Ponny med kolik

Kristall10

Trådstartare
Tänkte höra om ni har några kloka råd.
Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på kramplösande och smärtstillande.
Blev piggare under natten och började vilja äta igen, vill dock bara ha gräs, inte hö. Vägrar dricka, har provat ge olika foder uppblött, vatten med äpplen i osv. Det enda han över huvudtaget smakar på är vattnet med lusernpellets men väldigt lite som han får i sig.
Han har just nu inga direkta koliksymptom och jag upplever honom inte smärtpåverkad men han är väldigt trött i kroppen, vägrar gå promenader mer och rör sig sakta. Får han gå och beta strosar han sakta runt.

Han fick 5l dropp i natt men det kissade han ut efter ett par timmar och har inte fått i sig mer vätska sedan dess. Vet kunde bara sonda en omgång med vatten och paraffinolja, när han försökte ge en andra omgång kom det bara upp igen. Han har inte bajsat mer än en liten hög i går kväll.

Det konstigaste av allt är att han hade kolik samma dag förra året, och året före det hade dotterns ponny kolik på den dagen, lördag helgen efter midsommar. Vad är oddsen?!
Förra året var det mildare och han blev bra rätt fort. Ägaren trodde då det var pga halmen han åt, hon sa att han fått kolik förut när han ätit halm.
Sedan dess har han inte fått halm hos oss, inget annat är ändrat, samma hö som resten av året, alltid vatten, skogshage som de rör sig runt i och kan tugga på lite utöver höet.
 
Vet kunde bara sonda en omgång med vatten och paraffinolja, när han försökte ge en andra omgång kom det bara upp igen. Han har inte bajsat mer än en liten hög i går kväll.
Han har alltså haft magsäcksöverfyllnad eller missförstår jag? Häverterade veterinären med sonden och det kom ut/tillbaka mer vätska än man hällde i så är det ganska allvarligt så det känns som jag missförstått 😅
 
Han har alltså haft magsäcksöverfyllnad eller missförstår jag? Häverterade veterinären med sonden och det kom ut/tillbaka mer vätska än man hällde i så är det ganska allvarligt så det känns som jag missförstått 😅
Inte mer vätska än vad han hällde i men andra ”portionen” kom upp.
Idag kom inget upp men han fick bara i en omgång, sedan stopp.
 

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 600
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Kanske redan finns en tråd av detta men provar skapa en ny ändå. Min unghäst (4 år) som jag haft i 2 år har återkommande förstoppning...
2
Svar
26
· Visningar
2 970
Senast: Freazer
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 783
Senast: Egonson_
·
Hästvård Jag har en shetlandsponny sedan 12 år tillbaka, han är 16. Han har alltid druckit dåligt i perioder och ätit dåligt på saltstenen. Har...
Svar
4
· Visningar
759
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp