Du måste byta läkare. Jag hann bli utförsäkrad för att min skitläkare inte gjorde sitt jobb och stod utan ersättning i 9 månader.
Nummer två, du kan skriva egenremiss. Jag skrev en egenremiss till bragee och fick komma in snabbt! De kräver att man genomgått en del undersökningar innan man får komma dit, men du kan skriva ändå så får de återkoppla med vad de eventuellt vill ha komplettering av.
ME är en uteslutningsdiagnos och har du tur så hittar man nåt annat på vägen mot diagnosen som går att behandla. Och annars får du iaf svar.
Och visst hjälper det att få veta vad som är fel! Jakten på svar är outhärdlig och bara det får en att bli sjukare varje dag. Sen kampen att bli trodd i sjukvården... Tro mig, jag vet!
All stress påverkar en negativt när man har ME. Jag fick tex goda besked från FK igår kväll och hela nattens sömn blev sabbad. Kroppen gick in i stressläge och jag kunde inte somna på flera timmar.
Det går att bli frisk från ME eller i sämsta fall hitta ett sätt att samarbeta med den så du inte blir sämre. Du måste hitta rätt verktyg för dig bara.
Jag tror att jag redan tipsat om neuroplasticitetsträning. Det handlar om att sätta hjärnan i ett läge där den får återhämtning och kan läka. Bygga upp nya nervbanor och stänga ner gamla dåliga sådana. Det bästa är att ju mer man tränar desto lättare blir det och till slut tänker man inte ens på det.
Den här träningen har gjort underverk för mig och jag mår 100 gånger bättre nu än jag gjorde i januari när jag började den resan. Många patienter på brageekliniken kör med det och de flesta mår mycket bättre! Det finns massor med yotubevideos om du söker på engelska.
Jag har fortfarande ME, men jag orkar så mycket mer! Livet är mycket lättare. Och jag har lärt mig hushålla med min dagsdos av energi så pass att jag inte kraschat på tre månader och då jobbar jag halvtid och rider lugnt ofta två dagar i veckan!
Kämpa på! Det kommer bli bättre!