Återhämtning - tips tack!

Egentid i stallet med hästarna, läsa böcker samt promenader med bra musik i öronen. Fixar inte poddar eller ljudböcker, för helt plötsligt märker jag att jag tappat bort mig i handlingen när hjärnan svävar iväg i andra tankar😄
 
Jag går runt i trädgården och ser vad som har hänt, vilka blommor som slagit ut, luktar på dem, plockar in en bukett med planterat och vilda, placerar dem där jag ofta är, luktar och tittar igen. För mig är trädgård och natur återhämtning. Men inte rensa eller jobba utan bara gå runt och titta och lukta och plocka in.
 
Yoga. Guidad meditation och trumresor 🥰 Om live så kan man gå in vara med och lämna utan att prata med någon.

Och egentligen mocka. Har övervägt att typ börja på ridskola och sen ha stalltjänst (bara mockningen) lite då och då.
 
Jag har fått jobba hårt med att hitta (och lära mig!) återhämtning efter att jag dundrade in i väggen i full fart. Det tog väldigt lång tid för mig att faktiskt kunna sitta och "göra ingenting".

Något jag har lärt mig, och försökt att ta fasta på, är att inte göra flera saker samtidigt. Det kan låta självklart, men allt sådant där som att "promenera och lyssna på ljudbok", "se en serie och lös korsord" o. s. v. överstimulerar min hjärna och ger ingen återhämtning. Jag behövde träna på att göra en enda sak, även om det var väldigt obekvämt och rent av obehagligt i början.

Jag har också tvingats inse att jag har/har fått ett mycket större behov av egentid, än vad jag tidigare tillåtit mig själv att ha. Därför är jag noga med att få stunder för mig själv när jag behöver dem. Jag är i grunden social och trivs bland andra människor, men jag behöver ändå egentid för att vila hjärnan.

Återhämtning för mig är (nu för tiden) en lugn skogspromenad, lägga pussel, läsa (vilket jag har fått träna upp min koncentrationsförmåga för att klara, utan att fara iväg och göra annat) och att titta på intressanta dokumentärer. Något jag tränar på i nuläget är att starta en intressant podd, lägga mig och bara ligga helt stilla och lyssna. Jag är inte riktigt där ännu, men jag jobbar på det för de stunder när både kropp och knopp behöver lite vila.
 
Jag vill lägga till att A och O för mig är att lägga bort alla skärmar! Visst gör även jag mig skyldig till att slöscrolla eller spela mobilspel, när jag vill "slå ihjäl tid", men det ger mig ingen egentlig återhämtning. Tio minuters "blunda, lysssna och andas" ger mig oerhört mycket mer återhämtning än en halvtimmes mobilsurfande!
 
Jag blev tvungen att "lära mig" läsa igen. Att bli rastlös och uttråkad i början var en del av symotombilden, och det behövdes träning för att komma förbi det.

Mer fysiskt aktivt verkar odling vara det bästa för mig. Jag har inte mer än att det går att strunta i om jag inte orkar, men att vattna och rensa lite är suverän återhämtning. Stallarbete har förvisso samma effekt, men eftersom det kräver att man tar tag i det oavsett dagsform så upplever jag att det kostar för mycket energimässigt ändå. :(
 
Promenader är livsviktigt för mig, framförallt i skog. Ju tystare och lugnare skog, desto bättre. Jag kopplar också av bra genom att sitta och titta på mina akvarium och vid behov pyssla med dem.

Sommartid finns det i princip ingen bättre avkoppling för mig än att snorkla, men av säkerhetsskäl vill jag inte snorkla utan sällskap. Det är, för mig och sambon, på många sätt väldigt osocialt att snorkla. Vi pratar inte mer än att stämma av åt vilket håll vi ska simma åt och ser vi något häftigt pekar vi ut det för varandra. Tyst, lugnt och som en paus från verkligheten. Och så känns det bra fysiskt efteråt också.
 
Igår lyssnade jag på en rolig och lättsam ljudbok medan jag städade och gjorde fint i köket. Det gav mig mental återhämtning. Massor med positivt energi, lugn och glädje! Blir fortfarande glad när jag ser det fina jag ordnade.

Jag trot att det funkar för då är jag verkligen här och nu helt och hållet.
 
Jag har avkoppling med virkning i kombo med serier, blir ofta mer avkoppling än bara kolla serier för mig om jag inte är super trött. Annars pysslar jag med lite odlingsprojekt, målar/ritar, spelar tv-spel, läser en bok, lägger pussel, löser korsord, syr kläder eller yoga. Pyssla pappersblommor är min senaste grej jag hittat.

Vi har gjort en mysig plats i ett rum som blivit lite synonym med avkoppling för mig, så att vara där och läsa eller liknande hjälper mycket. Sen är det viktigt för mig att jag gör det jag har lust med. Att läsa bara för att det ”ska vara avkopplande” funkar inte alls för mig, då blir det prestation och stress och därför jag har så många olika grejer att göra som är avkoppling för mig och jag är en riktig periodare. Senast har det varit mycket virkning, men som nu att byts mer till tv-spel.
 
Jag jobbar med ett väldigt socialt yrke, något som jag trivs med men på ledig tid så vill jag typ vara själv och bara ta det lugnt. Det blir mycket Netflix och andra serier som rullar på tvn just för att jag inte orkar/vill ge mig ut. Problemet är att jag är lite trött på det och har försökt läsa bok för att få "samma känsla" men det ger inte samma funktion.

Kort information är att jag har fyra barn varann vecka så den är fullfart med högt och lågt, de andra veckorna jobbar jag på kontoret till 16.30 (hemma runt 17.30). Tränar styrkepass och vandrar korta leder när tid/väder är på min sida. Jag är inte typen som trivs en dag eller ens några timmar med att ligga still så fördelen med att se serier är att jag plockar hemma samtidigt. Men jag behöver få in lite lugna saker också i mitt liv eftersom det går i typ 200 knyck för övrigt, bio funkar ju ekonomiskt inte så ofta heller samt bor i lägenhet utan balkong mitt i stan :laugh:

Så nu bukefalister önskar jag era tips , vad är lugn återhämtning för er?
Jag har nyligen upptäckt (till min förvåning) att målarböcker för vuxna ger mig stunder av avslappning. Inte så att jag sitter i timmar, men en stund emellan annat.

Klarar inte för plottriga mönster utan tycker typ sådant på bilden är är lagom.
Har man mer tålamod finns många böcker med mer avancerade mönster.
 

Bifogade filer

  • 20240630_191302.jpg
    20240630_191302.jpg
    225,8 KB · Visningar: 6
Jag har nyligen upptäckt (till min förvåning) att målarböcker för vuxna ger mig stunder av avslappning. Inte så att jag sitter i timmar, men en stund emellan annat.

Klarar inte för plottriga mönster utan tycker typ sådant på bilden är är lagom.
Har man mer tålamod finns många böcker med mer avancerade mönster.

Kom på att jag har en sån bok liggandes, ska försöka hitta
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
21 707
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 154
Senast: fejko
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 122
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
15 377
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridbyxor för kurvor
  • Dressyrsnack 17
  • Perlino

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp