingar! Tänk om 4 år när vi sitter där med etablerade hästar i de discipliner vi valt.

Jag har alltid öppet öronen särskilt när kritiken och tipsen kommer. Det är tack vare dem jag kommit dit jag är idag. :)

Ska absolut tänka på det med händerna, alltid bra att få en ny sak att träna på. Tack!

KL

Aningens off topic...men kan behöva lite råd..

Var och provred en 5.åring idag och jag kan meddela att gisses vad långt vi har kommit med våra om man jämför med denna lilla busan. Halvblod av den mindre modellen men enligt nuvarande ägare har hon problem med bockningar, bakutspark, tål inte att bli tagen i munnen etc... Gick in med inställningen att jag skulle känna med hästen, alla rörelser och se hur hon var under mig som pilot.

Hör och häpna, DET GICK SKIT BRA :) Ägaren stod med vidöppen mun och trodde inte sina ögon. När jag satt av berättade de att alla som provridit henne antingen flugit av eller själva avbrutit pga av hennes dumheter. Enligt mig är hon ett fint litet sto som är enormt missförstådd..

Nu till Er lite mer erfarna. Är detta något jag ska satsa på? Stam e. Cavalet u.e. Bright Bird u. Chik. Är det något som känns igen???

Tacksam för hjälp!
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Ska du köpa en till? :D

Stammen har jag aldrig hört talas om faktiskt...vad är det du ska ha hästen till?

:)
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Vilken skillnad det är på din ridning!! Har verkligen utvecklats till det bättre - kanonkul!

Fin häst också :D.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Ja eventuellt. :) Hon har norsk stam. Kan ju inte ett skvatt om stammar, det är därför jag frågar Er. Egentligen har jag väl redan bestämt mig för att köpa henne men jag är inte riktigt nöjd med priset då hon inte är fullt ridbar och att de slarvat med inridningen enligt mig. Därför ville jag ha koll på stammen, för det är det enda som de pratar om....

Hon skall mest gå som dressyrhäst men jag vet att hon har hopp i sig så ska väl kunna komplettera med hoppning emellanåt :D
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Ang stammen så är den tysk! Cavalet gick svår hoppning framgångsrikt o hans pappa Cavalier är far till Blue Hors Cavan!

Så här ser Cavalet ut:

http://www.varmblod.dk/pdf-filer/hingste-kar-beskr/dvh-515

Sen ang mamman är det nån slags missuppfattning för hon är ett gammalt fullblodssto, löpstam, som har en avkomma som heter Chik! Stammen på din tilltänkta är: Cavalet-Crow (morfar)-Reliance (mormorsfar) o de två sista är fullblod bägge två.

Se här:
http://www.blup.se/sv-se/horses/134994-bright-bird-xx

Jag hittade din tilltänkta pålla på nätet när jag letade hennes föräldrar! Och priset är ju på tok för högt med tanke på hur många välutbildade hästar det säljs till lägre pris i dagsläget. Jag hade även varit väldigt misstänksam mot en häst som bär sig åt sådär så det verkligen inte är nåt fel på henne? För om hon bockar o bråkar o det sen visar sig att hon har nåt fel i ryggen så kan säljarna hävda att dom minsann berättat hur hon bar sig åt o då blir det inte nåt dolt fel, t ex.....
Bara en varning i all välmening, Tessa, det vet du! Jag förstår att du är förtjust i hästen men provrid henne igen, det är ju inte så långt bort, o klinikbesikta henne när du är med så du vet att allt står rätt till. Berätta för veterinären hur hon burit sig åt så han extrakollar rygg mm. Sen prutar du vildsint på priset! Marknaden är köparens i dagsläget.:D
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Okej, har han gått i Norge??? Jag tror inte riktigt det är samma häst som vi kollar på lägger annonsen nedan samt blup.

http://www.hastnet.se/hastmarknad/sok/annons.php?aid=378969

http://www.blup.se/sv-se/horses/181891-discoteque-e-swb

Jag ber dig kolla annonsen och se om det är samma häst vi menar? För vad jag kan se så är hennes mamma Chik..?

Gällande bockandet och bakutsparkarna så hade jag en inackordering fram tills i somras som var likadan vissa dagar. Men hon var rent elak, red ut henne åt ägaren en dag och den rundan slutade med att hon slängde av mig på asfaltsvägen och trampar på mig. Har suttit på den idioten flertalet gånger och upprepat samma historia där bockningserier och stegringar hörde till det "normala". Det visade sig att hästen led av svår sadeltvång...

Av den lilla erfarenheten så känner jag att av provridningen igår så talar vi inte riktigt om samma känsla. Hon mer protesterade för att hon inte förstod vad jag menade. När jag skulle fatta galopp så studsade hon men inget konstigt mer än att det var för att hon inte förstod. Då satte ägaren upp och "visade hur man skulle göra". Galoppskänkel, hålla manen och full fart runt... INTE okej enligt mig så jag satte upp igen och envis som jag är så fick jag till slut till det efter något försök till, och inga konstigheter då...

Jag kommer ha henne på prov till sommaren innan köp då de inte har tid eller ork för henne men innan dess vill jag ha ett pris klart för att min magkänsla är att hon kommer bli en toppen dressyrhäst med tålamod, förståelse och träning. Även besiktning kommer ske innan jag tar henne på prov.

Tack återigen Nova, och kolla gärna annonsen igen om det är samma...
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Verkligen imponerande. Vilken fin häst du har. Och som andra påpekat inte ett dugg tittig.:d
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Ja det är samma häst!:) Blev lite fel där...Bright Bird är ju morfar så hon har iaf väldigt mycket fullblod i sig.

Så i vilket fall, Cavalet är som sagt tysk, han har gått både dressyr o hoppning i svår klass o farfar är pappa till den kände Blue Hors Cavan.

Och du har helt rätt i att du måste ha prisbilden klar innan hon flyttar till dig för sånt blir alltid bråk om i efterhand annars.

Om du går ut på Hästnet o söker på hästar i hennes ålder och ta hänsyn till hennes låga utbildning, så får du en hyfsad bild på vad hon borde kosta. O försök att inte ha så mycket känslor med när du gör din bedömning, (tänk att det skulle vara en klient som skulle satsa i ett företag!:D) så du inte köper henne till ett högre pris för att hon tagit plats i ditt hjärta...;) Det ÄR köparens marknad o med så dålig utbildning o så besvärlig häst så kan dom vara glada över att du vill ha henne alls! Sen att hon kanske blir en underbar häst hos dig är en annan femma för då är det DITT arbete o DIN tid o inget du ska betala för nu.

Och sen ska du klinikbesikta henne innan du tar hem henne. Är jätteviktigt för allt som sen händer hos dig kommer dom att lägga på dig, du MÅSTE veta vilket skick hon var i enligt en veterinär innan du tar hem henne.
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

:bow: Tack för hjälpen. Jag har en klar prisidé, och det är absolut inte 65´kr. Tabort 35´-40´kr så kan det vara intressant. Ska helt klart ha med allt du skrivit när jag bestämmer mig. Tack Nova!

Ber om ursäkt för att jag kapat tråden... :D
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Kom på en sak till...alltså mormor var ju född 1974 så det är ju BRA länge sen hon var Norsk mästare i hoppning! Å dessutom på junior nivå så vi pratar 130 höjd antar jag och med tanke på hur lite häst det finns i Norge så kanske inte konkurrensen var så jättestor heller. Så pappa är väl den som har några meriter att tala om iaf.

Sen får du köpa sadel med svängd bom o gärna en svängd gjord med tanke på hennes kroppsform!;) Ilandsbekymmer I know....:angel:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Till alla som kommenterat

Tack så hemskt mycket:love:

Jag har kämpat på med överlivet och skänklarna, skönt att se att det har äntligen blivit skillnad :p Hon tittade som sagt inte heller på något, hoppade allt trots att vi kom knasigt på några hinder. Är så himla stolt över lilla pollan!!!:love:
 
Sv: Del V Hur går det för era 06:or?

Duktiga:), hon verkar ju helt obekymmrad och jag tycker du följer henne väl! "Lagom" klippt också, funderar på liknande om det inte blir helklippt:crazy:.

*kl*
Dax å ta in i stallet och prova hoppsadeln, hämtade den idag, hoppas den ligger bra så det är lönt att provrida imorgon..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi fortsätter odla. Mitt lilla päron (Wasa) blommar för första gången! Det stora i bakgrunden har blommat tidigare (har för mig att...
34 35 36
Svar
717
· Visningar
22 120
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
16 823
Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
16 17 18
Svar
343
· Visningar
7 569
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
725
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridbyxor för kurvor
  • Perlino

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp