Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 2

Köpte växter på en sommarutförsäljning. Daglilja, trädgårdsiris, lagerblad, och nån mer perenn som jag inte minns namnet på. Har nästan en plan för dem.

Men det är för varmt för att gräva i rabatterna nu.. jag orkar inte i varje fall. Så växterna står i garaget (som har ett stort fönster, men är svalt) tills imorgon. Då ska vädret vara lite svalare.

Jag har några bolltistlar och dagliljor som jag vill flytta på. Kan jag göra det nu eller är det bättre att vänta till hösten? Våren? Låta bli?
Jag hade väntat och sett om det kommer en period där det är lite svalare med lite mer nederbörd och flyttat växterna då, men det är för att jag inte gillar att gå å vattna sådär väldigt mkt ^^
 
Årets första dahliablomma har äntligen slagit ut! :love:
20240628_132918.jpg
 
Såg en lila blomma idag i affären. Tyckte mig komma ihåg att den hette något med ”flick”…. Nån som vet? Det var med långa stjälkar… o blommorna satt på toppen liksom
:rofl:
 
Vill göra om lite bland mina pallkragar. Och i trädgården överlag. Men jag har ingen aning om hur jag vill ha det! Massor med idéer men vette tusan hur jag ska få ut dem i verkligheten..
 
Funderar på att gräva upp de få dahlior som är särskilt snigel-utsatta. De behöver få repa sig. Helt sjukt att vissa verkar vara mer poppis som snigelmat än andra. Fattar ingenting.

Har tänkt samma tanke. Vissa dahlior är totalt nerätna, andra knappt rörda.
I år är det sååå mycket mer sniglar mot förra året. Jag är så ledsen. De äter på allt, rosenskära, zinniorna, kålen, solrosorna äter de helt upp.

Funderar på att göra flera pallkragar nästa år i stället för de friland vi har nu. Känns som det kan vara lättare att hålla ordning på dem
Då. Kanske.
 
Har tänkt samma tanke. Vissa dahlior är totalt nerätna, andra knappt rörda.
I år är det sååå mycket mer sniglar mot förra året. Jag är så ledsen. De äter på allt, rosenskära, zinniorna, kålen, solrosorna äter de helt upp.

Funderar på att göra flera pallkragar nästa år i stället för de friland vi har nu. Känns som det kan vara lättare att hålla ordning på dem
Då. Kanske.
Pallkragar kan du sätta en liten kant på upptill så de inte kan klättra in också bra tydligen att ha singel runt om för det gillar de inte att klättra på och gör det svårare för dom att ta sig in underifrån.
 
Jag har provat allt utom möjligen att gräva vallgrav för att hålla sniglarna borta… men pallkragar med kant i vass singel är ändå hyfsat effektivt 👍
 
Idag har jag huggit av massor av rotskott ur gräsmattan, slagit ner delar av gräsmattekatastrofen med trimmern, klippt bort lite grenar ur syrenhäcken som började välta ut ur den och planterat några plantor i landet. Motivationen för odlingen är minimal med alla mördarsniglar som anfaller i flock så jag ligger efter.
Hoppas på att den grävare jag bokat hinner komma hem till mig i början på nästa vecka och börja gräva de delar av trädgården som är en matta av rotskott från surkörsbär och krikon så jag någon gång kan komma till att fixa ordning på den delen av tomten. Nu har jag efter många många år en plan på vad jag vill göra där.
Igår efter regnet blev det 260 sniglar :meh:. Alltså det är inte roligt men förhoppningsvis blir det bättre när ruggarna med rotskott är borta så det går att sköta marken.
 
Min fina daglilja som jag planterade igår blommar redan
IMG20240630054654.jpg


Ska flytta några gula, som blommar tidigare, till samma rabatt. Skulle vilja ha nån röd eller rosa också.
Funderar på att flytta de orange asiatliljorna som står i en kruka på framsidan till samma rabatt. Kanske. Om det inte blir för mycket.
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
67 838
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 296
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 750
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
13 741
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp