Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 2

Jag köpte pumpafrön på rea igår! Förstår att det är i senaste laget, men jag tog en mindre sort och tänkte testa. Aldrig odlat något ätbart i hela mitt liv förr..

Hur många pumpor brukar det bli på en planta?
Tror ni jag lyckas få ngt fast jag sår sent? Jag köpte Baby Boo, den såg så söt ut :D
 
20240623_141009.jpg

Har för mig denna är Finlands vita. Trots den är ett taggmonster så är den en favorit :love:

Såg inte en enda snigel idag, tack och lov! Bäst fortsätta hålla utkik dock.
 
Jag köpte pumpafrön på rea igår! Förstår att det är i senaste laget, men jag tog en mindre sort och tänkte testa. Aldrig odlat något ätbart i hela mitt liv förr..

Hur många pumpor brukar det bli på en planta?
Tror ni jag lyckas få ngt fast jag sår sent? Jag köpte Baby Boo, den såg så söt ut :D
Njae? de behöver växa till sig innan de börjar göra frukt.

Så mina pumpa och squashafrön i absoluta brjan av maj. Bor i zon 4så det blir ionte varmt ute så fort.

Och - så inte ute, så i en kruka inne eller i växthus.och flytta till större kruka vartefter den växer till sig
 
Njae? de behöver växa till sig innan de börjar göra frukt.

Så mina pumpa och squashafrön i absoluta brjan av maj. Bor i zon 4så det blir ionte varmt ute så fort.

Och - så inte ute, så i en kruka inne eller i växthus.och flytta till större kruka vartefter den växer till sig
Japp jag har sått dem idag inne i kruka. Du tror inte att det hinner bli pumpor?

Såg någonstans att det stod 95 dagar till skörd på minipumpor, men osäker på om denna räknas som mini eller hur det fungerar.. så typiskt när man får en idé och så har tiden redan sprungit iväg :angel:
 
Japp jag har sått dem idag inne i kruka. Du tror inte att det hinner bli pumpor?

Såg någonstans att det stod 95 dagar till skörd på minipumpor, men osäker på om denna räknas som mini eller hur det fungerar.. så typiskt när man får en idé och så har tiden redan sprungit iväg :angel:
Spara frön till nästa år?
 
Slingertry eller någon slags vildkaprifol?
IMG20240624075514.jpg

Den täcker min komposthög, är rätt stor och oformlig. Funderar på om den går att spaljera på nåt och täcka hela det hörnet av trädgården.
 
Är inte ett jättekul hörn..
IMG20240624075813.jpg

Funderar på att utveckla min kompost lite där bakom. Har inga direkta planer än men jag spånar på det. Bygga en trädgårdskompost och låta växten klättra på planket
 
För första gången i livet har jag en kruka med tomaten 100 & 1000. Den är som ett stort klot av grenar. Ingen tomat jag odlat förr har växt sådär.

Ska jag bara låta den hållas eller behöver den bindas upp på nåt vis? Den står i en kruka på altan i söderläge.

Den är totalt överfull av kart så den delen verkar funka i alla fall :)
 
För första gången i livet har jag en kruka med tomaten 100 & 1000. Den är som ett stort klot av grenar. Ingen tomat jag odlat förr har växt sådär.

Ska jag bara låta den hållas eller behöver den bindas upp på nåt vis? Den står i en kruka på altan i söderläge.

Den är totalt överfull av kart så den delen verkar funka i alla fall :)
Jag har haft sådana ett par gånger nu och brukar inte binda upp dem. Tomaterna blir ju små som bär så de tynger inte ner grenarna precis. Men vad som är rätt att göra, det vet jag inte :) !
 
För första gången i livet har jag en kruka med tomaten 100 & 1000. Den är som ett stort klot av grenar. Ingen tomat jag odlat förr har växt sådär.

Ska jag bara låta den hållas eller behöver den bindas upp på nåt vis? Den står i en kruka på altan i söderläge.

Den är totalt överfull av kart så den delen verkar funka i alla fall :)
Du ska bara låta den vara ☺️
 
Slingertry eller någon slags vildkaprifol?
Visa bifogad fil 147983
Den täcker min komposthög, är rätt stor och oformlig. Funderar på om den går att spaljera på nåt och täcka hela det hörnet av trädgården.
Det är en kultursort men den heter vildkaprifol https://www.blomsterlandet.se/produkter/vaxter/utomhus/klangvaxter/kaprifol/vildkaprifol-12326/ och säljs i handeln.

Den som man oftast hittar förvildad ute i naturen heter Äkta kaprifol den har blad som liksom omsluter grenen.
 
Det är en kultursort men den heter vildkaprifol https://www.blomsterlandet.se/produkter/vaxter/utomhus/klangvaxter/kaprifol/vildkaprifol-12326/ och säljs i handeln.

Den som man oftast hittar förvildad ute i naturen heter Äkta kaprifol den har blad som liksom omsluter grenen.
Jo att vildkaprifol inte är vild har jag koll på. Min tanke var om det är slingertry (som också är en kaprifol) eller om det är någon annan slags vildkaprifol. Att den är planterad där någon gång i trädgårdens begynnelse är jag övertygad om.
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
67 832
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 296
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 750
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
13 740
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ponny med kolik
  • Födda 2022
  • Flugtäcke till grov shettis?

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp