sthu

Trådstartare
Jag har fått en idé. Den är inte helt färdig än, så jag kan behöva lite input och tankar från andra.

Vi har en massa tegelstenar som blev över när huset byggdes på 50-talet. Några har jag använt till en upphöjd pionplantering, men en hel hög bara ligger och skräpar.

Det är genomgående hål i dem, visserligen ganska stora (upp till 10 mm). Jag fick en tanke om att de skulle gå att använda som bihotell :idea:

Så, till min idé. Jag tänker att det kanske skulle gå att skruva fast ett par tegelstenar på pallkragarna som jag använder till odling. Om man gör tre kragar högt och fäster stenen med långa skruvar.

Vad tror ni andra, skulle det fungera eller är det bortkastad tankeverksamhet?
 
Jag har fått en idé. Den är inte helt färdig än, så jag kan behöva lite input och tankar från andra.

Vi har en massa tegelstenar som blev över när huset byggdes på 50-talet. Några har jag använt till en upphöjd pionplantering, men en hel hög bara ligger och skräpar.

Det är genomgående hål i dem, visserligen ganska stora (upp till 10 mm). Jag fick en tanke om att de skulle gå att använda som bihotell :idea:

Så, till min idé. Jag tänker att det kanske skulle gå att skruva fast ett par tegelstenar på pallkragarna som jag använder till odling. Om man gör tre kragar högt och fäster stenen med långa skruvar.

Vad tror ni andra, skulle det fungera eller är det bortkastad tankeverksamhet?
Du gav mig en ide´ :)
Jag har också gamla tegelstenar som bara ligger.
Kommer att följa tråden.
Hoppas att du får svar.
 
Jag har just påbörjat mitt insektshotell modell större som ska göras av pallar. Min inspiration är den här bilden från en hus/trädgårdstidning.
20240630_085817597.JPG
Har pallarna och börjat samla material som tegelpannor, halm, gammal ved etc. Tänkte även använda tegelsten med hål men min plan är att bara lägga dem med hål utåt i lämpligt mellanrum.

Ärligt så förstår jag inte riktigt hur du menar att du ska skruva tegelstenar i pallkrage?
 
Ärligt så förstår jag inte riktigt hur du menar att du ska skruva tegelstenar i pallkrage?
Jag tänker att jag sätter skruv genom ett av hålen helt enkelt :) och en bricka på framsidan så förstås. Det kanske inte funkar? Jag förlorar inget på att testa tänker jag.

Var lite inne på att bygga med pallar först jag med, men vissa verkar anse att risken för parasiter är större. Andra säger att det inte spelar någon roll. Jag tänker att det bästa är att man gör något.

Tänkte även använda bambu (gamla blomstöd) avsågade i olika längd och hänga upp i träd.
 
Okej, då förstår jag. Tänkte mest att träet i kragar inte är speciellt stabilt att fästa i. Men jag håller med, det bästa är att man gör något!
 
Okej, då förstår jag. Tänkte mest att träet i kragar inte är speciellt stabilt att fästa i. Men jag håller med, det bästa är att man gör något!
Det har jag inte tänkt på. Tänkte lite trä som trä. Men det kanske blir för tungt. Får testa en dag längre fram när jag är hemma och det inte regnar småspik.
 
Tegelstenarna är för tunna, minst 10 cm, helst djupare så inte fåglar kan plundra + det som ska bli honor läggs längst in och drönarna grundare, så är hålen grunda blir det inga honor. :(

Finns mycket att läsa på nätet. Bl a bra tips här: https://www.botaniska.se/barn-skola...al/pollinering/pyssel/bygg-ett-insektshotell/
Jo det har jag koll på. Fast jag har läst på flera ställen att fåglar inte är ett stort problem. Det är mer på individnivå det är problem, inte på strukturell nivå eller hur man ska säga.

Jag tror stenarna är tjockare än 10 cm. Ska mäta när jag är hemma igen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 056
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 978
Senast: anna_panna
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 748
Senast: Calmiche
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 828
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIX
  • Earl Grey-te
  • 12 kvm utbyggnad?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp