Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 2

Potatis från en av tre hinkar
Lea har jag för mig sorten hette. Blir lite potatissallad och provsmak ikväll
IMG20240624125145.jpg
 
Potatis från en av tre hinkar
Lea har jag för mig sorten hette. Blir lite potatissallad och provsmak ikväll Visa bifogad fil 148003
Mina potatisplantor har precis börjat växa. Det tog tid att odla i hösilage som uppenbarligen var lite för torrt. Jag vattnar nu 2 ggr/dag om det inte regnar. Behöver nog öka det denna vecka då det ska vara över 25 grader hela veckan...
 
Vi tänkte skaffa en blåbärsbuske men har förstått att vi behöver två så de kan korspollineras.
Kan det vara två av samma sort eller behöver vi två olika sorter? Funkar en sorts blåbärstry och en sorts amerikanska blåbär eller måste det vara typ blåbärstry+blåbärstry eller amerikansk+amerikansk typ?
 
Oh och på tal om blåbär, en longshot men... Är någon sort lite snällare mot magen än de som växer vilt i skogen? Jag tål inga mängder utan blir dålig i magen av blåbär, och skulle vilja kunna äta en bit blåbärspaj utan att magen pajar 😅
 
Vi tänkte skaffa en blåbärsbuske men har förstått att vi behöver två så de kan korspollineras.
Kan det vara två av samma sort eller behöver vi två olika sorter? Funkar en sorts blåbärstry och en sorts amerikanska blåbär eller måste det vara typ blåbärstry+blåbärstry eller amerikansk+amerikansk typ?
Det måste vara samma art, så en blåbärstry med en amerikansk blåbär funkar inte. Sen blommar olika sorters blåbärstry vid olika tidpunkter, så man behöver hitta sorter som blommar samtidigt för att de ska korspollineras också.
 
Det måste vara samma art, så en blåbärstry med en amerikansk blåbär funkar inte. Sen blommar olika sorters blåbärstry vid olika tidpunkter, så man behöver hitta sorter som blommar samtidigt för att de ska korspollineras också.
I see! Då får vi köra på det och göra lite efterforskning. Tack!
 
Har en fantastiskt tuff period på jobbet just nu, så det perfekta stället att ladda batterierna är ute på gården som för tillfället i stort sett sköter sig själv och bara gör sin grej :love: Drog ut vattenslangen nu ikväll för första gången på ett gäng veckor då vi kunnat klara oss väldigt bra på regnvatten. Har fått en blomma på physalisen i växthuset, paprikorna levererar som aldrig förr (det enda vi brottas med där är en rackarns pistillröta som verkar ha slagit klorna i några av plantorna), zucchiniplantorna har börjat blomma, kryddorna växer så det knakar och åkerbärs-experimentet har både etablerats och sprider sig. Tar en mental bild av gården just nu och sparar till sämre tider


1000012977.jpg
 
IMG_2099.jpeg
Två krukor med tagetes jag sådde sent i våras, den låga sorten härstammar från blommor jag odlat varje år i flera års tid, billig fröpåse från typ ÖoB. Den höga sorten från Nordgen när de säljer fröer till privatpersoner. Är ganska fascinerad över att sniglarna inte bryr sig alls om Nordgen-tagetesen
Men mumsar glatt i sig den andra sorten. Vet att det är sått trångt, men varje år sår jag massa frön i dessa krukor så får de klara sig själva till nästa vår när jag byter jord och sår på nytt
 
Köpte växter på en sommarutförsäljning. Daglilja, trädgårdsiris, lagerblad, och nån mer perenn som jag inte minns namnet på. Har nästan en plan för dem.

Men det är för varmt för att gräva i rabatterna nu.. jag orkar inte i varje fall. Så växterna står i garaget (som har ett stort fönster, men är svalt) tills imorgon. Då ska vädret vara lite svalare.

Jag har några bolltistlar och dagliljor som jag vill flytta på. Kan jag göra det nu eller är det bättre att vänta till hösten? Våren? Låta bli?
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
67 834
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 296
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 750
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
13 740
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp