Återhämtning - tips tack!

Bexzor

Trådstartare
Jag jobbar med ett väldigt socialt yrke, något som jag trivs med men på ledig tid så vill jag typ vara själv och bara ta det lugnt. Det blir mycket Netflix och andra serier som rullar på tvn just för att jag inte orkar/vill ge mig ut. Problemet är att jag är lite trött på det och har försökt läsa bok för att få "samma känsla" men det ger inte samma funktion.

Kort information är att jag har fyra barn varann vecka så den är fullfart med högt och lågt, de andra veckorna jobbar jag på kontoret till 16.30 (hemma runt 17.30). Tränar styrkepass och vandrar korta leder när tid/väder är på min sida. Jag är inte typen som trivs en dag eller ens några timmar med att ligga still så fördelen med att se serier är att jag plockar hemma samtidigt. Men jag behöver få in lite lugna saker också i mitt liv eftersom det går i typ 200 knyck för övrigt, bio funkar ju ekonomiskt inte så ofta heller samt bor i lägenhet utan balkong mitt i stan :laugh:

Så nu bukefalister önskar jag era tips , vad är lugn återhämtning för er?
 
Jag är introvert med ett socialt jobb. För mig är hästen och stallet min återhämtning 😍
Står i ett litet stall där jag är ensam inackorderad och i princip alltid själv. Helt underbart!

Åh vad mysigt och drömläge för oss som är introverta med att ha stallet typ själv! :love:
 
Jag jobbar med ett väldigt socialt yrke, något som jag trivs med men på ledig tid så vill jag typ vara själv och bara ta det lugnt. Det blir mycket Netflix och andra serier som rullar på tvn just för att jag inte orkar/vill ge mig ut. Problemet är att jag är lite trött på det och har försökt läsa bok för att få "samma känsla" men det ger inte samma funktion.

Kort information är att jag har fyra barn varann vecka så den är fullfart med högt och lågt, de andra veckorna jobbar jag på kontoret till 16.30 (hemma runt 17.30). Tränar styrkepass och vandrar korta leder när tid/väder är på min sida. Jag är inte typen som trivs en dag eller ens några timmar med att ligga still så fördelen med att se serier är att jag plockar hemma samtidigt. Men jag behöver få in lite lugna saker också i mitt liv eftersom det går i typ 200 knyck för övrigt, bio funkar ju ekonomiskt inte så ofta heller samt bor i lägenhet utan balkong mitt i stan :laugh:

Så nu bukefalister önskar jag era tips , vad är lugn återhämtning för er?
För mig är släktforsking återhämtning, men om du inte gillar att sitta stilla kan det ju bli lite knepigt.... :D Men den där lugna lunken med att söka, läsa i källor, metodiskt mata in fakta i ett program, osv är väldigt lugnande för mig!
 
För mig är släktforsking återhämtning, men om du inte gillar att sitta stilla kan det ju bli lite knepigt.... :D Men den där lugna lunken med att söka, läsa i källor, metodiskt mata in fakta i ett program, osv är väldigt lugnande för mig!

Jo om det är något som är riktigt intressant, tidigare så spelade jag en hel del dator men tröttnar numera. Har även gjort mina uppsatser på universitetet på statistisk (kvantitativa uppsatser) just för att det är lite klurigt och kräver fokus. Släktforskning kan vara intressant, vill du berätta mer om vad man behöver?
 
Jag jobbar med ett väldigt socialt yrke, något som jag trivs med men på ledig tid så vill jag typ vara själv och bara ta det lugnt. Det blir mycket Netflix och andra serier som rullar på tvn just för att jag inte orkar/vill ge mig ut. Problemet är att jag är lite trött på det och har försökt läsa bok för att få "samma känsla" men det ger inte samma funktion.

Kort information är att jag har fyra barn varann vecka så den är fullfart med högt och lågt, de andra veckorna jobbar jag på kontoret till 16.30 (hemma runt 17.30). Tränar styrkepass och vandrar korta leder när tid/väder är på min sida. Jag är inte typen som trivs en dag eller ens några timmar med att ligga still så fördelen med att se serier är att jag plockar hemma samtidigt. Men jag behöver få in lite lugna saker också i mitt liv eftersom det går i typ 200 knyck för övrigt, bio funkar ju ekonomiskt inte så ofta heller samt bor i lägenhet utan balkong mitt i stan :laugh:

Så nu bukefalister önskar jag era tips , vad är lugn återhämtning för er?


Själv lyssnar jag mycket på poddar om ämnen som jag gillar.. För egen del är det mycket historia som till exempel p3 historia tycker jag är suveränt gjorde.

Du kan också leta efter avslappningsvideor på till exempel youtube.

Själv tycker jag också stretcha är rätt skönt det brukar jag komma ner i varv. Är man bara försiktig och tänjer långsamt behöver musklerna inte vara uppvärmda.. Går också att hitta på youtube videor med stretch.
 
Senast ändrad:
Jo om det är något som är riktigt intressant, tidigare så spelade jag en hel del dator men tröttnar numera. Har även gjort mina uppsatser på universitetet på statistisk (kvantitativa uppsatser) just för att det är lite klurigt och kräver fokus. Släktforskning kan vara intressant, vill du berätta mer om vad man behöver?
Om man inte har släktforskat innan så kan det vara bra att gå med i facebook-gruppen Släktforskning för noviser. Där finns en gratiskurs som hjälper en att komma igång. Svårt att säga exakt vad man behöver. Men det är bra att ha sin släktforskning på datorn istället för på nätet. Bra program (som t.ex. Genney) kostar 500 kr. Man kan söka gratis i kyrkböcker på Riksarkivet (https://sok.riksarkivet.se/digitala-forskarsalen). Det enda som krävs är att man skapar ett gratiskonto. Men jag föredrar ett abonnemang hos Arkiv Digital. Deras bilder är tydligare och det går också att söka i deras superbra befolkningsregister. Det finns många bra böcker om släktforskning på biblioteken :) !
 
Jag upplever att det är viktigt att ägna mig åt sånt som inte innebär en skärm. Just för att det oftast ger mer stimulering av hjärnan än man tror, dvs egentligen inte så avkopplande. Men det är säkert olika hur man är. Men jag har börjat måla. Började med målarböcker och sedan har jag gått över till att rita och måla på frihand. Jag har stressproblem bakom mig och att måla är en bra kombination av att ta det lugnt och tagga ner men samtidigt fokusera på något. Jag är också ute i skogen när det passar.
 
Förutom attt jag har hästar och hund och tillbringar mycket tid med dem när jag är ledig, så gillar jag att sticka. Har stickat ett gäng oktröjor/islandströjor och gillar framförallt mönsterstickningen som liksom sysselsätter både hjärna och händer. Går dessutom att göra samtidigt som man har på en serie, ett radioprogram eller liknande i bakgrunden. Och apropå radioprogram kan jag rekommendera P3 dokumentär! Funkar ju också bra att ha i lurarna när man vandrar, tränar osv.
 
Pussel och korsord är det absolut bästa för mig, särskilt pussel. Även bakning, men det är kanske inte helt hållbart i längden ;)

Tillägg: Det finns pusselväskor att köpa för ett par hundralappar som gör att man enkelt kan ställa undan pusslet bakom en soffa eller något när man inte jobbar med det. Sedan jag köpte en sådan och slutade låta mig begränsas av att jag inte ville ta upp hela matbordet med mitt pussel i typ en vecka har jag pusslat väldigt mycket mer och upplever det väldigt meditativt och avslappnande!
 
Jag kan tipsa om "Återhämtningsforskaren", Lina Ejlertsson, på Instagram. Hon har nyss publicerat flera inlägg med tips på olika typer av vila; sensorisk, fysisk, mental, social och emotionell. Jag har lärt mig jättemycket av hennes inlägg.

Personligen så har jag behövt lära mig att vila stillasittandes. Det var jätteobekvämt först, men nu när jag listat ut att jag måste gå undan och skärma av omgivningen så funkar det mycket bättre. Jag har en hängstol i trädgården där jag går undan, drar tyget om mig och antingen lyssnar på podd, läser bok eller spelar pusselspel på mobilen. Eller så stänger jag in mig i sovrummet med släckt lampa och gör detsamma.
 
Jag jobbar med ett väldigt socialt yrke, något som jag trivs med men på ledig tid så vill jag typ vara själv och bara ta det lugnt. Det blir mycket Netflix och andra serier som rullar på tvn just för att jag inte orkar/vill ge mig ut. Problemet är att jag är lite trött på det och har försökt läsa bok för att få "samma känsla" men det ger inte samma funktion.

Kort information är att jag har fyra barn varann vecka så den är fullfart med högt och lågt, de andra veckorna jobbar jag på kontoret till 16.30 (hemma runt 17.30). Tränar styrkepass och vandrar korta leder när tid/väder är på min sida. Jag är inte typen som trivs en dag eller ens några timmar med att ligga still så fördelen med att se serier är att jag plockar hemma samtidigt. Men jag behöver få in lite lugna saker också i mitt liv eftersom det går i typ 200 knyck för övrigt, bio funkar ju ekonomiskt inte så ofta heller samt bor i lägenhet utan balkong mitt i stan :laugh:

Så nu bukefalister önskar jag era tips , vad är lugn återhämtning för er?
Sorry men det är bara bok som fungerar för det. Men om man är väldigt trött behöver det vara en lätt deckare eller ngn man läst förut.

Serietidning kanske? Podcast med promenad?
Rita? Sticka?

Jag tror som @Seaside att man kanske behöver lära sig att bara göra en sak för att slappna av ordentligt dock.
 
Ser av vissa inlägg att jag får informera att jag jobbar delvis med återhämtning på jobbet både i arbetet och på jobbet så jag har koll på vilka sidor man kan titta på. Att hitta tips och tricks är inte svårt, men jag vill ha tips på era lugna återhämtningar för att få nya perspektiv och saker jag kan ha missat/underskattat:)
 
Jag är så pass introvert att jag blir socialt utmattad av kontakt med kollegor även om jag jobbar ganska mycket hemifrån (vilket i och för sig också gör att när jag är på kontoret är det ofta väldigt sociala tillställningar/stormöten/dylikt). Precis som för @Bison är stallet min fristad, där jag har eget stall och slipper andra människor.

Jag gillar också att läsa. Det verkar du ju redan ha testat och inte tyckt att det funkar, men kanske ljudbok kan vara något för dig? Jag gillar inte ljudbok själv, men det är för att jag verkligen gillar att fysiskt läsa en fysisk bok, men många gillar ju det bättre än att läsa? Jag lyssnar också en del på poddar. Fördelen med det är att jag kan göra det samtidigt som jag gör någonting annat, typ städar. Tänker att det är lite samma sak som med ljudboken om det är just att sitta stilla du inte gillar?
 
Håller med @Mineur att både pussel och korsord är väldigt avkopplande. Under pandemin när jag enbart jobbade hemifrån så löste jag alltid korsord på lunchen var väldigt skönt istället för att sitta framför en skärm.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
21 675
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 084
Senast: fejko
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 107
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
15 374
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp