Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 2

Dagens gurka
20240620_221006.jpg
 
Finns det något bra sätt att avgöra när potatis är redo att skördas?

På den tidiga sorten tjuvkikar jag.
I år är de avsevärt mindre pga sämre med sol och värme = påbörjandet av skörd blir senarelagt.

1718973807384.jpg


Finns ingen anledning att låta den gå i blom och avvakta skörd eftersom den inte ska lagras.

Att man väntar så med höstpotatisen är för att skalet då blir tjockare och håller för lagring bättre.
 
På den tidiga sorten tjuvkikar jag.
I år är de avsevärt mindre pga sämre med sol och värme = påbörjandet av skörd blir senarelagt.

Visa bifogad fil 147807

Finns ingen anledning att låta den gå i blom och avvakta skörd eftersom den inte ska lagras.

Att man väntar så med höstpotatisen är för att skalet då blir tjockare och håller för lagring bättre.
Ah okej, så om man inte ska lagra kan man plocka upp dem ”när som helst” bara de har ätbar storlek? Eller kan de vara omogna på nåt annat sätt än storleksmässigt? Noll koll och vet inte ens vad det är för sort eftersom det inte är jag som satt den. 😅
 
Ah okej, så om man inte ska lagra kan man plocka upp dem ”när som helst” bara de har ätbar storlek? Eller kan de vara omogna på nåt annat sätt än storleksmässigt? Noll koll och vet inte ens vad det är för sort eftersom det inte är jag som satt den. 😅
Man skördar en hobbe i taget typ tills det blir tal om frost
Omogna är de inte men de kan ju vara gröna
 
Och är de gröna beror det på att de legat för grunt, så att solljus nått dem.
Följdfråga: hur djupt ned hittar man dem? Är det på änden av roten? Grävde nästan 10 cm, kom inte dit men hittade en ”potatis” på en cm på vägen. Kan det finnas större om man gräver hela vägen ned/tar upp plantan?
 
Följdfråga: hur djupt ned hittar man dem? Är det på änden av roten? Grävde nästan 10 cm, kom inte dit men hittade en ”potatis” på en cm på vägen. Kan det finnas större om man gräver hela vägen ned/tar upp plantan?

1 dm vid sättning och sen kupar man några gånger för att undvika att solen kommer år de nya småpotäterna.

Tycker ofta de kommer ganska grunt på solist (min tidiga sort) och går djupare på asterix (höst och lagringssorten) så det är nog lite olika från sort till sort och de kommer ofta i klasar, som synes på min bild.
 
Funderar på det.
En av mina närmsta kollegor jobbar med förorenad mark, hon blev ju alldeles förskräckt när jag nämnde att saker dog på baksidan.

Krusbär trivs ypperligt dock. Mycket märkligt.
Krusbär är tåligare för torka och dåliga förhållanden. Vinbär vill gärna ha både vatten och näring för att växa. Visst var det så att din baksida bestod till stor del av sten och ganska lite matjord?
 
Therese Bugnet anser balkonglivet är skit så hon ska få åka ner på lotten imorgon. Hon uppskattar inte när Lillkatten provsmakar bladen och kattskrället ger sig inte :meh:

Har nyss fått sms om att man hittat mördarsniglar vid änden där min odlingslott är :arghh: får kolla imorgon men hoppas de inte gått in på min del.
 

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
67 897
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 297
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 755
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
13 754
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp